למי חלב מתאים ולמה זה כדאי?

הסידן הוא מינרל חשוב לגופנו ונמצא בעיקר בעצמות ובשיניים, חיוני לפעילות של שרירי השלד ומערכת העצבים ולבניית השיניים אומרות הדיאטניות שעושות לכם סדר בתחום צריכת מוצרי החלב.

28.05.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
למי חלב מתאים ולמה זה כדאי?

יחידת הדיאטה של בית החולים כרמל ממליצה על מוצרי החלב לקראת חג השבועות ובכלל. ומסבירה למי זה מתאים, ולמה זה כדאי.

חג  שבועות הוא החג האחרון בלוח השנה העברי ומסיים את ספירת העומר, אך הוא גם מסמל התחלות חדשות, שכן שמו הנוסף הוא "חג הביכורים" הקשור בהבאת הפירות והירקות  הראשונים של השנה.

הפירות והירקות עשירים בוויטמינים, מינרלים, סיבים ואנטי-אוקסידנטים. מומלץ לאכול מהם  לפחות 5 מנות ביום בצבעים שונים.

כידוע, אחד המנהגים המאפיינים את חג השבועות הוא אכילת מוצרי חלב.
"צריכת  3 מנות של חלב ומוצריו עוזרת לשמירת משקל גוף תקין, משפיעה על איזון  לחץ דם, מגינה מפני התפתחות מחלות לב וכלי דם ומורידה את הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 . 

המנהג הטעים של אכילת מוצרי חלב מביא עימו גם יתרונות תזונתיים. מוצרי חלב מספקים לגופנו באופן טבעי חלבון איכותי, סידן,זרחן, מגנזיום, אבץ, ויטמין A וויטמינים מקבוצת  Bכולל ויטמין B12.

מוצרי החלב מהווים את המקור הזמין ביותר לסידן. הסידן הוא מינרל חשוב לגופנו ונמצא בעיקר בעצמות ובשיניים, חיוני לפעילות של שרירי השלד ומערכת העצבים ולבניית השיניים.
כמות הסידן המומלצת ביום היא למבוגרים 1000-1200 מ"ג ,למתבגרים 1300 מ"ג.

חלב ומוצריו עשירים בסידן החשוב לבניית מסת העצם בגיל הילדות וההתבגרות ומניעת אוסטיאופורוזיס בגיל המבוגר, מעדכנת הדיאטנית עליזה שרייר

מחלת האוסטיאופורוזיס הינה דלדול של העצם: העצם הופכת להיות פחות צפופה ולכן חשופה יותר לשברים.  צפיפות העצם תלויה בחלקה ברמות הסידן והזרחן בגוף בנוסף למינרלים אחרים מהם בנויה העצם. כאשר העצמות מכילות פחות מינרלים מן הרצוי, הן מאבדות מחוזקן.

אנחנו יכולים להפחית את הסיכון לאוסטיאופורוזיס  ע"י אכילת כמות מספקת של סידן וויטמין D ביום  בשילוב פעילות גופנית.

ספיגת הסידן ממערכת העיכול טובה יותר בנוכחות ויטמין D. גוף האדם מסוגל לייצר בעצמו את הוויטמין ע"י חשיפה לשמש רבע שעה ביום, כמו כן ניתן לקבל אותו ממזונות העשירים בוויטמין D, כמו ביצים, דגים, כבד ומזונות מועשרים בוויטמין D. הוויטמין נמצא גם בכמות קטנה במוצרי החלב.

מחקרים רבים, שבוצעו בתחום מוצרי החלב בשנים האחרונות, מוכיחים כי ישנם יתרונות רבים באכילתם, מעדכנת דיאטנית בית החולים כרמל עליזה שרייר. מסקנות נוספות ממחקרים אפידמיולוגים  היא שככל הנראה צריכה של מוצרי חלב מהווה גורם מגן מפני סרטן מעי הגס.

החלב יכול לשמש גם כמשקה ספורט מעולה לאחר אימון גופני. חשוב לציין גם, מוסיפה הדיאטנית שרייר מכרמל, כי אנשים עם אי סבילות ללקטוז לא צריכים להימנע לחלוטין ממוצרי חלב, אפשר לבחור מוצרים דלי לקטוז כמו: יוגורט, קוטג', גבינות קשות ,חלב דל לקטוז וגבינה דלת לקטוז.

יש אנשים שנמנעים מאכילת מוצרי חלב מהחשש שהם גורמים לייצור של ליחה או מחמירים סימפטומים של מחלות כמו אסטמה ,אך טענות אלו לא הוכחו מדעית במחקרים.

בחג השבועות אנו אוכלים בשמחה הרבה מוצרי חלב .אפשר וכדאי לצרוך מוצרים עם אחוזי שומן נמוכים . בכל מתכון בו ישנה גבינה שמנה או שמנת, אפשר להחליפה בלבן/יוגורט/גבינה 5% מבלי לשנות יותר מדי את טעם הפשטידה או העוגה .

את יחידת הדיאטה בכרמל מנהלת בהצלחה הדיאטנית עליזה שרייר מעל 25 שנה. היא מספקת יחד עם עוד 13 דיאטניות מוכשרות שירות לכלל מחלקות האשפוז והמרפאות המיוחדות בביה"ח כרמל.

דיאטניות כרמל

בתמונה: עליזה שרייר במרכז יחד עם צוות הדיאטניות של כרמל, צילום אלי דדון

תגובות

מומלצים