ההורים מרוצים מבתי הספר

08.06.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ההורים מרוצים מבתי הספר

כ-75% מההורים מרוצים מבית הספר וחשים כי ילדם אוהב ללכת אליו. כ-85% מהם חשים כי הם מפקידים את ילדם בידיים טובות.מרבית ההורים (כ-75%) דיווחו כי בית הספר מעדכן אותם לגבי המצב הלימודי של ילדם וכי יש להם אוזן קשבת בבית הספר. שיעור נמוך יותר של הורים חשים שותפים בעיצוב וקידום מטרות בית הספר (כ-40%).

בחטיבות העליונות נרשמה עלייה בתפיסת ההורים את מערכת החינוך כמדגישה בפועל ערכים כמו תרומה לקהילה, סובלנות וכבוד לאחר ולשונה, מימוש עצמי, הישגיות, כישורים בין-אישיים וחברתיים, המסורת והמורשת התרבותית ועוד (עלייה של 5% עד 15% בערכים השונים) - ערכים אשר הרוב המכריע של ההורים רואים חשיבות בהדגשתם בבתי הספר.

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "מערכת החינוך היא בית, ביתם השני של תלמידי ישראל, ועלינו לפעול כדי שכל ההורים יחושו שהם מפקידים את ילדם בידיים טובות. אנחנו עדים לכך שיותר ויותר הורים מביעים שביעות רצון ממערכת החינוך, ומדווחים שילדיהם אוהבים ללכת לבית הספר, ואני רוצה לברך את ציבור עובדי ההוראה על ההישג החשוב הזה. נמשיך לשפר את מערכת החינוך, נמשיך להעניק לתלמידים סביבה חינוכית תומכת, נמשיך לתת להורים סיבות לתת אמון במערכת ונמשיך לחזק את הצד הערכי בבתי הספר. מערכת החינוך שמה דגש מיוחד על חינוך לערכים, ואני שמח לראות עדים חיוביים לכך בסקר זה".

מנהלת מחוז , הצפון , ד'ר אורנה שמחון : "הנתונים, בהחלט מבשרי טובות. מתפקידי מערכת החינוך :לחבב ולידד את ביהס על התלמיד , לגרום לו לאהוב להגיע ללימודים , להבין שהמערכת קשובה לו , מחבקת ותומכת , לייצר אקלים חינוכי מכיל ותחושה שהילד בידיים טובות ,  לחנך את הילדים לסובלנות , הכלה , קבלת האחר והשונה , מעורבות בקהילה , תרומה , נתינה והתנדבות וגם : להישגים , ערכים והצלחות . הנתונים שלפנינו מאד מעודדים ומעידים שאנחנו בדרך הנכונה ובמגמה עקבית של שיפור מתמיד , השבחה והעצמת הנתונים הללו . אני יכולה לומר , בלא מעט התרגשות , שאני שבעת רצון ושמחה".

הסקר נערך על ידי הרשות הארצית למדידה והערכה בחינוך (ראמ"ה) בקרב הורים לתלמידים בבתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים וחטיבות עליונות. בשנת הלימודים תשע"ד החלה ראמ"ה לנטר את עמדות הורי התלמידים כלפי מערכת החינוך והסביבה הלימודית של ילדיהם בבית הספר באמצעות סקר רחב היקף במדגם ארצי מייצג של הורים.

הסקר מועבר אחת לשנתיים, ושנת הלימודים תשע"ו היא השנה השנייה שבה מועבר הסקר. הסקר נועד לשקף תמונת מצב מייצגת ובת השוואה (בין קבוצות אוכלוסייה ולאורך זמן), במגוון נושאים: כגון הנחלת ערכים במערכת החינוך, שביעות רצון הורים, שותפות ומעורבות הורים ומוגנות ואלימות, כפי שהם נתפסים בעיני ההורים, כדי לסייע בקבלת החלטות במערכת החינוך. שאלון הסקר נבנה בשיתוף ועדה מקצועית שכללה נציגים ממשרד החינוך, מהאקדמיה ונציגי ההורים.

סקר זה הוא הרחבה והשלמה לסקרי האקלים והסביבה הפדגוגית הנערכים במסגרת המיצ"ב אחת לשנה, ומשקפים תמונת מצב של מערכת החינוך לפי תפיסותיהם של התלמידים, המורים והמנהלים. סקר ההורים נערך בחודשים אפריל - יולי 2016 בקרב מדגם ארצי מייצג של הורים לתלמידים בכיתות א'-י"ב בבתי ספר בחינוך הרגיל בפיקוח הממלכתי והממלכתי-דתי.

הסקר הועבר באמצעות הטלפון בשש שפות (עברית, ערבית, רוסית, אמהרית, צרפתית ואנגלית), כאשר המרואיין בחר את שפת הריאיון המתאימה לו. עבור רוב השאלות, ההורה התבקש לענות בהתייחס לבית הספר שבו לומד אחד מילדיו (אשר נדגם אקראית), בחלק קטן מהשאלות התבקשו ההורים להתייחס למערכת בכללותה.

המידע המובא להלן מבוסס על שאלונים שהועברו ל- 2,755 הורים. מתוכם: 1,042 הורים לתלמידים בכיתות א'-ו', 914 הורים לתלמידים בכיתות ז'-ט'  ו- 799 הורים לתלמידים בכיתות י'-י"ב.

תגובות

מומלצים