יקנעם הצטרפה נגד הקמת מיכל הקונדנסט

הסכנה שערים וישובים בכרמל חשופים לה יצאו למאבק, תכנית המתאר תמ״37/ח, להקמת מיכל הקונדנסט כולל באדמות מנסורה, ראש העיר אלפסי מוביל המאבק כנגד הקמת מיכל הקונדנסט

10.06.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
יקנעם הצטרפה נגד הקמת מיכל הקונדנסט

תושבים מזיכרון יעקב והסביבה הפגינו בצומת פורידיס למחות נגד התכנית להקים את אסדות הגז בחלופה הקרובה כ- 7 ק״מ מהחוף בה אושר להקים בין חוף דור לנתניה 16 אסדות שיוקמו על ידי 4 חברות (כל חברה 4 אסדות).

כל אסדה תוקם על גבי מגדל (קונסטרוקציה) בגובה של 80 מטר מעל פני הים! על גבי כל אסדה יתבצע תהליך ההפרדה של הגז הטבעי מהגולמי, דבר שמייצר כמויות אדירות של נפט מסוג קונדנסט.

בתהליך הזה תיווצר בערה ולכן בראש כל אסדה יבערו 2 לפידים שגובה השלהבת שלהם הוא 90 מטר! כך ניתן לדמיין שורה של 16 אסדות עם 32 לפידים בוערים ומזהמים יומם וליל בגובה העולה על 170 מטר מעל פני הים. על זה יש להוסיף את התעשיה הפטרוכימית המזהמת לזיקוק ואחסון הקונדנסט ותוצריו, המקודמת במפרץ חיפה ובאתרים נוספים שאושרו כעתודות בתחנת הכוח ״חגית״, באזור התעשייה מעיין צבי , בעמק חפר-חדרה (בנוסף לקיים באשדוד ואשקלון), תעשייה אשר אינה מיועדת לתצרוכת המשק - אלא רובה מיועדת לייצוא. 

לראשונה יקנעם מצטרפת למאבק, ראש עיריית יקנעם, סימון אלפסי נפגש עם כ- 30 תושבות ותושבי העיר למפגש בו הוחלט לשלב כוחות ולצאת למאבק חסר פשרות כנגד הקמת מיכל הקונדנסט.

אחד הנושאים שעלו בישיבה היה הצטרפותה של יקנעם לבג"צ ואופן מעורבותה בתהליכים כנגד מתקן חגית, וכאן נקבע שיתקיים מפגש עם היועצת המשפטית של העירייה, עו"ד צביה דולב בו יוסבר להם על התהליך כולו, והם ישמעו על התהליך כולו.

אכן, בהתאם לכך התקיימה השבוע ביום שני ישיבה  בה השתתפו היועצת המשפטית של העירייה, ונציגי התושבים (שחלקם עורכי דין בעצמם). כמו כן הוזמן לישיבה עו"ד חיצוני, עו"ד ערן שנדור שעיסוקו בתחום זה.

בישיבה הובהר כי הטיפול המשפטי/המקצועי עוסק ויתמקד בשלושה נושאים: הראשון הוא בצנרת, הווה אומר התנגדות לבקשה בעניין העברת הצנרת להולכת קונדנסט באזור התעשייה ביקנעם. 

השני הוא טיפול בדו"ח המשרד להגנת הסביבה בחיפה אשר מציע להעביר את טיפול בקונדנסט לחגית. והשלישי, הצטרפות לבג"צ כעותרים ו/או כמשיבים.

הובהר כי נושא הבג"צ הוא הקמת מיכל גיבוי לשעת חירום בלבד, דהיינו שהמיכל יהיה בעצם בדרך כלל ריק, למעט בשעת חירום. עו"ד שנדור התבקש לבדוק את עמדתו ולהודיע עליה בימים הקרובים.

הפגנה

במהלך המפגש עם ראש העיר הוחלט להקים  מטה של נציגות הכולל את תושבי יקנעם, תושבים מהמועצה האזורית מגידו, נציגים המועצה האזורית מגידו, ותושבי בת שלמה. ראש העיר, סימון אלפסי לקח על עצמו להוביל את המטה שאליו יצורפו נציגים נוספים.

לצד ההליכה לבג"צ הועלו במפגש  מספר דרכים לניהולו הכולל של המאבק, וכאן נקבע שתצא דרישה של העירייה למשרדי הממשלה הרלבנטיים למצוא פתרון חלופי לקונדנסט שלא באזורינו. כמו כן יחליט מטה המאבק כל פעם על הצעדים הבאים כדי למנוע את הקמת המיכל.

ראש העיר סימון אלפסי: "יקנעם ממשיכה את מאבקה כנגד כל דבר שעשוי או עלול לפגוע בתושבי היישוב, ובתושבי היישובים הסמוכים, וזאת ובהיותנו עיר ירוקה ואזור ביוספרי. אני רואה בחומרה רבה את הניסיון להקמתו של המיכל כאן באזור על אף שמדובר במרחק של כשלושה קילומטרים מהעיר. עיריית יקנעם התנגדה למהלך הזה ותמשיך להתנגד לו ולהילחם כנגדו בכל הדרכים שעומדות לרשותנו, בדיוק כפי שנלחמה למען זיקוק גז בים והצליחה. אני קורא לראש מועצת מגידו ולכל ראשי היישובים באזור לאחד כוחות ולהצטרף אלי לניהול המאבק, ויחד נוכל לפעול למען תושבינו ולמען האזור כולו".

בהפגנה לקח חלק ראש מועצת זיכרון יעקב זיו דשא. הוא ניסה להרגיע את המפגינים שלא תקום תעשייה פטרוכימית על שטח תכנית חדשה שאושרה כאזור תעשייה משותף לחוף כרמל, זיכרון, פורידיס וג׳יסר אלזרקה- בה אושר להקים מתחם תעשייה חדש מול זכרון על שטח של 500 דונם (תכנית מס׳ ש- 1479- חכ- 100). דבריו התקבלו בחוסר אמון.

יש לציין כי לפי הוראות תכנית המתאר תמ״37/ח - לבחירת מיקום אסדות הגז  גודל המתחמים הימיים אשר אושרו במרחק כ- 7 ק״מ מהחופים בין דור לנתניה הוא: כ- 105,000 דונם! ובנוסף גודל מכלי הקונדנסט- כ- 127,500 קוב (8,500 כפול 15 מ׳ גובה)- כמות שמאפשרת אחסון וזיקוק של מאות מיליוני חביות קונדנסט בשנה - הרבה יותר מכל תצרוכת הנפט המדינה ( מזקקים היום כ- 80 מיליון חביות נפט בישראל).. משמעות הדבר:  הגדלה מסיבית של הזיהום וסכנת החומס.

{YouTubeVideo id=wxq0v-f2qd4}

תגובות

מומלצים