תושבי הכרמל נלחמים על איכות החיים

בעקבות הסכנה הממשית לתושבי הסביבה מהחלטת המועצה הארצית לתכנון ובניה להעביר מתקן אחסון של קונדנסט מזהם ורעיל לאתר חגית הנמצא בלב האזור המיושב, הנכם מוזמנים להתנגד לבניית המתקן.

14.06.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תושבי הכרמל נלחמים על איכות החיים

הפגנה נגד הקונדנסט באתר "חגית" ליד יקנעם תתקיים בשישי הקרוב, ה-6.16 ,בצומת G בכניסה ליקנעם, בשעה 10.00.

אתר "חגית" הוא אתר תחנת כוח לשעת חירום השוכן בלב אזור מאוכלס, בדצמבר 2016 התקבלה החלטה על ידי המועצה הארצית לתכנון ובניה להעביר מתקן אחסון של קונדנסט, נוזל רעיל ונדיף מאוד, לאתר "חגית" הנמצא בלב האזור המיושב.

השבוע הוקם מטה מאבק נגד הכוונה להקים מתקן קונדנסט מזהם באתר חגית בסמוך ליוקנעם וליישובי הסביבה.

מטה המאבק יוביל בחודשים הקרובים את הקריאה להתנגד לבניית אתר מסוכן בקרבת אוכלוסייה, וינהל מאבק ציבורי, תקשורתי, ואזרחי.

הקונדנסט הוא תערובת נוזלית של חומרים מזהמים הנוצרת בזמן הפקת גז טבעי או נפט, ומשמשת לדילול נפט כבד, כחומר גלם להפקת דלקים או כחומר בעירה.

מדובר בתערובות נדיפות מאוד העלולה בדרך כלל להכיל חומרים רעילים ומסרטנים כגון ארסן, חומרים רדיואקטיביים, מתכות כגון כספית ועופרת, בנזן ושאר חומרים אורגניים נדיפים.

חשיפה לחומרים אלה מהווה סיכונים בריאותיים הכוללים פגיעה בכבד, בכליות במערכת החיסון, ובמערכת העצבים המרכזית, סרטן, ואף מוות.

באופן ספציפי בנזן הוא חומר אורגני נדיף שהוכח כמסרטן בבני אדם. ארסן הוא ייסוד כימי רעיל ביותר אשר חשיפה ממושכת אליו עלולה לגרום לסרטן עור, שלפוחית השתן והריאות.

כספית נחשבת לכימיקל מזיק ביותר לבריאות הציבור, אשר שאיפת האדים שלו עלולה לגרום לנזקים חמורים במערכת העצבים, העיכול והחיסון, בנוסף לנזקים לריאות ולכליות, ואף למוות.

מכיוון שהקונדסנט מכיל ריכוזים גבוהים של מרכיבים מזהמים נדיפים הוא נחשב כמקור זיהום גדול בהרבה בהשוואה לנפט גולמי רגיל.

עקב הנדיפות הגבוהה של רכיביו, אחסון הקונדנסט כשלעצמו ישחרר כמות גבוהה של אדים רעילים באזורים המאוכלסים אשר יפגעו בבריאותם של אלפי תושבים.

משרד הבריאות קבע חד משמעית כי הפקת הקונדנסט ואחסונו, עשויים לחשוף את העובדים באזור ואת הציבור למגוון רחב של סכנות בריאותיות.

ולמרות זאת בישראל הקונדנסט אינו מופיע ברשימת החומרים אשר עבורם נדרש מרחק הפרדה ממוקדי אוכלוסייה.

מבדיקה של מטה המאבק עולה כי היזם, חברת "נובל אנרג'י", לא ביקש מלכתחילה לאחסן את הקונדנסט באתר "חגית", אלא תכנן לבצע את הזיקוק כולו בלב ים, כ 120 ק"מ מקו החוף.

משרד האנרגיה יזם את קירובן של אסדות הזיקוק למרחק של כ 10 ק"מ מהחוף ואת הובלתו של הקונדנסט ואחסונו באתר "חגית", בלב ריכוז גבוה של אוכלוסייה, במטרה לנצל אותו בהמשך לייצור דלקים לייצוא ולשימושים נוספים.

הקמת מתקני האחסון של הקונדנסט ב"חגית" הם רק יריית הפתיחה ביוזמה של המדינה להקים בחצר האחורית שלנו אתר תעשייה פטרוכימית, שיהיה מזהם לאין שעור יותר מהאתר הקיים במפרץ חיפה. מהלך זה יהווה שלב ראשון בתהליך הפיכת העמק הירוק לאזור מזוהם הגורם תחלואה גבוהה לתושביו ובלתי ראוי למגורי אדם.

ביום שישי הקרוב מטה המאבק יוביל מחאה נגד כוונת המועצה הארצית לתכנון ובניה, ואדישותו של המשרד להגנת הסביבה,מפקירים את בריאות התושבים והאזרחים, בשל שיקולים כלכליים ו\או לחצים פוליטיים.

איציק חולבסקי ראש המועצה האזורית מגידו: "אני קורא לכל תושבי מ.א מגידו,תושבי יקנעם עלית וכל תושבי האזור לבוא ביום שישי הקרוב להפגנה חשובה מאד על עתיד איכות החיים של כולנו.

מ.א מגידו תמשיך להוביל ולהיות בחזית המאבקים על עתיד האיזור ותתנגד בנחישות להקמת "מפרץ חיפה 2" באיזור חגית ולהקמת שדה תעופה בינלאומי בעמק יזרעאל".

הפגנה

תגובות

מומלצים