תלמידים מצאו דרך לנצח את החיידקים

חיידקים נמצאים בכל מקום, מקלדת המחשב מזוהמת בחיידקים, בתוכנית לימודי מגמת הרפואה של רמב"ם, לוקחים חלק תלמידי כיתות ט' שמצאו דרך להתמודד עם נוכחות של חיידקים שכיחים הנמצאים בסביבה.

19.06.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תלמידים מצאו דרך לנצח את החיידקים

מחקר משותף לרמב"ם ותלמידי עירוני א' מוצא דרך קלה ויעילה למנוע זיהום של חיידקים בסביבת העבודה
עשרות מתלמידי כיתות ט', בבית הספר עירוני א', לקחו חלק במחקר מדעי שנערך ברמב"ם, במסגרת לימודי מגמת הרפואה המתקיימים בחסות ביה"ח. כך מכשירים את הדור הבא של חוקרים ורופאים ישראליים/

מחקר שנערך לאחרונה במסגרת תוכנית לימודי מגמת הרפואה של רמב"ם, בו לוקחים חלק תלמידי כיתות ט' בתיכון עירוני א', מצא דרך פשוטה ואפקטיבית להתמודד עם נוכחות של חיידקים שכיחים הנמצאים במקומות שונים בסביבתנו.

המחקר הוצג בטקס סיום מחזור הלימודים לשנה זו במסגרת הפרויקט הייחודי, שנערך בביה"ח, בנוכחותם של ראש עיריית חיפה, יונה יהב, בכירים ברמב"ם, בכירים במחלקת החינוך, נציגי הנהלת עירוני א', תלמידי המגמה ובני משפחותיהם.

במסגרת התוכנית הלימודית, ביצעו השנה התלמידים פרויקט חקר בנושא מניעת זיהומים, אשר כלל גם ניסוי מדעי. התלמידים דגמו מקלדות מחשב ב-6 מחלקות אשפוז שונות בביה"ח בשני שלבים: השלב הראשון, לפני שבוצע חיטוי למקלדות באמצעות מגבונים אנטי-בקטריאליים (מגבונים סטנדרטים המכילים 70% אלכוהול) ובשלב השני, לאחר החיטוי.

הדגימות השונות הועברו למעבדה המיקרוביולוגית בביה"ח ושם נעשו בדיקות לכמות החיידקים הכללית וכמו כן בדיקות להימצאות חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה מסוג CRE ו-MRSA. התלמידים ביצעו גם איסוף דגימות דומה ממקלדות, מפסקי חשמל וידיות הדלתות בבית הספר שלהם. תוצאות הניסוי העלו מספר ממצאים מעניינים: לפני פעולות החיטוי נמצאו בכל הדגימות חיידקים מסוגים שונים ובכמויות שונות.

למרות הממצאים הללו, באף דגימה של מקלדת לא נמצאה נוכחות של חיידקים עמידים לאנטיביוטיקה מהסוגים שנבדקו. אולם, הממצא המשמעותי ביותר היה זה שעלה מבדיקת הדגימות לאחר החיטוי במגבונים אנטי - בקטריאליים. בכל המקלדות שנדגמו, לא נמצאה שום נוכחות של חיידקים!

"מקלדת המחשב הינה אביזר יומיומי הנמצא במגע אינטנסיבי עם אצבעותינו ולכן טבעי שיהיה מזוהם בחיידקים מכפות הידיים שלנו", מסביר ד"ר יובל גפן, מנהל המעבדה למיקרוביולוגיה ברמב"ם את הניסוי, "משום כך, כצוות רפואי מטפל, אנחנו מקפידים על ביצוע היגיינת ידיים לפני ואחרי מגע עם חולים".

מבהירה ד"ר חיתאם חוסיין, מנהלת השירות לזיהומים ברמב"ם, "עבור כלל הציבור זו הסיבה שמומלץ לשטוף ידיים לאחר ביקור בשירותים או לפני האוכל. חיידקים נמצאים בכל מקום ועלינו להגן על עצמנו ועל הסובבים אותנו באמצעות חיטוי. בהמשך לתוצאות הניסוי, אנו ממליצים לנקות את מקלדת המחשב במטלית אנטי-בקטריאלית לפחות פעם ביום", מסכמים השניים.

מכשירים את דור הרופאים והחוקרים של העתיד

פרויקט לימודי הרפואה של רמב"ם פועל מזה  8שנים וזוכה להצלחה רבה בקרב משתתפיו. נכון להיום, רמב"ם מפעיל את התוכנית בשישה בתי ספר באזור חיפה והצפון. על בתי הספר נמנים חמישה תיכונים: עירוני א' (שם פועלות שתי תוכניות, לכיתות ז'-ט', ולכיתות י'-יב'), ביה"ס תיכון ב' בשפרעם (כיתות י'), ביה"ס הבפטיסטי בנצרת (כיתות י'), תיכון רבין בקרית ים (כיתות י'-יא'), ביה"ס אלכרמה בחיפה (כיתות י'), ובית הספר היסודי, עליה בחיפה.

במהלך המפגשים הלימודיים התלמידים משתתפים בסדנאות, סיורים במחלקות השונות והרצאות. המפגשים מתמקדים במספר מסלולים רפואיים, הנגזרים מתוכנית הלימודים של התלמידים, ובין הנושאים הנלמדים בתוכנית ניתן למנות את תחומי הלב וכלי דם, תרומות איברים, החייאה בסיסית, אתיקה, זיהומים, מעבדות, מערכות הנשימה, נוירולוגיה ועוד.

מטרת הפרויקט היא להעניק לבני הנוער הבנה במושגי יסוד ברפואה, הצצה אל מאחורי הקלעים של המקצוע ומתן כלים להצלת חיים אותם יוכלו ליישם בכל עת, דוגמת מיומנויות החייאה.

הפרויקט מתקיים בשת"פ עם אגף החינוך בעיריית חיפה ועם משרד החינוך. את התוכנית החשובה מרכזים ברמב"ם שלומית קציר וקובי שיר-מוסקוביץ.

"זו זכות גדולה להיות חלק מפרויקט העשרה כה חשוב לעתיד הילדים", אומר שיר-מוסקוביץ, "משנה לשנה אנו רואים איך אנחנו מצליחים להשפיע, לפתח ולהרחיב את תחומי הסקרנות והידע של התלמידים הללו ואנו גאים בהישגים הרבים שנרשמים לזכותה של התוכנית הייחודית הזאת. הרווח הוא של כולנו".

תלמידי ט

צילום: פיוטר פליטר, דוברות רמב"ם.

תגובות

מומלצים