לבטל את תשלומי ההורים לבתי הספר

בשנים האחרונות הולך וגדל חלקם של הורי התלמידים במימון בתי הספר הממלכתיים, תשלומים אשר רק חלקם נגבים כחוק, המשמר החברתי למרגי: לבטל את תשלומי ההורים לבתי הספר.

19.06.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
לבטל את תשלומי ההורים לבתי הספר

 

בשנת2011 ערך משרד מבקר המדינה ביקורת בנושא תשלומי הורים במערכת החינוך, בתמצית הדוח :

1. רכישת שירותים מרצון: לפי חוזר מנכ"ל משרד החינוך, בית הספר רשאי לגבות מההורים תשלום על רכישת שירותים מרצון (למשל חוגים, רכישה מרוכזת של ספרי לימוד, תלבושת אחידה, הזנה, תוכנית קרב). גבייה זו מותנית באישור ההורים ובאישור המפקח על בית הספר, ומכל מקום אין לחייב הורים לשלם על השירותים האלה. במקרים שבהם הסכום לגבייה עולה על הסכום שנקבע בחוזר מנכ"ל מאפשר המשרד למפקח להחליט אם לאשר את החריגה על פי שיקול דעתו. בפועל, סמכות זו ניתנה למפקחים בלא שנתלוו לה מדיניות ברורה ועקרונות שינחו אותם בהחלטתם. זאת ועוד: קיומה של סמכות זו לא צוין בחוזר תשלומי ההורים וגרם להיעדר שקיפות שעלול לפגוע בהפעלה שוויונית של ההסדר (עמ' 590-591 לדוח).

2. גביית תשלומי הורים בחינוך המוכר שאינו רשמי (מוכש"ר): אף שהוראות משרד החינוך בעניין תשלומי הורים חלות גם על החינוך המוכש"ר, פטר אותו המשרד מהשתתפות בהליכי הבקרה שלו, ולכן לא היה בידיו מידע על דרישות התשלום של בתי הספר מההורים (שם, עמ' 597). חוסר הפיקוח מוביל הן להפליה לרעה של החינוך המוכש"ר בהשוואה לחינוך הרשמי, והן להעמקת ההפרטה וההפליה בתוך החינוך המוכש"ר.

3. גביית תשלומי הורים בגין מקצועות לימוד בחינוך הממ"ד: המשרד הנהיג "מדיניות רכה" של אישורים לבתי ספר ממ"ד ואפשר גביית תשלומי הורים בסכומים הגבוהים פי שלושה מאלו המותרים במוסדות חינוך אחרים (שם, עמ' 602).

4. גביית תשלומי הורים באמצעות עמותות הורים: המבקר מצא פעילות ענפה של עמותות הורים הפועלות לצד בתי ספר. עמותות אלו מגייסות כספים מהורים בניגוד לחוק ולחוזר מנכ"ל, ללא פיקוח של משרד החינוך ומתוך הכתבת התנהלות למנהל בית הספר ופגיעה בסמכויותיו (שם, עמ' 610-607). העמותות מממנות, בין השאר, שכר של מורים, מאפשרות פיצול של כיתות לקבוצות קטנות, מממנות פעולות שקשורות לתחזוקת בית הספר – והכל בניגוד להוראות משרד החינוך.

נירית מוסקוביץ' מנהלת כללית בארגון המשמר החברתי, במכתב לחברי ועדת החינוך של הכנסת בנושא אישור תשלומי הורים, ביטוח תאונות אישיות לשנה"ל תשע"ח-תשע"ט
 
נירית פנתהלחברי ועדת החינוך בקריאה לפעול מול משרדי החינוך והאוצר לצמצום התופעה של תשלומי הורים במערכת החינוך, עד לביטול מלא.
 
1) תופעת גביית תשלומי ההורים במערכת החינוך הציבורית מוכרת בשנים האחרונות כרעה חולה, המהווה מעין מס רגרסיבי על הורים ומגבירה את הפערים בחינוך, עד לכדי פגיעה בזכותם של תלמידים מרקע סוציו-אקונומי נמוך לחינוך ראוי במערכת הציבורית.
 
2) חוזר מנכ"ל משרד החינוך מתיר גביית תשלום בהיקף של אלפי שקלים בשנה, תוך העמסת נטל כלכלי בלתי סביר על ההורים. חרף זאת, ברבים ממוסדות החינוך, היקף תשלומי ההורים חורג מהגבול העליון המותר. דוח מבקר המדינה משנת 2012 מצא, כי בתי הספר גבו מיליארד ש"ח מעבר לסכומים שהותר להם לגבות, המהווה חריגה של 33%, ואילו נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת, שהוצגו בדיון בוועדת החינוך לפני כשנה, הראו כי למעלה מ-1,400 בתי ספר כלל לא מדווחים למשרד החינוך על היקף הגבייה של תשלומי ההורים. עוד נתון מטריד היה, כי כמעט מחצית ממוסדות החינוך שהותר להם לגבות למעלה מ- 3,000 ש"ח בשנה פעלו ביישובים המצויים באשכולות 1-4, 30% מהם במגזר החרדי.
 
3) המרכיבים עבורם נדרשים ההורים לשלם הם מגוונים, וכוללים בין השאר תשלומים עבור דמי ביטוח, עבור עלויות הפקת חומרים שונים, מסיבות סיום, טיולים, אגרות עבור בחינות בגרות וכן תשלומים עבור שעות לימוד (תל"ן).
 
4) ביולי 2016, בדיון על סוגיית תשלומי ההורים במערכת החינוך, הצהיר יו"ר הוועדה ח"כ מרגי: "אני בכל אופן, מצהיר שאנחנו נתכנס בסיכום של הדיון הזה לקראת מעשים ולא הצהרות, [...] אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו – במצב שאנחנו מככבים בדו"חות על אי שוויון בתחומים רבים בחברה הישראלית וביניהם בחינוך – להרשות את העוולה הזו, של תשלומי הורים תוך כדי קיומו של חוק חינוך חובה חינם [...] זה תרתי דסתרי."
 
5) על אף הביקורת על התופעה, ועדת החינוך של הכנסת שבה ומאשרת, שנה אחר שנה, את תשלומי ההורים, תוך שהיא משמשת כחותמת גומי בשירות הממשלה.
 
6) ערב הדיון בנושא דמי הביטוח, ולקראת הדיון הצפוי בתשלומי ההורים לשנה"ל תשע"ח, אנו קוראים לוועדת החינוך של הכנסת לממש את המנדט שניתן לה מידי הציבור ולתבוע ממשרדי החינוך והאוצר להביא לביטול תשלומי ההורים במלואם, ובכלל זה תשלום דמי הביטוח.

תגובות

מומלצים