תלמידי מחוז מחיפה ייצאו לחופשת הקיץ

שנה"ל תשע"ז הגיעה לסיומה והתלמידים על כלל שלבי הגיל וצוותי החינוך יצאו לחופשת הקיץ. במחוז חיפה מועסקים כ- 21,000 עובדי הוראה, כ- 203,000 תלמידים בכל המגזרים, אשר  יסיימו את שנת הלימודים התשע"ז

20.06.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
תלמידי מחוז מחיפה ייצאו לחופשת הקיץ

השר בנט לתלמידים: " אני מאחל לכם חופשה נעימה, בטוחה ומשמעותית".

במהלך חופשת הקיץ, משרד החינוך יפעיל את תכנית "קיץ אחר" הכוללת מגוון פעילויות חווייתיות לילדים ובני הנוער ובהן: "בתי הספר של החופש הגדול", "ערי הילדים והנוער", "מבלים בטוח לאילת", השנה לראשונה יפתח מתחם מתחברים לחופים בעיר חיפה.

שר החינוך, נפתלי בנט, איחל לתלמידים חופשה נעימה ואמר: "תלמידות ותלמידים יקרים, אני מאחל לכם חופשה נעימה, בטוחה ומשמעותית. החופש הגדול הוא המשך ישיר של מסלול ההתפתחות האישי שלכם. נצלו את הזמן כדי להתקדם ולצמוח, טיילו בארץ היפה שלנו, הקדישו את הזמן לעשייה ערכית ולעשייה למען החברה. בינתיים, אנחנו במשרד החינוך נמשיך לחזק את מערכת החינוך, נמשיך לשפר תהליכים ולהשקיע בתשתיות חינוכיות, כדי שגם בשנה הבאה כל אחת ואחד מכם יוכל להמשיך ולמצות את מלוא הפוטנציאל שגלום בכם. תיהנו בחופשה, ובעיקר שמרו על עצמכם. לציבור עובדי ההוראה, אני רוצה להודות לכם על השותפות לדרך, ועל ההישגים שהובלתם".

מנכ"ל משרד החינוך, שמואל אבואב: "אני רוצה לברך אתכם, אנשי החינוך, על עבודתם החינוכית המאומצת והמבורכת, שנעשתה לאורך כל שנת הלימודים. הודות לעמלכם הרב, המערכת רושמת הישגים לימודיים וערכיים. לאחר שנה גדושה, אני רוצה לאחל לכם חופשה מהנה, וזמן איכות עם משפחותיכם. אני רוצה לאחל לכם, תלמידים יקרים, שתנצלו את זמן החופשה לבילויים, למפגשי חברים ולפעילויות חווייתיות בתנועות הנוער. לבוגרי שכבת י"ב, אני רוצה לאחל הצלחה גדולה בהמשך דרככם. מערכת החינוך ציידה אתכם בכלים רבים, שיסייעו לכם להתמודד בעתיד עם אתגרי המאה ה-21".

מנהל המחוז, ד"ר סער הראל,  "שנת הלימודים תשע"ז מסתיימת השבוע במוסדות החינוך וזאת הזדמנות להודות לצוותים החינוכיים בבתי הספר בשם הנהלת המחוז, המפקחים והעובדים של מחוז חיפה על שנת עבודה מרתקת ומאתגרת ועל עשייה פדגוגית וערכית במוסדות החינוך. אני רוצה לאחל לכם, תלמידים יקרים, שתנצלו את זמן החופשה לבילויים, למפגשי חברים ולפעילויות חווייתיות במגוון הפעילויות שמקיים עבורכם המשרד בשיתוף עם הרשויות המקומיות.
לכם, בוגרי מערכת החינוך, תלמידי כיתות יב' אשר יוצאים לחיים האזרחיים – מסגרות של שנת שירות, גיוס לצה"ל, שירות לאומי ואזרחי – בטוחני כי יממשו את התשתית הערכית ואת מכלול הידע אותו זכו לקבל ממערכת החינוך הישראלית לאורך שנות לימודיהם. העבודה המאומצת של עובדי ההוראה והשליחות החינוכית שלקחו על עצמם יישאו פרי בדמות הבוגר ובדמותה של החברה הישראלית על כלל גווניה. נרצה לראות את בוגרינו אזרחים תורמים, מעורבים, אכפתיים, המגלים סולידריות חברתית ואזרחית, המצליחים בכל מסלול חיים בו יבחרו לצעוד: בעבודה, בצבא בשרות לאומי ואזרחי בלימודים גבוהים במוסדות ההשכלה הגבוהה כסטודנטים חושבים, חוקרים ויצירתיים ולאחר מכן כאזרחים פורצי דרך המהווים דוגמה לבאים אחריהם. נאחל לבוגרינו דרך צלחה במסע החיים האזרחיים".

בוגרי מחזור י"ב שמסיימים את חוק לימודיהם הם המחזור הראשון שנבחן במסגרת תכנית ההיבחנות החדשה. כל אחד מתחומי הבגרות, נבחנו התלמידים במבנה החדש של תכנית ההיבחנות, לפיה 70% הם בבחינה חיצונית, ו-30% בהערכה בית ספרית (חלופית). התלמידים רכשו ידע רחב בהשכלה כללית, לצד העמקה משמעותית במיומנויות הלמידה ובחוסנם האישי והבינאישי, ובמעורבות חברתית. תלמידי שכבה זו היו הראשונים שנכנסו לרפורמה ונחשפו לתהליכי הוראה ולמידה חדשים ועדכניים, תהליכים שהכינו אותם לאתגרי המאה ה-21.
אשר לחינוך לערכים, יצוין, בתעודת הבגרות של בוגרי שכבת י"ב, בפעם הראשונה, יופיע ציון על עשייה ערכית וחברתית.

בשנת הלימודים תשע"ז גדל תקציב משרד החינוך בסכום של 4.7. מיליארד שקל, ובסך הכל עומד התקציב על כ-57 מיליארד שקל. תקציב משרד החינוך שם דגש על מתן מענה מידי לצרכים של החינוך המיוחד, צמצום פערים חברתיים וצמצום מספר תלמידים בכיתה. כמו כן, התקציב כולל התייחסות לקידום שוויון הזדמנויות, תגבור המצוינות במתמטיקה ובאנגלית והרחבה משמעותית של בינוי הכיתות במדינת ישראל. הגידול בתקציב אפשר הפעלת תכניות נוספות, בהן חיזוק החינוך הבלתי פורמלי בפריפריה, תגבור מערך ההסעות במגזר הבדואי, הארכת שנת הלימודים בחינוך המיוחד והנגשת מוסדות חינוך, חידוש מבנים ושיפוצים, חיזוק מבנים לרעידות אדמה, בניית בתי ספר טכנולוגיים והרחבת בתי הספר של החופש הגדול לכיתות ג'.


להלן הפעולות שיקדם המשרד במהלך חופשת הקיץ:

משרד החינוך מארגן פעילויות יזומות בתקופת החופש הגדול לטובת הילדים ובני הנוער. הפעילויות מתקיימות בבקרה ובפיקוח של המשרד. בין הפעילויות: בתי הספר של הקיץ, סמינרים ומחנות קיץ, חינוך מיוחד, מתחברים בחופים, ערי ילדים ונוער ומתנ"סים.
בתי הספר של החופש הגדול: גם בחופשת הקיץ הקרובה ייהנו כיתות א'-ג' ממסגרת חינוכית בעלות בסיסית בלבד. השנה צפויים להשתתף בתכנית 70% מתלמידים המחוז בכיתות א-ג.

סמינרים ומחנות קיץ, תנועות נוער וארגוני נוער: כ – 2,000 אלף תלמידים ייקחו חלק בסמינרים, מחנות קיץ, קייטנות וטיולים.
קייטנות קיץ בפיקוח משרד החינוך תלמידים ייקחו חלק בקייטנות הקיץ. אגף האכיפה והבקרה יקיים השנה כ-5,000 בקרות. סה"כ ניתנו כ- רישיונות לקייטנות.

חינוך מיוחד: תלמידים ייהנו מהארכת שנת הלימודים עד ל-15/8 לתלמידים עם מוגבלות שכלית קלה הלומדים בכיתות חינוך מיוחד בבתי ספר ובגנים לחינוך מיוחד ובכיתות לחינוך מיוחד בבתי ספר רגילים.

מתחברים בחופים: אנשים שיאיישו מתחמי פעילות והידברות  ב-8 מתחמים בחופים  ( במחוז חיפה, לראשונה במתחם העיר חיפה ) ובמוקדי ריכוז המוניים לבני נוער וייתנו מענה מיידי למניעה וטיפול במצבי סיכון ומשבר.
ערי ילדים ונוער: כמיליון תלמידים ובני נוער ייקחו חלק במתחמי פעילויות פנאי ותרבות לילדים ולנוער בכלל הרשויות במחוז.
מתנ"סים :  תלמידים ייקחו חלק בפעילויות שמארגנים המתנ"סים הפזורים בכל רחבי המחוז. 
מוקד התנדבות ארצי : כ- 1,250 בני נוער יתנדבו מקומות שונים  בתחומי החקלאות, ארכיאולוגיה, חינוך חברה, רוחה, אוכלוסיות ייחודיות וכו'.

מבלים בטוח באילת: אילת מושכת אליה אלפי בני נוער (כ-30,000) בתקופת הקיץ. במהלך חודש אוגוסט יפעלו צוותים של אנשי מקצוע ומתנדבים מיומנים  לאיתור ומניעת התנהגויות סיכון בקרב בני הנוער החל מקליטתם עם הירידה מהאוטובוסים בעיר, במקומות בילוי בעיר ובמתחם נוער אטרקטיבי מרכזי שיפעל לאורך כל שעות היממה כמקור למידע, סיוע , תיווך ותמיכה.

עונת הקיץ הינה עונה מאתגרת בהיבט בטיחות תלמידים. במהלך חופשת הקיץ מתמודדים התלמידים עם אתגרים שהם חלק מהפעילויות החינוכיות. היקף הפגיעות בתקופת הקיץ הינו גדול ביותר ומתרחשים בין 200-300 תאונות תלמידים מתוכם כ-100 תאונות נגרמות בקייטנות, תנועות נוער, טיולים ומחנות קיץ. בנוסף ישנם תלמידים שנפגעים כתוצאה מתאונות דרכים, טביעה וכו'. המשרד דוגל בגישה בה הבטיחות הינה בטיחות מאפשרת ולא בטיחות משתקת: תפיסת בטיחות שמסייעת במימוש מטרותיה החינוכיות של מערכת החינוך במהלך שנת הלימודים בכלל ובמהלך חופשת הקיץ בפרט.

לקראת היציאה לחופש הגדול, יצא המשרד בכמה מהלכים:

המשרד הפיץ מכתב לגננות ולהורים בנושא שכחת ילדים ברכב כדי למנוע את האסון הבא. המכתב יצא על רקע המקרים שאירעו לאחרונה שילדים נשכחו ברכב. המכתב נועד להגביר את המודעות בקרב הורים לסכנה שבהשארת ילד ברכב ולריענון הרגלי בטיחות, שימנעו שכחת ילד ברכב מתוך פיזור דעת וחוסר תשומת לב רגעיתיצא חוזר מנכ"ל בנושא חינוך לבטיחות לקראת חופשת הקיץ – על מחנכי הכיתות לקיים פעילות הסברה שתעסוק בסכנות האופייניות לחופשה ובדרכים למניעתן.

להלן הקישור לחוזר: http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Applications/Mankal/EtsMedorim/5/5-1/HodaotVmeyda/H-2017-10-5-1-1.htm.

המשרד הפיץ אגרת לאחראים על הביטחון, הבטיחות והחירום במוסדות החינוך. להלן קישור לאגרת:

יצא חוזר מקיף למנהלי בתי הספר לקראת היציאה לחופש הגדול כולל הנחיות לשיעורי מחנך ושיעורי חברה בדגש על הסכנות והאתגרים בחופשה ובדגש על האוכלוסייה בסיכון.

נעשתה פנייה למרכז השלטון המקומי ולרשויות על מנת שיתגברו את פעילות המתנדבים בפארקים את סיירות ההורים כדי למנוע מקרים של ונדליזם.

המשרד יגדיל את מערך בקרת הטיולים ובקרת הבטיחות בשטח בקייטנות, בתנועות הנוער, בטיולים ובמתנ"סים. 

שפ"י יקיים סדנאות לחדר מורים בנושא התנהלות מיטבית ברשת, אלכוהול וסמים והתנהגויות בסיכון. יופץ עלון מידע לתלמידים בנושא ויערכו פעילויות בכיתות. בנוסף, המשרד יקיים מפגשים מקוונים לתלמידים ולהורים בנושא.

להלן קישור לאתר "קיץ אחר" הכולל את כל הפעילויות:
http://cms.education.gov.il/EducationCMS/Units/Yam/

תגובות

מומלצים