אושרה בטרומית הצעת חוק גיל פרישה

לא תהיה העלאה של גיל מתן קצבת הזקנה ללא החלטה מושכלת של העלאת גיל הפרישה לנשים 

21.06.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון

​מליאת הכנסת אישרה בקריאה טרומית את הצעת חוק גיל פרישה (תיקון - הצמדת גיל הפרישה שבחוק הביטוח הלאומי לגיל הפרישה שבחוק גיל פרישה), התשע"ז-2017  פ/4278 של חבר הכנסת משה גפני וקבוצת חברי הכנסת

להצעת החוק הוצמדה הצעת חוק גיל פרישה לאישה (תיקוני חקיקה), התשע"ו-2016 פ/ 2680 של חברות הכנסת אורלי לוי-אבקסיס ושרן השכל

להצעת החוק הוצמדה הצעת חוק גיל פרישה לאישה (תיקוני חקיקה), התשע"ז-2016 פ/ 3492 של חברת הכנסת מרב מיכאלי

חוק גיל פרישה, קובע שהגיל שבו אישה זכאית לפרוש מעבודתה הוא גיל 62 ואילו חוק הביטוח הלאומי קובע את גיל הפרישה שבו אישה תהיה זכאית לקצבת זקנה, בכפוף למבחן הכנסות.

בעוד שגיל הפרישה בחוק גיל פרישה אינו יכול לעלות אלא בתיקון חוק או באישור המלצות שר האוצר בידי ועדת הכספים, גיל הפרישה בחוק הביטוח הלאומי יכול לעלות באופן עצמאי בשל התקדמות הלוחות בחוק הביטוח הלאומי. כתוצאה מכך עלול להיווצר מצב שבו גיל הפרישה של נשים יועלה לפי חוק הביטוח הלאומי בהדרגתיות, כך שאישה שנולדה באוגוסט 1955 ואילך לא תהיה זכאית לקצבת זקנה בגיל 62, אלא רק מספר חודשים מאוחר יותר, בהתאם לחודש ולשנת לידתה.

תוצאה של פער בין גיל הפרישה מעבודה לבין גיל הזכאות לקצבת זקנה אינה התוצאה אליה כיוון המחוקק מלכתחילה.

לפיכך מוצע להתאים את הלוחות בחוק הביטוח לתוספת שבחוק גיל פרישה כך שגיל הפרישה של אישה שנולדה בשנת 1955 ואילך לעניין קצבת זקנה יהיה גיל הפרישה הקבוע לה בהתאם לחוק גיל פרישה.

עוד מוצע לקבוע במפורש שרק אם ועדת הכספים לא נתנה את החלטתה לאחר שהובאו בפניה המלצות שר האוצר לעניין העלאת גיל הפרישה, בתוך פרק זמן שנקבע בחוק, רק אז יעלה גיל הפרישה לנשים באופן אוטומטי.

יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר כי החלטה על גיל הפרישה צריכה להיות בכובד ראש, זה לא מעכשיו לעכשיו. אני מקבל ומכבד את תשובתו של שר האוצר שאמר כי לא גמר בדעתו האם להעלות את גיל הפרישה או לא. בינתיים נוצר אבסורד, בסוף יוני מפסיקים לקבוצת גיל מסוימת את קצבת הזקנה לפי הטבלה שנקבעה לפי חוק ביטח לאומי, וזאת למרות שעוד לא התקבלה החלטה על העלאת גיל הפרישה.

עוד אנחנו מבקשים בחוק; כל עוד אין החלטה - גיל הפרישה לא עולה! אם החוק לא יתקבל בפועל תתקבל החלטה על העלאת גיל הפרישה ללא שקיימנו דיון מתאים וקבלנו החלטה.

ח"כ שרן השכל מעלים את גיל הפרישה של הגברים בשנתיים ואת של הנשים בארבע שנים. לפני כן יש עוד כמה אתגרים; פערים בשכר בין גברים ונשים, הדרה של נשים ממקצועות רבים בתחום התעסוקה וכן נשים רבות המפוטרות עוד לפני גיל הפרישה.

ח"כ מרב מיכאלי שמחה בהעברת הצעת החוק שתיתן קצת יותר ודאות לנשים - האם הן יכולות לפרוש, האם הן תקבלנה קצבת זקנה. המצוקה הייתה ידועה חודשים רבים מראש. צריך להגיד שגם למשק אי הוודאות איננה טובה. כולי תקווה שתתקבל ההחלטה באופן שיאפשר את הרווחים מהעלאת גיל הפרישה אבל במקביל לא לפגוע אלאל להגן ולשמור  על כל הנשים שדיבור על העלאת גיל הפרישה לא רלוונטי עבורן.

בעד הצעת החוק פ/ 4278 הצביעו 58 חברי כנסת ולא היו מתנגדים

בעד הצעת החוק פ/2680  הצביעו 62 חברי כנסת ולא היו מתנגדים

בעד הצעת החוק פ/3492 הצביעו 63 חברי כנסת ולא היו מתנגדים

הצעות החוק תעבורנה לוועדת הכספים להכנתה לקריאה ראשונה

תגובות

מומלצים