"הלוואות השוק האפור צמחו לממדים גדולים ככל שהריבית ירדה"

רפ"ק אסף וישניה ראש חוליית הלבנת הון ומימון טרור במשטרה: "נושא ההלוואות בשוק האפור שהיום הוא שחור צמח לממדים גדולים מאוד בעשור האחרון ככל שהריבית ירדה.

22.06.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
"הלוואות השוק האפור צמחו לממדים גדולים ככל שהריבית ירדה"

ועדת החוקה חוק ומשפט המשיכה להכין את הצעת חוק הסדרת הלוואות חוץ-בנקאיות (תיקון מס' 3), התשע"ה-2015 לקריאות שנייה ושלישית.

בהמשך להמלצות הוועדה לשינוי כלכלי-חברתי מ-2011, מינו שר האוצר ונגיד בנק ישראל צוות לבחינת הגברת התחרותיות במערכת הבנקאית, בראשות המפקח על הבנקים.

במסגרת עבודתו בחן הצוות את החסמים המעכבים את כניסתם של גופים שאינם תאגידים בנקאיים לשוק האשראי הקמעונאי, או המונעים את הרחבת פעילותם. הצעת חוק זו באה בהמשך להמלצות הצוות מ-2013, ועיקרה עדכון מנגנון תקרת הריבית והרחבת תחולת החוק גם על תאגידים בנקאיים, לצד הבטחה של הגנה נאותה על הצרכנים בשוק האשראי.

בין היתר, הוועדה דנה בשאלה האם ראוי להטיל על המלווה את הנטל להוכיח כי הוא הלווה כספים "שלא דרך עיסוק", למשל לבן משפחה או חבר:

רפ"ק אסף וישניה ראש חוליית הלבנת הון ומימון טרור במשטרה: "נושא ההלוואות בשוק האפור שהיום הוא שחור צמח לממדים גדולים מאוד בעשור האחרון ככל שהריבית ירדה. הקושי העיקרי של המשטרה בחקירת תיקים כאלו, בנוסף לאלימות הוא באיסוף הנתונים, ראיות, כימות כמות הלווים, סכום ההלוואה ,הריבית וריבית דה ריבית שמגיעה ל-15% ומטפסת. כל מצב של פתיחת חלון כמו הגדלת מעגל האנשים שפטורים מקיום החובה לערוך הסכם הלוואה בכתב שאנחנו דורשים רק מגדיל את הקושי".

הוא נתן שתי דוגמאות מ-2017 "כשבמקרה הראשון מדובר על תיק של שני אנשים שמלווים ל-180 איש כאשר שם היה תיעוד כלשהו שהצלחנו בדרך לא דרך להגיע אליו ובמקרה נוסף כבר לא היה אותו תיעוד כי הם לומדים, הגענו ל-3 אנשים שמנהלים 'קו הלוואות' מול 650 אנשים בסכומים של 100,000 שקלים ומעלה ב-15% ריבית חודשית עם רמת אלימות גבוהה מאוד. כל פטור או הרחבה של חבר מביא חבר, סוג של חבר, משפחה לא ביולוגית רק יפגע במהות החוק. זה לא רק פתח אלא אוטוסטרדה, זה לוקח את כל החוק ושם אותו על המדף בצד".

יו"ר הוועדה חה"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) ביקש לברר איך יוכלו לדעת את הריבית במצב שבו אין הסכם בכתב, "שהרי גם לחברים אסור לקחת ריבית נשך. אדם יכול לתת הלוואה לחבר בלי לכתוב שום דבר. הנטל נותר על הגוף החוקר להוכיח שהייתה הלוואה בריבית ואם היא הייתה ריבית נשך. מוצע להפוך את נטל ההוכחה רק לגבי הוכחת חברות, שזה יחול על המלווה. איך תתגברו על זה?"

חה"כ אורי מקלב (יהדות התורה): "אני לא מכיר חבר שמלווה בריבית נשך ולכן ברגע שמדובר על ריבית זה לא חבר".

עו"ד לילך וגנר ממשרד המשפטים השיבה כי "המשימה על המשטרה לא קלה ואפשר להוכיח דרך חשבונות בנק ודרכים נוספות. נסייע למשטרה לפחות בפן הזה כדי לחסום הלוואות באמצעות אנשי קש המוצגים כ"חברים" של הלווים. מאחר והידע נמצא אצל המלווה שהכיר את הלווה הוא צריך לעורר ספק בדיוק כמו במשפט האזרחי, שזה חבר שלו".

עו"ד יצחק מימון: "עבריינים לא יעשו הסכמים ולא ירשמו שום דבר בחיים. יתפסו רק אותנו האזרחים הלא עבריינים. אף פושע שמנהל קו הלוואות לא ידווח למס הכנסה ולא רשום בשום מקום ולכן הנטל יחול רק עלינו האזרחים כשאני צריך להחזיק תיעוד שנתתי לשכן שלי הלוואה של 10,000 שקלים. יש חזקה שזה נחשב ל"על דרך עיסוק", שאני צריך לסתור אותה עכשיו כדי לא להיחשב עבריין".

היו"ר חה"כ סלומינסקי אמר בסיום הדיון כי בכוונתו לסיים להכין את החוק במושב הקרוב. 

תגובות

מומלצים