ההיסטוריה שלא נכתבה משפחת אלמאדי והדרוזים

עד למלחמת העצמאות היה בית משפחת אל מאדי באג'זם מקום מגוריו של מוחמד אל מאדי, שלקח בכוח נשים גם נשים דרוזיות, מסיפורים ששמענו מסתבר שהיה כנראה אדם אכזר מאוד לדרוזים בעיקר בדליה ועוספיה

02.07.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ההיסטוריה שלא נכתבה משפחת אלמאדי והדרוזים

מזה תקופה אנו חוקרים את ההיסטוריה של אזור הכרמל, הכפרים שהיו בו האנשים ואופי חייהם של האנשים בתקופה שלפני קום המדינה.

במהלך החיפושים הגענו לכפר מהר"ל שהוקם על חורבות הכפר הערבי אג'זם, שהיה כפר ערבי בחוף הכרמל כ-17 קילומטר דרומית לחיפה. במהלך מבצע שוטר במלחמת העצמאות נכבש הכפר ותושביו עזבוהו. בבתי הכפר הוקם המושב כרם מהר"ל.

הגענו לבית משפחת אל מאדי שעדיין קיים בישוב יחד עם המסגד שבנתה המשפחה שהייתה ידועה כשליטה על האזור.

עד למלחמת העצמאות היה בית משפחת אל מאדי מקום מגוריו של מוחמד אל מאדי, שהיה הראיס של כל האזור.

מסיפורים ששמענו על אחד המנהיגים ממשפחת אל מאדי, מסתבר שהיה כנראה אדם אכזר מאוד, בבית המשפחה היה מוצב בחצר חבל תליה שהפחיד את האנשים, לעמק שלמרגלות הכפר, קראו הערבים עמק הדמעות, משום שהמושל של האזור היה אכזרי מאוד, הוא היה לוקח לפלאחים את הנשים שלהן והם היו עומדים בוכים בעמק.

מסיפורים ששמענו מזקני הכפרים בכרמל, סיפרו שפעם הגיע אותו שליט אלמאדי ואנשיו לכפר דאלית אל כרמל ובחר 10 נשים דרוזיות שנלקחו בעל כורחן עם השליט וחבורתו, כדי להעסיקן בזנות.

יש מספר נשים דרוזיות שהצליחו לברוח ולחזור לכפר אחרי מספר חודשים, אחרות נשארו שמה ונישאו עם גברים מוסלמים באזור עארה והמשולש.

השם אג'זם מוזכר ברשימות מפקד האוכלוסין העות'מאני של שנת 1596 ככפר השייך לנפת שפיא במחוז לג'ון שצוין בו כי בכפר התגוררו 55 תושבים.

אג'זם היה כפר של משפחת אל מאדי, בני שבט בדואי מאזור באר שבע, ששלטה בצפון ארץ ישראל במאה ה-18 ובמחצית הראשונה של המאה ה-19.

אחד מהנודעים ממשפחת אל מאדי היה יליד הכפר, השיח' מסעוד אל מאדי, שמונה על ידי סולימאן פאשה בתחילת המאה ה-19, למושל מחוז חיפה.

בית משפחת מאדי

איברהים פאשה הוציא להורג את מסעוד ובנו ב-1834 בחשד שהשתתף בתכנון מרד נגדו וצמצם את השפעת משפחת אל מאדי.

עם חזרת העות'מאנים לשלטון בארץ ישראל חזרו בני משפחת אל מאדי לתפוס עמדות מפתח בצפון הארץ, מוחמד אל מאדי היה מושל חיפה בשנת 1885. 

במהלך המרד הערבי הגדול נודע אג'זם כבסיס של אנשי הכנופיות ופיגועים רבים יצאו ממנו כלפי התחבורה על כביש חיפה-תל אביב. באפריל 1938 הוטל על הכפר קנס קיבוצי שהביא לבריחת רוב תושביו ממנו.

במלחמת העצמאות תקפו תושבי אג'זם  בשיתוף שאר יישובי המשולש הקטן, ובתמיכה לוגיסטית מלבנון באמצעות המעגן בכפר טנטורה את התחבורה היהודית בין זכרון יעקב לחיפה, והביאו לחסימתו

ערביי המשולש הקטן זכו להערכה רבה על כושר הלחימה שלהם ואג'זם נחשבה הרוח החיה מאחורי הסירוב של הכפרים להיכנע.

ב-24 ביולי במבצע שוטר. לאחר קרבות של יום וחצי, ולאחר שהצבא העיראקי סירב לשלוח תגבורת נסוגו לוחמי הכפרים לערערה וצה"ל נכנס לאג'זם  ב-26 ביולי 1948בשעות הצהריים חתם המוכתר על כניעה.

רבים מתושבי אג'זם  ברחו מהכפר בגלל הקרבות ולא הורשו לחזור אליו. כ-1400 מתושבי הכפר נאספו על ידי חיילי צה"ל בימים שאחרי הכניעה והועברו לג'נין.

בית המגורים שהיה שייך למשפחת אלמאדי בית מגורים גדול מהתקופה העות'מאנית שהוקם על שרידי מבצר צלבני ובקרבתו מסגד, הבנוי מחצר מרכזית וסביבה כמה חדרים ואולם תפילה. הכתובת מעל פתח אולם התפילה מלמדת כי המסגד נבנה בשנת 1236 להג'רה , על ידי מסעוד אלמאדי , שליט האזור באותה תקופה - ראשית המאה ה 19.

תגובות

8. היתכן? לפני 7 שנים
ואני קראתי שדלית אל כרמל הצילה אותם מגירוש
7. אמין לפני 7 שנים
למספר 6
6. موحد كرملي - عسفيا לפני 7 שנים
عندما يكون الشاهد على التاريخ ديوثاً
5. יוסף לפני 7 שנים
כרמל
4. דרוזי ציוני לפני 7 שנים
ברוך השם שהדרוזים בישראל תחת שלטון יהודי-ציוני
3. צעיר מדליה לפני 7 שנים
עכשיו אני מבין למה לא נכתבה
2. דלואני לפני 7 שנים
מזעזע
1. حسون לפני 7 שנים
هههه

מומלצים