שחזור סחוס מפרק הירך בעזרת השתלת גיד מתורם זר

שחזור לברום חדש באמצעות שתל של גיד מתורם חיצוני. בישראל נעשו רק כמה ניתוחים בודדים מהסוג הזה, כאשר קומץ קטן של רופאים בארץ מחזיק במיומנות הנדרשת לכך.

09.07.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
שחזור סחוס מפרק הירך בעזרת השתלת גיד מתורם זר

י', צעיר בשנות ה-20 לחייו, נפצע לפני כשנתיים במפרק הירך. לאחר בירור שעבר שכלל בדיקת MRI, נמצא שי' סובל מקרע בסחוס שאוטם את המפרק ששמו בעגה המקצועית לברום (Labrum).

הלברום בירך הוא המקבילה האנטומית של המניסקוס בברך. הוא מעמיק את מפרק הירך, שומר על הנוזלים שמסככים את המפרק ומאפשר תנועה חלקה בין חלקיו. קרע בלברום גורם לכאבים ולצליעה, מגבלה קשה לבחור בגילו של י' והוא הופנה לרמב"ם, שם עבר ניתוח ארתרוסקופי (ניתוח זעיר פולשני במפרק)  לתיקון הקרע.

אולם, למרות שהניתוח הסתיים בהצלחה, שנה וחצי לאחר מכן י' המשיך לסבול מכאבים ומפגיעה באיכות חייו. בניתוח חדשני וראשון מסוגו באזור הצפון, י' עבר טיפול מתקדם לבעיה ממנה הוא סובל: שחזור לברום חדש באמצעות שתל של גיד מתורם חיצוני. בישראל נעשו רק כמה ניתוחים בודדים מהסוג הזה, כאשר קומץ קטן של רופאים בארץ מחזיק במיומנות הנדרשת לכך.

קרע בלברום במפרק הירך הוא הסיבה הנפוצה ביותר לביצוע ניתוחי ארתרוסקופיה של הירך. הרפואה מציעה כיום שלוש אפשרויות ניתוחיות לטיפול בבעיה, כאשר השאיפה היא לשמר את תפקודו של הלברום ככל האפשר: האפשרות הראשונה היא הסרה של החלקים הקרועים, השנייה היא תפירה של הלברום ואילו השלישית שהופכת יותר ויותר פופולרית בקרב הרופאים המטפלים היא שחזור הלברום בעזרת שתל גיד. יש לציין כי תוצאות הניתוחים הארתרוסקופיים עומדות על כ90% הצלחה בכלל האוכלוסייה. כאשר מדובר במטופלים צעירים, חזרה לספורט וריצה בפרט לאחר הניתוח עומדת על שיעור גבוה יותר של  94%. במקרים של ניתוחים חוזרים או במקרים בהם הרקמה שנותרה אינה מספקת לניתוח נוסף, מומלץ לפנות לפתרון של שחזור הלברום.

הניתוח שבוצע ברמב"ם נעשה ע"י ד''ר בנג'מין דומב משיקאגו, ארה"ב, אחד הרופאים המובילים בעולם בתחום ארתרוסקופית הירך, אשר הגיע לחיפה כדי להציג את השיטה החדשנית בפני צוות בית החולים ומנתחים מבתי חולים נוספים בארץ .

שחזור הלברום של י' נעשה באמצעות הכנסת שתל גיד מתורם חיצוני, דרך חתכים קטנים, אל מפרק הירך הפגוע ולאחר מכן נעשה קיבוע של השתל למקומו בעזרת עוגנים, באופן הדומה לתהליך תיקון הלברום המקורי. במהלך הניתוח נעשה שימוש בשתל גיד ארוך מהרצוי, כאשר בסיום הקיבוע השתל נחתך לפי הצורך ומותאם באופן מדויק למטופל. הגידים הנתרמים על ידי תורם חיצוני מגיעים ממאגר תורמים מחו"ל, כאשר ניתן לעשות שימוש בשתל גיד עצמי, אם כי הדבר פחות מומלץ. 

"לאחרונה הייתי בכינוס המנתחים שנערך בשיקאגו ארה"ב ונתקלתי בנתונים מעניינים", מספר ד"ר איתמר בוצר, אורתופד בכיר ביחידת הברך והארתרוסקופיות ברמב"ם, תלמידו של ד"ר דומב האמריקאי ומי שלקח חלק בניתוח החדשני שהתקיים אתמול בבית החולים, "נראה שהאופציה של שחזור הלברום הופכת להיות נפוצה יותר ויותר עד למצב קיצון שמנתחים מסוימים מעדיפים מראש לשחזר לברום קרוע מאשר לתפור אותו"/

"מהניסיון שלי ומשיחות עם מנתחים אחרים נראה שהתוצאות של שחזור הלברום טובות לא פחות ולעיתים אף יותר טובות מאשר תפירה של הלברום המקורי. ניתנה לנו הזדמנות להתנסות בשיטת ניתוח מתקדמת שמאפשרת למטופלים בכל הגילאים את היכולת להתמודד עם בעיה לא פשוטה בצורה מיטבית. אנחנו שמחים להיות מחלוצי השיטה בארץ ובצפון".

הניתוח

 

צילום: נתנאל אייזיק, דוברות רמב"ם.

תגובות

מומלצים