אושרה הקמת יחידת סיוע בבית הדין הדתי הדרוזי

לפי חוק בתי הדין הדתיים הוסמכו שרי המשפטים והעבודה והרווחה להקים בצו יחידות סיוע ליד בתי הדין שייתנו שירותי אבחון, ייעוץ, טיפול וגישור בענייני משפחה המצוין בסמכות בית הדין.

09.07.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אושרה הקמת יחידת סיוע בבית הדין הדתי הדרוזי

ועדת החוקה אישרה הקמת יחידות הסיוע בבתי הדין השרעים והדרוזים, בדיון הוועדה נתגלה: הקמת היחידות נכשלת בגלל קושי בגיוס כוח אדם; בבאר שבע פורסמו ארבעה מכרזים ולא ניגשו מועמדים

ועדת החוקה חוק ומשפט אישרה את צו בתי דין דתיים,יחידות סיוע, הקמת יחידות סיוע בבתי הדין השרעיים, דרכי הפעלתן וסדרי עבודתן, התשע"ז-2017 ואת צו בתי דין דתיים, יחידות סיוע, הקמת יחידת סיוע בבית הדין הדתי הדרוזי, דרכי הפעלתה וסדרי עבודתה, התשע"ז-2017. לפי חוק בתי הדין הדתיים הוסמכו שרי המשפטים והעבודה והרווחה להקים בצו יחידות סיוע ליד בתי הדין שייתנו שירותי אבחון, ייעוץ, טיפול וגישור בענייני משפחה המצוין בסמכות בית הדין. בבתי המשפט לענייני משפחה ובבתי הדין הרבניים הוקמו יחידות סיוע שכיום פועלות בכל רחבי הארץ. לאור הצורך במתן סיוע גם לבתי הדין השרעיים והדתיים הדרוזים מוצע להפעיל גם בהם יחידות אלו.

ענת ענבר, מנהלת שירות יחידות הסיוע במשרד העבודה והרווחה: "מדובר על 8 תקנים לבתיה"ד השרעיים ותקן אחד לבית הדין הדרוזי שכבר אויש. חסרים לנו תקנים בירושלים בחיפה ובבאר שבע. הקמת היחידות לא פשוטה בגלל הקושי בגיוס עובדים. כרגע פועלות יחידות בטייבה, נצרת, בקה, יפו ובבית הדין הדרוזי בעכו יש עובדת יחידה. בירושלים חסרים עוס"ים בכל התחומים ואפילו אין עו"סית אחת לסדרי דין במזרח העיר. בבאר שבע קיבלנו אפילו מתנה לפני חמש שנים- תקן צבוע לאוכלוסייה הבדואית ואנחנו לא מצליחים למצוא. ערכנו מכרזים פנימיים ופומביים מסוף 2015 ונצא בעוד ועוד מכרזים עד שנמצא. הדרישה בצו היא 5 שנים עם MA ו-7 שנים עם BA וניסיון והשכלה בתחום משפחה או בתחום של ילדים. בבאר שבע לדוגמה אנחנו כבר עושים מכרז רביעי ואין מועמדים שיכולים לעמוד בתנאים. תהליכי המכרזים לא פשוטים והרבה נושרים באמצע".

אדהם אבדק היועמ"ש של בתי הדין השרעיים הציע "להכניס את ההתמחות בדין הדתי כחלק מהניסיון הדרוש. יש להם ניסיון והם מייצגים בבתי הדין יותר ממאה שנה".

היו"ר חה"כ ניסן סלומינסקי (הבית היהודי) הציע "לזרז את הנציבות ביחס למועמדים שכבר ניגשים ולבקשה לשקול קבלת גם מי שיש לו תואר מקביל לעבודה סוציאלית ובעיקר כשיש לו ניסיון כדי שיהיה משהו. זה יותר טוב מכלום".

חה"כ חמד עמאר (ישראל ביתנו): "יש הרבה עוס"ים בצפון ואם תוסיפו הטבות למי שיעבור לדרום זה יוכל לעזור. כשרצו לעודד הגעה לירושלים הוסיפו הטבה של 2000 שקלים לדיור. ברגע שייתנו תמריצים ינהרו מהצפון. בנוסף, ברמת הגולן יש 30,000 תושבים דרוזים, למה שלא תוקם שם יחידת סיוע". ענת ענבר מנהלת יחידות הסיוע השיבה כי "כרגע יש עובדת אחת והיא מצליחה לעמוד בכמות הפניות".

עו"ד רמי טרביה ממשרד המשפטים התייחס למחסור בבתי הדין הדרוזיים: "זה צעד מבורך אבל ספק אם עובדת יחידת סיוע אחת דרוזית תוכל לעמוד בנטל מרגע שהצו יפורסם רשמית. עד כה לא הוגשו פניות כי עוד לא הוחל חוק הסדר התדיינויות ועכשיו כמעט כל תיק בבתי הדין הדרוזיים יעבור אליה. זה יקשה ויסרבל את תפקוד בתיה"ד ויגרום לעיכובים. נקודה נוספת היא המעבר בין עכו לרמת הגולן. אותו בי"ד שמגיע מטפל ב-30,000. אני לא רואה מצב שמישהו מרמת הגולן יגיע לעכו כדי לשבת עם עו"ס. זה יהווה שיקול מכריע וימנע מלהגיע".

חלקו מרכזי בדיון נסב סביב הקושי להחיל את הצו על מקומות בהם עדיין לא אוישו התקנים:

חה"כ אוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת): "היחידות חשובות במיוחד בבתי הדין הדתיים בהם יש לנסות להגיע לסולחות כשההכרעה השיפוטית בתיקים אלו היא קשה ולכן חשוב שיחידות הסיוע יופעלו בהקדם". הוא הציע "לבחון שורת תמריצים כמו דיור ונסיעות שתסייע לגייס עובדים". עוד אמר כי "בעייתי מאוד שהצו חסר את בית הדין מהגדולים ביותר בבאר שבע עקב מחסור במועמדים".

עו"ד קשת פיינברג ממשרד הרווחה: "הצו קובע שהיחידות הוקמו והבעיה היא שנעמוד בסיטואציה שאנחנו מפרים את הצו אם הוא מוחל על יחידות שטרם אוישו. עד עכשיו הצו הוחל על יחידות שכבר אוישו. היה בעבר מצב שהוסיפו יחידות. אנחנו מוכנים להתחייב לזרז".

עו"ד יעקב פרידברג ממשרד המשפטים: "היו צווים מדורגים כשהוקמו בתי דין חדשים וכאן הסיטואציה שונה. כרגע בוודאי אי אפשר שהשרים יחתמו על צו שאומר "מוקם בזה" כי מבחינתנו מוקם זה כשמתחילים לעבוד. אני מציע שכל הערים יופיעו בצו ולגבי חיפה ירושלים ובאר שבע ייכנסו בחלוף זמן או שנפצל והצו יוחל על ערים אלו ברגע שהתקן יאויש."

היו"ר חה"כ סלומינסקי סיכם: "נאשר את כלל הצווים לכל המקומות בהם יש תקנים גם אם עדיין לא נמצאו אנשים. אין דבר כזה שבאר שבע חיפה וירושלים יישארו בחוץ. מדובר בעניין טכני והצו יוכל לסייע באיתור אנשים. זו בדיוק מהות ההקמה של היחידות. אם המדינה החליטה שיש להקים יחידת סיוע ונתנה תקנים זו ההקמה. לא ייתכן שנהיה תלויים במציאת האנשים. עוד אמר כי "הוועדה פונה לשרים לשקול בחיוב הקמת בתי דין דרוזים ברמת הגולן או לפחות יחידת סיוע קבועה ברמת הגולן".

תמכו בצו: היו"ר חה"כ סלומינסקי (הבית היהודי) והח"כים חמד עמאר (ישראל ביתנו) ומסעוד גנאים (הרשימה המשותפת)
 

תגובות

מומלצים