משתמשים בקנאביס לא חוקי וטוענים כי השימוש למטרות רפואיות

16.07.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
משתמשים בקנאביס לא חוקי וטוענים כי השימוש למטרות רפואיות

במחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה על משתמשי קאנביס ישראלים נמצא כי 45% ממשתמשי הקנאביס הלא חוקי טוענים כי הם עושים זאת מסיבות רפואיות. אולם עוד התברר כי הם שונים באופן מהותי במאפייני השימוש שלהם ממי שיש לו רישיון לקנאביס רפואי ודומים יותר דווקא לאלה שמודים שהם צורכים קנאביס למטרות פנאי.

"למרות קולות אשר העלו חשש, המחקר מציע שמערכת חלוקת הרישיונות בארץ עובדת כראוי ולא מחלקת רישיונות לאנשים שלא זקוקים לזה באמת", אמרה ד"ר שרון שניטמן מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה שערכה את המחקר.

בדיון שמתקיים תדיר בנושא אי ההפללה של משתמשי קנאביס , אחת הטענות המרכזית שנטענות בהקשר זה הייתה כי חלק גדול מהמשתמשים ללא רישיון עושים זאת כדי להקל על בעיות רפואיות שונות.

במחקר הנוכחי ביקשה ד"ר שניטמן לבדוק האם יש הבדלים בין משתמשי קנאביס ברישיון, משתמשי קנאביס ללא רישיון שטוענים שהם עושים זאת ממניעים רפואיים ומשתמשי קנאביס שטוענים כי הם עושים זאת לצרכי הנאה.

במחקר השתתפו 1479 משיבים מתוך אחד הפורומים הפופולאריים בנושא קנביס בישראל. הקבוצה הראשונה היו כאלה שצרכו קנאביס עם רישיון.

קבוצה שנייה הייתה של אנשים ללא רישיון לצריכת קנאביס, שענו שהם סובלים מבעיות רפואיות כרוניות ומשתמשים בקנאביס כדי להקל על התסמינים וקבוצה שלישית הייתה של כאלה שאמרו שהם צורכים קנאביס להנאה בלבד.

בסך הכל התברר כי ל-6.6% יש רישיון והיתר התחלקו בצורה כמעט שווה: 48.7% מהמשיבים השתמשו למטרות הנאה ו-44.7% השתמשו למטרות רפואיות ללא רישיון.

מהממצאים התברר כי יש הבדלים ברורים בשימוש ובהשפעות בין קבוצת הצרכנים ברישיון לשני הקבוצות האחרות אשר ההבדלים ביניהם היו שוליים. למשל, התברר שבקרב 2 הקבוצות ללא רישיון, למעלה מ-98% השתמשו בקנאביס דרך עישון, זאת לעומת 67% בלבד שבחרו בדרך זו מקרב בעלי הרישיון.

במקרה שלהם, כמעט 20% בחרו לעשות זאת דרך מכשירי אידוי (vaporize). הבדל נוסף שנמצא היה במשך ההשפעה ה"ממסטלת" של השימוש בקנאביס: משתמשי הפנאי דיווחו על 3:58 שעות של "היי" והרפואיים ללא רישיון על 3:45 שעות, כשלדברי החוקרת, ההבדל בזמנים לא נמצא כלל מובהק. לעומתם, המשתמשים ברישיון רפואי דיווחו על 2:41 שעות של תחושת סוטול.

כמו כן, החוקרת שאלה את המשתתפים לגבי בעיות שהם קושרים לשימוש בקנאביס, כמו בעיות בעבודה, מריבות עם אחרים, תאונות ועוד ומצאה כי המשתמשים "הרפואיים ללא רישיון" דיווחו על הרמה הגבוהה ביותר של בעיות, לאחר מכן משתמשי הפנאי ולבסוף המשתמשים ברישיון.

"מהמחקר עולים שני דברים עיקריים: האחד, מלבד הנאה יש הרבה מאוד משתמשים ללא רישיון אשר עושים שימוש בקנאביס בכדי להקל על תסמינים פיזיים ונפשיים וכדאי לתת על זה את הדעת כאשר מתייחסים למוטיבציות לשימוש. השני, משתמשים ברישיון בישראל נבדלים משתי הקבוצות האחרות. ממצא זה אינו מובן מאליו. במחקר בקנדה למשל, לא נמצאו הבדלים בולטים בין קבוצת המשתמשים למטרות רפואיות ברישיון וללא רישיון", סיכמה ד"ר שניטמן.

תגובות

מומלצים