70 שנה לאניית המעפילים אקסודוס

אוניית המעפילים אקסודוס יצאה מחופי דרום צרפת ב-11 ביולי 1947, כשעל סיפונה 4,515 נוסעים ניצולי שואה, במטרה להגיע לארץ ישראל.

20.07.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
 70 שנה לאניית המעפילים אקסודוס

הנוסעים לא הורשו להיכנס לתחומי הארץ, והוחזרו בכוח ע"י הבריטים למחנות העקורים בגרמניה, לאחר מאבק מר שהתקיים ב18 ביולי 1947 לפנות בוקר.

השמש אינה בתחום שליטתכם, המחר הוא לנו" מרדכי רוזמן , תנועת הנוער העובד והלומד מציינת 70 שנה לאניית המעפילים אקסודוס

השבוע, 70 שנה אחרי, אנו מקיימים מחנה קיץ מיוחד בעקבות סיפורה של אניית האקסודוס ומפעל ההעפלה לא"י, בו ישתתפו 1,000 נערים ונערות. החוויה ההרפתקנית מדמה לבני הנוער את תקופת ההעפלה לא"י באמצעות משחק תפקידים שמתחיל בהכשרת החניכים להיות מעפילים ביער כפר החורש ומסתיים בעלייה לאוניות בנמל חיפה והפלגה אל מחנה המעצר בעתלית, א"ש אימוני שדה לילה, הכנת סרטיפיקטים אשרות מעבר מזויפים כל אלה הם חלק מההרפתקה שיחווה חניך במחנה.

המטרה של המחנה היא לקחת את סיפור ההעפלה, שהוא סיפור חצי נשכח בחברה הישראלית, ולהחיות אותו, במחנה החניכים לומדים להדליק אש באמצעות גפרור בודד, להשתמש בקוד מורס ולבנות חומה ומגדל.

המחנה יסתיים במבצע העפלה שבו יפליגו הצעירים מחופי חיפה לעתלית, שם יפגשו את הבריטים ויתמרנו את כניסתם לתוך ישראל ע"י מימוש כל הכישורים שירכשו במהלך המחנה עצמו.

טקס הסיום יכלול את הוריהם הנרגשים של הצעירים, יחד עם בנו של מרכזי רוזמן, בין מעפילי אקסודוס, רוזמן היה חבר בהנהגת השומר הצעיר בווילנה ובן 30 בזמן אירועי אקסודוס.

לפני שהורד בכוח בנמל המבורג, ב-5 ספטמבר 1947, רוזמן אמר לחבריו לספינה: "עם הניצחון על אנייתנו והשמדתה יושפל עד אפר המצפון של העולם, אתם יכולים לכלוא אותנו מאחורי סורג, אתם יכולים להחזיק אותנו במחשכים אך את אור השמש אין בכוחכם לכבות, השמש אינה בתחום שליטתכם. לא תוכלו לאנוס את ההיסטוריה, המחר הוא לנו, העתיד שלנו הוא".

אקסודוס

תגובות

מומלצים