עו"ד שקיב עלי: "דרוזים החוצה"

החוקים הקיימים היום מחייבים את ממשלת ישראל להבטיח ייצוג הולם לבני האוכלוסיה הערבית לרבות הדרוזית והצ'רקסית, אומנם החוקים לא קבעו בצורה מפורשת מהי המשמעות של ייצוג הולם.

24.07.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עו"ד שקיב עלי: "דרוזים החוצה"

אך ברור שהכוונה היא לייצוגם לפי אחוז האוכלוסיה בישראל. כלומר די בכך שמשרדי הממשלה מעסיקים עובדים ערבים בשיעור של 20% מכלל העובדים, ללא קשר לשייכותם הדתית בין אם מדובר בדרוזים, מוסלמים, נוצרים וצ'רקסים. לפיכך ייתכן מצב שמשרדי הממשלה יעסיקו אומנם 20% מהאוכלוסייה הערבית אך לא יהיה ביניהם אף עובד דרוזי.

ברור כי המצב החוקי הקיים לא מבטיח ייצוג הולם לבני העדה הדרוזית פי שיעורם באוכלוסיה (1.7% מכלל האוכלוסייה בישראל). נכון להיום נמצא כי רוב משרדי הממשלה לא מעסיקים עובדים בני העדה הדרוזית.

ממחקר שנעשה ע"י משרד הכלכלה הסתבר כי בקרב משרדי הממשלה עובדים נכון להיום 179 עובדים דרוזים המהווים 0.6% מכלל העובדים, דהיינו פחות משליש ביחס לשיעור בני העדה באוכלוסיה הישראלית.

הטבלה להלן שפורסמה ביום 24.7.17 באתר YNET מצביעה על מצב התעסוקה של הדרוזים במשרדי הממשלה.

טבלת נתונים

טוב עשה ח"כ חמד עמאר שיזם לאחרונה הצעת חוק הקובעת כי בכל משרדי הממשלה יובטחו מקומות עבודה לבני הדה הדרוזית והצ'רקסית באופן המתאים לשיעורם באוכלוסיה.

עם השלמת הליך החקיקה, יהיה ניתן לחייב כל משרדי הממשלה להוציא מכרזים המיועדים רק לבני העדה הדרוזית והצ'רקסית, אלא שאין בכך כדי להבטיח כי אכן יתקבלו עובדים דרוזים לשירות המדינה באופן יחסי לשיעורם, שכן ייתכן כי לא ימצאו בעלי הכישורים המתאימים למשרות הרלוונטיות, והסיכוי לכך גדול נוכח העובדה כי מרבית בני העדה הדרוזית לא פונים ללימודים ומעדיפים את שירות הקבע בכוחות הביטחון על פני רכישת השכלה או מקצוע שיתאימו למשרות הפנויות בשירות המדינה.

אכן מדובר בהצעת חוק מבורכת, אך ברור שאין בה כדי למחול לחבר הכנסת חמד עמאר על הנזק הרב שגרם לעדה הדרוזית בהצעת החוק לתיקון בתי הדין הדתיים הדרוזים מלפני מספר שנים, שעה שבאותה הצעת חוק מצא לחזק את אנשי הדת לאחר שקבע כי רק אנשי דת "שאושרו" ע"י הסאיסים של בית התפילה, יכולים להתמודד לתפקיד שפיטה בבתי הדין הדתיים הדרוזים.  הדבר הביא למצב בלתי נסבל לפיו חילוני מוכשר ו/או אישה מוכשרת ככל שיהיו, לא יכולים להתמודד לתפקיד קאדי בבית הדין.

עורך דין שקיב עלי

כולי תקווה שיום יבוא וחבר הכנסת חמד עמאר יתעשת ויפעל לתיקון הנזק שגרם לבני עדתו. הוא כמובן יכול להביא הצעת חוק חדשה שיהיה בה כדי לאפשר גם לחילוני מוכשר וגם לאישה ראויה להתמנות לתפקיד קאדי בבתי הדין הדתיים של העדה הדרוזית.

תגובות

5. مواطن درزي متدين לפני 7 שנים
قانون المحاكم
4. א-נ לפני 7 שנים
תבורך
3. צפוני לפני 7 שנים
חוסר הכשרה
2. אמיר לפני 7 שנים
נושא כאוב
1. אחמד לפני 7 שנים
מסודות להשכלה גבוהה

מומלצים