מחבקי העצים מדליה ועוספיה

מחדדים את חשיבות המרחב הביוספרי בקהילה באמצעות הנוער במסגרות החינוך הבלתי פורמאלי, בני הנוער מדאלית אל כרמל, עוספיה, טירת הכרמל וחוף כרמל עובדים יחדיו ונהנים מחוויה מעשירה בטבע.

25.07.2017 מאת: רינת לפידות
מחבקי העצים מדליה ועוספיה

במשך שנים רבות, נהגו לכנות את אנשי הסביבה "מחבקי עצים" כאילו מי שדואג לסביבה, דואג רק לעצים ואילו שאר האנשים "הרגילים" דואגים לעצמם, למשפחתם, לרווחתם הכלכלית והנפשית ואין להם זמן לעצור לחבק עץ.

באמת אין זמן, החיים שלנו דוהרים כמו קטר מטורף ממטלה למטלה בקצב שקשה לתפוס. אז, איפה אפשר למצוא דקה לעצים? בתוך המרוץ הזה, כדאי לזכור את מה שאמרו האינדיאנים כבר לפני שנים רבות: "ביום שיזוהמו כל המים על פני העולם, כל העצים ייחטבו, והשדות כולם יתייבשו, רק אז אולי יבינו בני האדם, שאי אפשר לאכול כסף." ובאמת אי אפשר לאכול כסף, אי אפשר גם לנשום אותו ואי אפשר לעצור איתו חזירי בר, יתושים ושאר מזיקים. רבים מאמינים שהיום הזה, בו יזוהמו כל המים, יחטבו כל העצים והשדות כולם יתייבשו, היום הזה רחוק מאוד.

אולם רבים יותר רואים איך כבר היום, היכולת של הטבע לתמוך בתהליכי החיים נחלשת והולכת, איך אנחנו בני האדם, שליטי הפלנטה, פוגעים בעצמנו בכל כך הרבה דרכים ובצורה ברורה פוגעים בדור העתיד. גם לכך התייחסו האינדיאנים באמרם: "איננו יורשים את העולם מאבותינו. אנו מקבלים אותו בהשאלה מילדינו. חובה עלינו להחזירו להם במצב מושלם."

כדי לדאוג לילדים שלנו, כדאי שנדאג לסביבה בה הם חיים היום ויחיו בעתיד.
איך עושים את זה? כאן מתגייס לעזרתנו  הכרמל, "ההר הירוק כל ימות השנה" שהוכרז כמרחב ביוספרי.

ביו, מה? ביוספרי

מרחב ביוספרי הוא אזור בו האנשים נתפסים כחלק בלתי נפרד מהמערכת האקולוגית. באזור כזה מתקיימת שמירה על נופים, מערכות אקולוגיות, מגוון מינים, אתרי מורשת  ומשאבי טבע ייחודיים במקביל לפיתוח בר-קיימא בכל תחומי החיים. הפיתוח מדגיש את הצורך בזיהוי התועלות לאדם מן הטבע ואת הצורך של האדם לשמר את אותן התועלות על מנת שהן האדם והן הטבע אכן יצליחו להתקיים לאורך זמן.

הר הכרמל, הבית שלנו, נבחר על ידי ארגון החינוך, המדע והתרבות של האו"ם (אונסק"ו), להיות חלק מרשת עולמית של מרחבים ביוספרים בזכות הטבע המיוחד, אתרי המורשת העולמית והמגוון התרבותי והביולוגי הקיימים בו.

כחלק מהפעילות האזורית כמרחב ביוספרי, הוקמה וועדת היגוי יוצאת דופן וראשונה מסוגה הכוללת נציגים של כל בעלי העניין הרבים הפועלים במרחב הכרמל בתחום החינוך הבלתי פורמאלי: נציגי אגפי חינוך ומועצות מקומיות, נציגת המשרד להגנת הסביבה שמממן ומלווה את התכנית, נציג וועדת man and biosphere, unesco בישראל, קק"ל, רשות הטבע והגנים, נציגים מהקהילה ועוד.

מטרת הוועדה הייתה ממוקדת ומאתגרת- חשיפת עקרונות המרחב הביוספרי לקהילה באמצעות הנוער במסגרות החינוך הבלתי פורמאלי. כבר מעל לשנה משקיעים הנציגים במחויבות ורצינות רבה מזמנם וממרצם מידי חודש על מנת להיפגש, להמציא, לקדם, לתמוך ולהוציא לאור את התכנית שתממש מטרה זו.

מחבקי עצים

 
חברי הועדה בסיור בכרמל

שיתוף הפעולה שאינו מובן מאליו והעשייה המשותפת הובילו ליצירת התכנית סייר"ת כרמל. סייר"ת הינם ראשי התיבות של – סביבה, יזמות, ריווחיות, תושבים.

באמצעות תכנית זו, מכירים בני הנוער בצורה חווייתית את עקרונות המרחב הביוספרי ויתרונותיו, את התועלות של הטבע שבו ואת התרבויות והגוונים הייחודיים לו, אותם הם מעבירים בתורם לקהילה באמצעות מיזם קהילתי, ביוספרי ונחוץ לחייהם ולסביבתם.

התכנית מחזקת זהות אזורית, תחושת אחריות ואכפתיות, ערבות הדדית, מעורבות ותחושת יכולת לשנות, ואף נותנת את הידע הנדרש והכלים המעשיים ליזמות סביבתית קהילתית משמעותית. היא מיושמת באמצעות מסגרות החינוך הבלתי פורמאלי הקיימות ברשויות וכלל בני הנוער בכרמל מוזמנים לקחת בה חלק.

רכזי הנוער- המובילים את התכנית החשובה הזו בקרב בני הנוער, הינם גם חוליה מקשרת בין המרחב הביוספרי לבני הנוער שחיים בו, וגם קהילת צעירים איכותית ומשמעותית של תושבי המרחב הביוספרי. 

השנה החולפת עמדה בסימן תכנון, ייסוד וביסוס תכנית הסייר"ת על ידי וועדת ההיגוי. בעקבות שיתוף הפעולה המרשים בין כל הגופים שהוזכרו, אותרו רכזי הנוער אשר יובילו את התכנית.

רכזי הנוער הללו זכו להשתתף בסמינר ייחודי, בכרמל כמובן, אשר כלל הרצאות מגוונות ומעשירות מעולם המרחבים הביוספריים, סדנאות מעשיות לכתיבת התכנית החינוכית, ואולי החשוב והמעניין מכולם- מפגש שאפשר הכרות ויצירת שיתופי פעולה עם רכזי נוער נוספים מהמועצות ברחבי הכרמל דאליית אל כרמל, טירת הכרמל, עוספיה וחוף הכרמל.

לאחר עיבוד תוצרי הסמינר והעבודה המשותפת, הושקה בחודש פברואר השנה חוברת חגיגית, סינרגית ומותאמת לכלל התרבויות והמועצות ובה תכנית מערכים שנתית לרכזים, אותם הם יעבירו לחניכיהם משתתפי הסייר"ת.

מאז, נזרעים הזרעים ליישום התכנית בקרב הנוער המתגורר בתחומי המרחב הביוספרי בתחילת השנה הבאה. אירוע פתיחה לשנת הפעילות יתקיים בתאריך 28 בספטמבר בשעה 17:00 בפינה קסומה בהר הכרמל. באירוע יפגשו בני הנוער אלו את אלו, ייחשפו לערכי התכנית וייהנו מחוויה מעשירה בטבע. גם הורים ופעילים קהילתיים מוזמנים לקחת חלק באירוע, נשמח  לראות את כולכם. ההרשמה מראש.

רכזי נוער

הכותבת רינת לפידות, מפעילה פרויקט של רשות הטבע והגנים

תגובות

מומלצים