החפירה הארכיאולוגית והמסגד בנביא שועייב

הפשלה של מקרקעי ישראל מביאה את העדה הדרוזית להשקעת כספים רבים בבידוד שטח מתחם נביא שועייב עה"ש מהמסגד מצפון ובמקביל מתבצעת חפירה ארכיאולוגית ממזרח בתיאום, חשיפת פורטל הכרמל.

26.07.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
החפירה הארכיאולוגית והמסגד בנביא שועייב

חברי הכנסת המוסלמים שבכל פעם מקיימים פסטיבל במקומות שיש סמל אסלאמי, קיימו לפני חודש פסטיבל של יום שלם במסגד שנמצא באזור חיטין בשטח המתחם הקדוש נביא שועייב עה"ש.

חולשתם של הדרוזים שלא התנגדו לדבר הזה ונאלצים כעת להשקיע מיליונים בבניית טרסות כדי לבודד את המסגד מהמתחם של נביא שועייב.

הגענו למתחם לבדוק, מה קורה בפועל ונדהמנו למראה העבודה שמתבצעת בשטח בפועל וגם נחשפנו לחפירה הארכיאולוגית שמבוצעות בהר ממזרח למתחם נבי שועייב עה"ש, החפירה מתבצעת בתיאום מלא עם המועצה הדתית הדרוזית, חשוב לציין כי האדמה בבעלות המדינה ונמסרה מהמדינה לווקף הדרוזי, במקום היה מתוכנן לקום כפר דרוזי שהזיזו מזרחה משם.

החפירה בנביא שועיב עה"ש

השטח המאושר בבעלות הווקף הדרוזי היה 340 דונם, כשנעשה הגידור במתחם הקדוש, נעשו עוד כמה שיפורים והשטח התרחב ל 430 דונם בתוך הגידור, כתוצאה מהמהלך הזה, נוצרו ויכוחים בין הדרוזים לשמורת הטבע ומנהל מקרקעי ישראל ועם הווקף המוסלמי.

עם אנשי הווקף המוסלמי העניין נסגר בזה שהדרוזים יבצעו עבודה בשטח בבניית טרסות גדולות, עבודה שבימים אלה הולכת ומסתיימת ואז זה יוצר חייץ בין הדרוזים למוסלמים.

לגבי הגבולות הדרומיים של המקאם, קיבוץ לביא עמו סודר עניין הגבולות ואותו הדבר לגבי הגבולות המערביים. הבעיה נשארה בצד המזרחי, יש שמה דרך היקפית שיורדת ומתחברת לכביש הישן שמוביל למתחם נביא שועייב עה"ש.

במהלך מלאכת גידור השטח יש קרקע שמוכרזת כעתיקות, מבחינה חוקית כשבאים לעבוד באדמה כזו שמוכרזת כעתיקות, באים מרשות העתיקות ועושים חפירות קודמות, ריבועים כאלה ועושים בהם חפירה לראות איזה דברים יש באדמה.

נביא שועיב עה"ש

כרגע עורכים במקום חפירות מחקר מטעם החוג לארכיאולוגיה באוניברסיטה העברית, הכל בתיאום עם המועצה הדתית, שהתנתה שהעובדים בחפירה יהיו דרוזים.

עם המוסלמים העניין נגמר מזמן, יש עד היום מסביב למתחם הקדוש אדמות שרשומות על הווקף האסלאמי, ויש בית קברות קטן, ויש חלק מהאדמות שנקנו ע"י יהודים, באותו אזור גם המנוח שיח' אמין טריף קנה אדמות מהווקף המוסלמי, באזור הכביש החדש שמאחורי המסגד, הדרוזים הגיעו ועשו קו חייץ ופתרו את הבעיה.

מנהל מקרקעי ישראל לא יצא חכם בעניין הזה, בעניין המסגד במקום המדינה התחייבה לשפץ ולאטום, השיפוץ נעשה על חשבון המדינה, באחריות רשות העתיקות ומנהל מקרקעי ישראל, החייץ שעשו הדרוזים ע"מ להפריד כדי שלא יתחילו לערוך אירועים במסגד כל שני וחמישי ולהפריע למבקרים במתחם נבי שועייב ועל מנת לחסוך בעיות מיותרות.

המסגד בנביא שועיב עה"ש

דיווח של פורטל הכרמל שמחדד את חלקו של המנוח שיח' אחמד אלהג'רי ברישום נבי שועיב על שם הדרוזים

מכתב שממחיש את הקשר הדרוזי ההדוק שהיה כל הזמן בין הדרוזים בסוריה לאחיהם בארץ, מכתב מרגש שכתב המנוח שיח' אחמד אלהג'רי ראש העדה הדרוזית בסוריה בשנת 1947 ללורד גורט הנציב העליון הבריטי

בימי המנדט הבריטי פרץ סכסוך בין הדרוזים למועצה המוסלמית העליונה בקשר לרישום הבעלות על מתחם קבר הנבי שועיב עה"ש, הקבר נרשם על שם המועצה המוסלמית ונמנה על המקומות המקודשים למוסלמים.

המנוח שיח' אמין טריף ז"ל ראש העדה הדרוזית באותם שנים, מחה על כך והסכסוך בא להכרעת הנציב העליון שלא פסק בנדון עד לסיום המנדט הבריטי בארץ.

לאחר שהידיעה הגיעה לאחים הדרוזים בסוריה, המנוח שיח' אלהג'רי כתב מכתב לנציב העליון גורט, שהתמנה לתפקיד הנציב העליון על ארץ ישראל ועבר הירדן, בנובמבר 1944.

במכתב שיח' אלהג'רי מבקש לרשום את המקום הקדוש נבי שועייב עה"ש בחיטין, על שם העדה הדרוזית ומציין שלאחר שהגיע לידיעתם שהעדה המוסלמית מתנגדת למצב הזה הם מבקשים לשמר את זכותם של הדרוזים על המקום, שהם הבעלים של המקום הקדוש.

עם הקמת מדינת ישראל, הוקרה בעלותם של הדרוזים על הקבר והוענקו להם מאה דונם מסביב לקבר.

להלן המכתב של המנוח שיח' אלהג'רי

המכתב

יש לציין שבמקום בו מתבצעת החפירה הארכיאולוגית היה עתיד לקום כפר דרוזי, חרף ההתנגדות למיקום שלו, שמדובר באתר בו קיימת מערכת עתיקה של דרכים רומיות, אתרים מלפני 50 אלף שנה ושרידים מקרבות נפוליאון ומקום שבו התרחש קרב קרני חיטין בשנת 1187, בניית הישוב הדרוזי הוזזה מזרחה משם.

נבי שועייב עה"ש

תגובות

4. כרמלי לפני 7 שנים
לא להיות טובי לב
3. אישה לפני 7 שנים
אין גבול לחוצפה
2. דרוזי לפני 7 שנים
אנחנו הדרוזים פחדנים
1. חטין לפני 7 שנים
מאבק על דת וכסף,,,

מומלצים