להשתחרר מהפחד מהצבוע "ضبع"

בן רוזנברג האקולוג של רשות הטבע והגנים במחוז צפון מקרב אותנו לצבועים שנמצאים במרחב כרמל וחוף, שלראשונה התגלו בכרמל בשנת 2015, חשוב שהתושבים יכירו, סרטון

02.08.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
להשתחרר מהפחד מהצבוע "ضبع"

מאז ומתמיד בכפרים הורים השתמשו בצבוע כדי להפחיד ילד מכל מני סיבות, הפחד הלך והתעצם בליבם של רבים, שלא ידעו כלום על הצבוע.

בחודשים האחרונים נצפו יותר מפעם צבועים באזור הכרמל וקרוב למגורים, הסיבה לכך היא האשפה ופגרים המושלכים לטבע, חשוב להבהיר שצבוע לא חיה שצדה ומקור האוכל שלה פגרים.

פגשנו את האדם האחראי והקרוב יותר מכולם לצבועים בכרמל בן רוזנברג, שהסביר לנו עד כמה החיה הזו מיוחדת וחשובה לטבע ובמיוחד שהיא תורמת לסניטציה של הטבע, מנקה הכל.

בן:" המעקב אחרי הצבועים התחיל ב 2015 זהו מין שלא יודעים עליו הרבה, הצבוע הוא חיה שמוגדרת כטורף, אבל היא בעצם אוכלת נבלות, הם אלה שמנקים לנו את השטח מפגרים, הדרך היעילה ביותר להרחיק את הצבועים מישובים היא לשמור על ישוב נקי".

בן:"מסתבר שבכרמל קיימת אוכלוסייה גדולה מאוד יחסית של צבועים, בשנה שעברה לכדנו ומשדרנו שני צבועים בשמורת נחל גלים בכרמל שנמצאים במעקב צמוד שלנו, מהמעקב גלינו שתחום הפעילות שלהם מאוד מצומצם, לא נכנסו ליישובים ובין דירות, ולא תועדו פגיעות נגד בני אדם".

בן:"העלאת המודעות על צבועים עוזרת לאנשים לא לפחד מהם, במפגש עם חיית בר, יש לאפשר לה נתיב בריחה, ישראל זה הגבול תפוצה הצפוני ביותר של הצבוע המפוספס, יש ארבעה סוגי צבועים בעולם, כולם נמצאים באפריקה ויש איסור מוחלט לפגוע בצבוע ומי שיעשה זאת צפוי לעונשים כבדים".

בן רוזנברג

הצבוע המפוספס הוא טורף פעיל בלילה ממשפחת הצבועים, והוא המין היחיד בארץ ממשפחה זו, הוא גם הטורף הגדול ביותר בישראל.

הצבוע ניזון מחרקים ופירות, אך עיקר תפריטו מורכב מפגרים, גופו מותאם היטב לאכילת נבלות גולגולתו גדולה במיוחד ובעלת לסתות מרשימות ושרירי לעיסה מפותחים, שנועדו לאפשר לו לבתר פגרים ולפצח עצמות כבדות.

בכרמל הצבוע נמצא בשטחים סלעיים מבותרים בהם הוא יכול למצוא מחסה במהלך היום, בן מספר על הגעה למאורה של גורי צבועים שהנקבה ישבה מתחת לעץ חרובים, כאשר הנקבה זיהתה אותם היא נבהלה וברחה, למרות שהגורים שלה במאורה לבד, הצבוע מוגדר כחיה פחדנית ולא תוקפנית.

 

{YouTubeVideo id=oAuyB3RvV-Q}

תגובות

4. צעיר לפני 7 שנים
לא האמנתי שיש מטומטמים
3. יודע עניין לפני 7 שנים
עושים צחוק מתושבי האזור
2. רביע לפני 7 שנים
צבוע
1. עיספאווי לפני 7 שנים
כתבה מענינת

מומלצים