מרכז שיקום נפשי דגשי איכות

בעיות נפשיות עשויות לפקוד כל אדם ולהתפתח לכדי מחלות מגבילות. ללא טיפול שיקומי מתאים עשויה קבוצת מטופלים זו למצוא את עצמה מתדרדרת מבחינה נפשית, קוגניטיבית ואף פיזית וזאת במקום לפרוח ולשגשג תחת פיקוח במסגרת המתאימה.

02.08.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מרכז שיקום נפשי דגשי איכות

בשורות הקרובות נלמד מה צריך להציע מרכז שיקום נפשי ברמה הגבוהה ביותר, לשם מימוש הפוטנציאל הטמון במטופלים בו ולשיפור משמעותי במצבם.

מרכז שיקום נפשי – חשיבות ההתאמה לסוג הפגיעה

ישנם מרכזיים שיקומיים רבים לפגועי נפש ברחבי הארץ, כאשר כל מרכז מתאים את עצמו לסוג קהל היעד בן הוא מתמחה. ניתן למצוא התמחויות שכוללות מרכזים שיקומיים לילדים, מבוגרים, לדרגות חומרה שונות ולעיתים אף לאבחנות כפולות, כמו במקרה של ילדים ומבוגרים שסובלים הן מפיגור שכלי והן מבעיות פסיכיאטריות. מכך ניתן להבין כי חשוב מאוד לבחור מרכז שיקום נפשי לפי המאפיינים הספציפיים של המטופל, שכן חוסר התאמה ייצור מצב בו השוהה במקום יצטרך להתאים את עצמו לסביבה שאינה מתאימה לו וסיכויי הצלחת הטיפול יקטנו.

דרכי הפעולה של מרכז שיקום נפשי מקצועי

מטרת העל של כל מרכז שיקום נפשי היא לעזור למטופלים לקראת החזרת העצמאות שלהם הן מבחינת המגורים והן מהבחינה הכלכלית. התהליך הוא רב שלבי ומתבצע בהדרגה כאשר צוות הטיפול צריך להיות סבלני ולתכנן את האסטרטגיה הנכונה עבור כל מטופל ומשפחתו. מרכז שיקום נפשי מקצועי יפעיל מערך שלם של פעילויות על מנת לקדם את המטופל מהבחינה האישית כגון טיפול באמצעות בעלי חיים, מוזיקה, חוגי כלכלת בית, לימוד מחשבים, גינון ועוד. ישנם מרכזי טיפול שבהם הדיירים אף מועסקים בעבודות ייצור במפעלים בתוך המתחם, כאשר עם הזמן בהחלט ניתן לשלב את המטופלים גם במשרות מחוץ למקום, ואף לאפשר להם לשהות חלק מהזמן במגורים עצמאיים או בהוסטלים ייעודיים. שיטה זו מאפשרת לא רק טיפול במצב הקיים אלא גם חתירה תמידית לשיפור ועידוד העצמאות לה זכאי כל אדם ושלה זקוק המטופל בעל הבעיות הנפשיות.

זמינות, מתקנים וצוות

מרכזי שיקום נפשיים ברמה גבוהה הם בדר"כ כאלו בעלי הניסיון שפועלים כבר עשרות שנים בתחום. אלא, שלא על הניסיון לבדו תתקבל ההחלטה היכן לשכן את יקיריכם לשם שיקום נפשי ויש להתחשב גם בהיבטים הבאים:
• עבודה מסביב לשעון – זמינות מלאה של הצוות המטפל הן עבור הדיירים והן עבור בני משפחתם 24/7 בכל ימות השנה.
• מגוון אנשי צוות במקום – לרבות רופאי כלליים ופסיכיאטרים, עו"ס, אנשי פארה-רפואה (דיאטנית, רוקחים, פיזיותרפיסטים) וכמובן אנשי משק ועוזרים טכניים.
• כמות עובדים – מרכז שיקום נפשי איכותי יציג יחס של עובדים-דיירים של 1:1 אם לא קרוב לכך לפחות.
• מתקני מגורים – מאובזרים היטב, אסתטיים ונקיים, מרווחים, עם ארוחות חמות שמבושלות במקום והכנת תפריט מתאים עבור כל דייר וצרכיו.

מרכז שיקום נפשי שיציע את כל אלה יביא להצלחה בתהליך השיקום הנפשי של הדיירים, כאשר לעיתים השינויים כה קיצוניים לטובה שפשוט קשה להאמין.

דיור מוגן

תגובות

מומלצים