חוק חדש לטיפול במניעת הכלבת

מוצע לבטל את פקודת הכלבת ולהחליפה בחוק למניעת מחלת הכלבת ולהסדיר את התמודדות מניעת התפשטות מחלת הכלבת על כלל תחומיה והיבטיה, לרבות הסדרת החזקת כלבים וחתולים בפיקוח במקום שאינו הסגר

02.08.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
חוק חדש לטיפול במניעת הכלבת

המטרה ליצור איזון בין צמצום הסיכון להידבקות במחלת הכלבת, נוכח הסיכונים החמורים הצפויים ממנה לבריאות הציבור ולחיי אדם, לבין רווחת בעלי החיים.

שר החקלאות אורי אריאל הסביר כי הצעת החוק באה לרענן את החוק להתמודדות עם המחלה קטלנית. למרות המאמצים הבינלאומיים מידי שנה עדין נהרגים כ-  50 אלף אנשים ברחבי העולם. לשמחתנו בישראל מעט מאוד. 90   אחוז מהמתים נדבקו במלחה כאשר נשכו על ידי כלבים. הצעת החוק עוסקת בעיקרה בכלים לחיסון ופיקוח,

השר התייחס להתנגדותו של ח"כ שמולי להצעת החוק בדיון הקודם ואמר כי דבריו מוגזמים. והדגיש כי המערכת כולה רגישה לשלומם של בעלי החיים. עוד אמר כי הצעת החוק לא מאפשרת  ירי קבוע אלא להפך. הירי איננו פרוע ויתבצע רק תחת השגחה,

ח"כ יואל חסון אמר כי הוא שמח שיש חוק כזה. והוסיף כי יתמוך בחוק למרות החששות שח"כ שמולי העלה.

ח"כ איציק שמולי אמר לא מתנצל על ההתנגדות. הוא הדגיש כי מהותית הוא לא חוזר בו מההתנגדות. אך מצטער שבשבוע שעבר הופרו כללי האמון וזאת ללא כוונת מכוון.

ח"כ שמולי הסביר כי הוא מתנגד לחוק בגלל סעיף 11 שלא מגביל את שיקול הדעת של וטרינר שיכול בשל חשד, אפילו קטן, להוציא מבצע הרג של בעלי חיים. כאשר משווים את מספרי מקרי הכלבת למספרי בעלי חיים ההרוגים זה לא  פרופורציונלי. מהדיונים בשבועות האחרונים מול משרד החקלאות ההתרשמות היא כי הכוונה איננה להגביר את הפיקוח ולצמצם הריגה מיותרת.

ח"כ שמולי הוסיף, כי אם יהיה שינוי בסעיף זה במהלך הדיונים בוועדה הוא יתנצל בפני משרד החקלאות. ח"כ שמולי סיים ואמר כי החוק הנקרא "חוק קאיה נתניהו" יאפשר הסגר ביתי וטוב שיש את הסעיף אך הוא מקווה שמליאת הכנסת תתכנס בפגרה לא רק עבור הכלבה המלכותית אלא גם עבור הנכים, המפוטרים והילדים.

ח"כ חיליק בר אמר כי הוא שמח שמשבר הכלבת נפתר ובא לסיומו. והוסיף והדגיש כי אין להטיל את הכעס על ח"כ שמולי שחברי המחנה הציוני הלכנו בעקבותיו בטעות. ח"כ בר סיים ואמר כי הכלבת שהתפרצה היא השחיתות הגואה.

שר החקלאות אורי אריאל סיכם את הדיון ואמר כי  יש בסעיף מגבלות קשות על הרופאים.  הם לא יכולים לעשות מה שהם רוצים. השר סיים ואמר כי יש דיונים בוועדה ואנחנו קשובים ונתקן ככל שצריך.

הצעת החוק אושרה בתמיכתם של 18 חברי כנסת, חבר כנסת התנגד

הצעת החוק תועבר לוועדת הפנים והגנת הסביבה להכנתה לקריאה שניה ושלישית

תגובות

מומלצים