סיוע משפטי חינם לנפגעי עבירות מין חמורות

עד כה על הנפגע היה לפעול מול התביעה בעצמו או לשכור שירותיו של עו"ד פרטי, מעתה, מאפשרת המדינה לנפגע עבירת מין חמורה להיות מלווה בידי גורם משפטי מנוסה, אשר יפעל למימוש זכויותיו השונות של הנפגע, ללא עלות וללא מבחני זכאות.

03.08.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
סיוע משפטי חינם לנפגעי עבירות מין חמורות

לראשונה: נפגעי עבירות מין חמורות יהיו זכאים לקבל סיוע משפטי חינם בהליכים הפליליים, ללא מבחני זכאות

הסיוע המשפטי במשרד המשפטים מייצג בפני ערכאות שיפוטיות בתחומי המשפט האזרחי את הזכאים לכך על פי חוק. לראשונה, יוענק סיוע משפטי לנפגעי עבירה בהליכים פליליים ומכוח חקיקה ראשית של הכנסת.

חוק סיוע משפטי לנפגעי תקיפה מינית שעבר בכנסת מעניק זכאות לנפגעות ונפגעי עבירות מין חמורות לקבל סיוע, ייעוץ וליווי משפטי, לשם מימוש זכויותיהם במסגרת ההליכים הפליליים המתנהלים נגד הפוגע וכן במסגרת הליכים נלווים (ועדות שחרורים, חנינות וכד').

הזכאות תקום לכל נפגע, שנגד הפוגע בו הוגש כתב אישום באחת (או יותר) מהעבירות המנויות בתיקון (אינוס, מעשה סדום, בעילה אסורה בהסכמה (כלפי קטין), עבירות מין במשפחה או בידי אחראי על חסר ישע) וזאת ללא עלות כלשהי וללא בדיקת זכאות.

זכויותיו של נפגע עבירה במסגרת ההליך הפלילי מעוגנות בחוק מזה שנים רבות (בחוק זכויות נפגעי עבירה), אלא שעד עתה, על מנת לממש זכויות אלה, היה על הנפגע לפעול מול התביעה בעצמו או לשכור לשם כך שירותיו של עו"ד פרטי, על העלויות הכרוכות בכך.

מעתה, מאפשרת המדינה לנפגע עבירת מין חמורה להיות מלווה בידי גורם משפטי מנוסה, אשר יפעל למימוש זכויותיו השונות של הנפגע, ללא עלות וללא מבחני זכאות.

קטינים נפגעי עבירות מין חמורות יקבלו סיוע וליווי משפטי על ידי עורכי דין המתמחים במתן סיוע משפטי לילדים ובני נוער ועברו הכשרה מיוחדת לכך.

עו"ד גלעד סממה, ראש הסיוע המשפטי במשרד המשפטים: "זו הצעה דרמטית לזכויות נפגעי העבירה ואין מחלוקת על הכוונה להגיע גם לשלב החקירות ולהרחיב למעשה מגונה. עם זאת בהכללת עבירת המעשה המגונה המספרים משמעותיים הרבה יותר. זה אפילו מכפיל מבחינה תקציבית. ההצעה נתמכת תקציבית מתוך משרד המשפטים ושרת המשפטים והמנכ"לית עשו הרבה כדי שנוכל להתחיל ליישם את החוק".

תגובות

מומלצים