צעד נוסף להקלה על אזרחים

ועדת הפנים אישרה פטור מאגרת כבאות גם בעת חילוץ ממעלית או פריצת דלת במקרה חירום רפואי, התקנות שאושרו היום קובעות כי ניתן יהיה לתת פטור מלא גם אם לא הוגשה בקשה לפעולות שנדרשו לאדם שנזקק לטיפול רפואי מידי.

13.08.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון

ועדת הפנים והכנת הסביבה אישרה את תקנות הרשות הארצית לכבאות והצלה (הנחה או פטור מתשלום אגרות) (הוראת שעה) (תיקון מס' 3), התשע"ז-2017.

כמו כן הן מבטלות את מנגנון הפטור במקרה שהרשות נקראה למקום שלא על-ידי מי שנזקק לשירות אך לא נדרשה לפעול בו, מאחר והרשות הצהירה כי ממילא אינה גובה אגרה במקרים אלה. לדברי הרשות בכוונתה לעגן את הנושא לא רק בנוהל פנימי אלא בתקנות שיובאו לאישור ועדת הפנים בחודשים הקרובים. התקנות ייכנסו לתוקף ביום הפרסום ויחולו על פעולות שהתרחשו לאחר ה-1.1.17.
 
תקנות ההנחות קובעות נסיבות בהן יינתנו הנחות או פטורים מתשלום אגרות מבצעיות של הרשות הארצית לכבאות והצלה, את שיעורי ההנחות ואת ההליכים בפני ועדת ההנחות. בינואר האחרון אישרה ועדת הפנים את תקנות האגרות שבהן בוטלו מרבית האגרות המבצעיות ונותרו בתוקף רק שלוש אגרות מבצעיות: חילוץ ממעלית, פריצת דלת או בשל קריאת שווא של חייגן אוטומטי. ביתר המקרים לא נגבית אגרה כלל.

תקנות ההנחות קובעות כיום שלוש נסיבות בהן ניתן לתת פטור מלא מתשלום אגרה אפילו אם לא הוגשה לה בקשת פטור: כשפעולות הרשות בוצעו במסגרת פעילות של גוף ביטחוני או גוף הצלה שנדרש להן סיוע בביצוע התפקיד; כשנדרש חילוץ אדם ללא רוח חיים או שנפטר בסמוך לאחר האירוע וכתוצאה ממנו וכן כשהרשות נקראה למקום שלא על-ידי מי שנדרש לו השירות או מי מטעמו אך לא נדרשה לפעול.
 
עו"ד קרן גלאון סגנית בכירה ליועמ"ש במשרד לביטחון הפנים: "נותרו שלוש אגרות מבצעיות- חילוץ ממעלית פריצת דלת או חייגן אוטומטי ובתקופת ההרצה גילינו שנדרשים כמה תיקונים. אנחנו רוצים לבוא לקראת הציבור ולתת הנחה בכל מקרה שאדם נזקק לטיפול רפואי מידי. במקרי קיצון תהיה אפשרות לבטל את האגרה. לשאלת היו"ר חה"כ דודי אמסלם (הליכוד) אמרה כי "המניע אינו הכסף אלא הקלה על הציבור. האגרות הללו נשארו כי יש בהן חלופה של שירות אזרחי. אנחנו רוצים שיקראו לנו רק במקרי חירום".
 
היו"ר חה"כ אמסלם: "ביטול האגרות החל לאחר שפניתי לשר לביטחון הפנים לתקן את העיוות והבהרתי שהאגרות המבצעיות לא הגיוניות. כשלאדם נשרף הבית לא יעלה על הדעת שישלם אלפי שקלים. אני שמח שהתעוררתם והחלטתם להיות ידידותיים לאזרח. זהו צעד נוסף בהקלה על אזרחים".

תגובות

מומלצים