לתוכנית החומש של הערבים יש מי שדואג לדרוזים אין!

בשורה בתכנית החומש למיעוטים לפי החלטה 922 היישום צובר תאוצה ומתקדם מעבר למתוכנן לישובים הערבים שמוביל איימן סייף, לרשויות הדרוזיות תקציב שנבלע בלשכת ראש הממשלה ושהדרוזים יתחננו.

21.08.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
לתוכנית החומש של הערבים יש מי שדואג לדרוזים אין!

בעוד במגזר הדרוזי הסכימו שהכספים יהיו בשליטת משרד רה"מ ועכשיו אחרי שהאשם חסין עזב את תפקידו אין מי שידאג להעברת הכספים לרשויות כמתוכנן ובמקביל איימן סייף עושה חייל ומשפר את פני הישובים הערבים.

בישיבה בהתקיימה בתחילת החודש, של ועדת ההיגוי לתכנית החומש מכוח החלטת ממשלה 922 מיום 30.12.2015 בנושא פעילות הממשלה לפיתוח כלכלי באוכלוסיית המיעוטים בשנים 2016-2020.

הישיבה התקיימה בראשות מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי אבי כהן, ומנהל הרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים איימן סייף, ובנוכחות נציגי ועד ראשי הרשויות הערביות: מאזן גנאים, יו"ר הועד, פואד עוואד, עמאד דחלה, עלא ג'נטוס.

בישיבה זו דיווחו משרדי הממשלה על העברות התקציב שנעשו בשנים 2016 ו-2017 ועל התקדמות הביצוע ב-15 תחומים שונים בהם עוסקת תכנית החומש. בישיבה עלה כי בשנת 2016 הועברו לטובת האוכלוסייה הערבית קרוב לשלושה מיליארד ₪ (במזומן או בהרשאות להתחייב) וכי בשנת 2017 צפוי לעבור סכום העולה על שני מיליארד ₪.

עוד עלה בישיבה כי כל המשרדים עברו משלב התכנון לשלב הביצוע. כך, למשל, משרד הפנים העביר לרשויות המקומיות בשנת 2016 כ-900 מיליון ₪, כשחלק ניכר מכך מיועד לפיתוח ברשויות המקומיות ועל ידי הרשויות עצמן, בהנחיה של משרד הפנים.

משרד התחבורה דיווח כי הקצה למעלה מחצי מיליארד ₪ לתשתיות תחבורה ותחבורה ציבורית בשנת 2016 וצפוי להקצות סכום דומה גם בשנת 2017, כאשר תקציב זה שימש לביצוע של פרויקטים בהיקף חסר תקדים של 322 מיליון ₪ במזומן ושיפור משמעותי במספר קווי התחבורה הציבורית ותדירותם.

משרד השיכון הקצה לנושא הדיור כ-350 מיליון ₪ בשנת 2016 וצפוי להקצות סכום דומה בשנת 2017, חלק ניכר מתקציבים אלו (200 מיליון ₪ בכל שנה) מיועד לטיפול במוסדות ציבור החסרים ביישובים הערבים.

משרד החינוך דיווח על ההתקדמות בתחום החינוך הבלתי פורמלי ומשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים דיווח על השקעה חסרת תקדים של 92 מיליון ₪ בהקמת מעונות יום במגזר הערבי בשנת 2017.

הישגים משמעותיים הוצגו גם על ידי רשות המים והביוב ושאר השותפים בהחלטה.
 
ראש מועצת טורעאן, עימאד דחלה, זומן לוועדת ההיגוי בכדי להציג בפני נציגי משרדי הממשלה השונים את יישום תכנית החומש ברשות שבראשה הוא עומד. ראש המועצה אישר כי תכנית החומש קידמה נושאים רבים בתחום טורעאן, אך גם הצביע על מספר חסמים ליישומה המיטבי. דחלה גם קרא להרחיב את תכנית החומש לתחומים נוספים אשר אינם מטופלים בה. על קשיים נוספים עמדו גם נציגי ועד ראשי הרשויות.
 
מנכ"ל המשרד לשוויון חברתי בירך על הצגת היישום מנקודת מבטה של הרשות המקומית וקרא להרחיב בחינה זו לקראת ישיבת ועדת ההיגוי הבאה כך שתכלול את כל הרשויות הכלולות בהחלטת ממשלה 922.

עוד הודיע על המהלך שמובילים המשרד והרשות לפיתוח כלכלי של מגזר המיעוטים יחד עם משרד האוצר ומשרד הפנים, לסייע לרשויות המקומיות באמצעות מימון תקן של רכז פיתוח כלכלי שיבטיח מיצוי המשאבים הקיימים בתכנית החומש. עוד הבהיר מנכ"ל המשרד כי בקרוב תושלם ההתקשרות של המשרד עם חברת בקרה.
 
מנהל הרשות לפיתוח כלכלי ציין כי השלב הזה הוא שלב קריטי ביישום החלטת ממשלה 922. תקציבים עוברים ותוכניות מאושרות והאתגר כרגע הוא ביישום. הרשות לפיתוח כלכלי תקיים מעקב צמוד אחר פעילות משרדי הממשלה בשטח ותלווה את הרשויות המקומיות ביישום התכנית ברמה המקומית. בנוסף, מנהל הרשות הודיע כי יקים צוותי עבודה בחלק מהתחומים, במטרה להסיר חסמים אשר עלו במהלך הדיון ועל מנת לקדם את יעדי תכנית החומש.
 
הן מנכ"ל המשרד והן מנהל הרשות לפיתוח כלכלי הודו לכל משרדי הממשלה על הירתמותם למהלך וקראו להם להמשיך באותה תנופה על מנת להבטיח השגת מלוא היעדים של תכנית החומש.

הצפון

תגובות

מומלצים