זה יכול לקרות מאחורי כל דלת

כ-367,000 ילדים בסיכון, כ-44,000 דיווחים על פגיעה בקטינים הופנו לטיפול עו"סים, כ-18,000 תיקים נפתחו במשטרה בגין עבירות נגד קטינים, מיזם הסברתי להעלאת המודעות לתופעת ההתעללות בילדים.

04.09.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
זה יכול לקרות מאחורי כל דלת

מיזם מהל"ב (מניעת התעללות בילדים) בשיתוף המועצה לשלום הילד ומכון חרוב, יוצא בסרטון שלישי כחלק ממסע הסברה רחב היקף שמטרתו להעלות את המודעות לתופעת ההתעללות בילדים, למנוע מקרים של פגיעה בילדים ,לצמצם את היקף התופעה עד למניעתה ולשפר את ההתמודדות המערכתית והחברתית בתחום זה.
 
מסע ההסברה עולה בימים אלה ברשתות החברתיות ובמרכזו סרטון המציג דלתות שונות שמאחוריהן נשמעות סיטואציות שונות של מקרי התעללות של מבוגרים בילדים. בחלק האחרון של הסרטון אחת הדלתות נפתחת והצופה עד לסיטואציה של פגיעה בילד ע"י אימו. המשפט הסוגר  "1 מכל 5 ילדים בישראל עובר התעללות בידי מבוגר"  מבוסס על נתונים המגובים במחקרים ארוכי טווח מהשנים האחרונות, המצביעים על היקף התופעה העצום והמטריד של התעללות בילדים.

מנתוני המועצה לשלום הילד עולה כי נכון לשנת 2016, קרוב לחצי מיליון ילדים מוכרים לשירותי הרווחה, מתוכם כ-367,000 מוגדרים ילדים בסיכון ישיר. עוד עולה מהנתונים כי כ- 44,000 דיווחים על פגיעה בקטינים הופנו לטיפולם של עובדים סוציאליים לחוק הנוער, וכי כ- 18,000 תיקים נפתחו במשטרה בגין עבירות נגד קטינים במשפחה ומחוצה לה.
 
פרופ' אשר בן אריה, מנכ"ל מכון חרוב, שהשיק בשנה האחרונה את קמפוס חרוב לילדים, מודל חדש המאחד תחת קורת גג אחת את כלל השירותים בירושלים הניתנים לילדים נפגעי התעללות והזנחה: "איתור מוקדם ומניעה הם היסודות החשובים ביותר בדרך לצמצום התופעה של התעללות והזנחת ילדים, שהינה רחבה וגדולה בהרבה ממה שאנו חושבים.

היום, באופן הפעילות של הקמפוס והחזון שהוא מיישם, אנחנו מצליחים לתת מענה הוליסטי לילדים נפגעי התעללות והזנחה ואולם, טיפול נכון וטוב ככל שיהיה אינו מספיק בכדי להביא למיגור התופעה - יש לפעול ברמה הלאומית ולהקצות את המשאבים המתאימים  בכדי שנוכל, כולנו, להבטיח לכל הילדים חיים בטוחים יותר".

עו"ד ורד וינדמן, מנכ"לית המועצה לשלום הילד :"המטרה שלנו היא להעלות את המודעות לא רק לתופעה בכללותה ולהיקפה הבלתי נתפס, אלא גם לעובדה שהתעללות בילדים עלולה להתרחש בכל מקום, בקרב כל קבוצות האוכלוסייה."

וינדמן מוסיפה: "עד שאנחנו כחברה לא נכיר בהיקפה האדיר של התופעה ולא נבין שהתעללות בילדים עלולה להתרחש בכל מקום, בקרב כל קבוצות האוכלוסיה, לא נוכל למנוע או לפחות לצמצם את היקפה של ההתעללות בילדים, לא נוכל להבטיח את מימושה של זכותם הבסיסית של הילדים להגנה, ולא נוכל להושיט יד לכל אותם ילדים שזקוקים לעזרה". 

"המספרים הידועים והרשמיים של ילדים נפגעי התעללות הם קצה הקרחון של היקפה האמיתי של התופעה, מוסיפה וינדמן. האחריות היא, בראש ובראשונה,  של המדינה שצריכה לשים את מניעת ההתעללות בילדים בראש סדר העדיפויות הלאומי, ולהקדיש לכך את מירב המשאבים ומיטב תשומת הלב. אך גם עלינו כחברה מוטלת אחריות חוקית ומוסרית לפנות לעזרה ולדווח למענם של הילדים, שלא יכולים להגן על עצמם או להתלונן".

מיזם מהל"ב הנו שותפות של מספר גופים מובילים בארץ העוסקים בתחום המחקר, הכשרת אנשי מקצוע ופעילות למניעת התעללות בילדים, בהם מכון חרוב, המועצה הלאומית לשלום הילד, מכון מאיירס-ג'וינט-ברוקדייל וחברת הייעוץ BCG, והוא פועל בזכות תרומתן של חברת EBS הישראלית בראשותו של היזם גיל מנדלזיס וקרן שוסטרמן - ישראל. 

תגובות

3. דליה לפני 7 שנים
מפחיד המצב הזה
2. אדם לפני 7 שנים
יש לתת יותר משאבים
1. רביע חסון לפני 7 שנים
פגיעה

מומלצים