ריטלין עזרה לתלמיד או שקט למורה

בפתיחת שנת הלימודים שוב עולה סוגיית הקלות הבלתי נסבלת שבה מופעלים לחצים כבדים על הורים לתת לילדיהם ריטלין, כמעט בכל כיתה יש תלמידים שמשתמשים בתרופה.

05.09.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
ריטלין עזרה לתלמיד או שקט למורה

הורים רבים מספרים שהמורה בכיתה רוצה שהילד ייקח ריטלין כדי שיהיה לה שקט בכיתה, הילד עושה הרבה רעש בכתה והוא לא שקט, הרבה פעמים המסגרת דורשת ריטלין כדי להשיג שקט, יש לבדוק היטב האם הריטלין הוא צורך הכרחי לילד, או למורה.

אם ילד זז בכתה זה לא אומר שהוא עם הפרעות של קשב וריכוז והפתרון לא בריטלין, כי רק רופא מומחה יכול להחליט אם הילד סובל מהפרעה. 

אבירם היכל וגדי בן לביא, מנהלי תבונה, חינוך חדש בישראל: "הורים רבים פונים אלינו ומבקשים נתונים עובדתיים על ריטלין וקונצרטה. במאמר חשוב זה של הרוקח אילן סלומון הוא עונה לשאלות נפוצות שהורים בדרך כלל שואלים אותו. ואולי תמצאו תשובות שאתם מחפשים".

שאלה: אמרו לי שריטלין איננו סם. מדוע אתה מכנה אותו כך?

תשובה: ריטלין (או בשמו הכימי מתיל פנידאט) נמצא בארץ תחת 'פקודת הסמים המסוכנים'. סמים אלה מאוחסנים בכספת של בית המרקחת יחד עם תרופות נרקוטיות (שגורמות לשיכוך כאבים חזקים) כגון מורפין. סמים אלה נמצאים תחת פיקוח עקב נטייה של צרכני סמים להשתמש בהם כתחליף לסמי הרחוב הקשים שהם נוטלים. הוא דומה במבנהו הכימי, בהשפעתו ובמנגנון הפעולה שלו במוח לקוקאין, לאקסטזי, ולמתאמפתאמין (קוקאין קריסטל). משפחה כימית זו קרויה: אמפטאמינים. האמפטאמינים הם כולם סמי מרץ. הם מאופיינים בגרימת ערנות מוגברת, אולם גם בדיכוי התיאבון, עצבנות, חוסר שינה, דיכאון, אפטיות, תלות, וכן מחשבות שווא עד כדי התנהגות פסיכוטית בעת הנטילה או במהלך גמילה.

שאלה: אמרו לי שהריטלין 'נשטף' מהגוף. מדוע אתה אומר שהוא מצטבר בשומן?

תשובה: כל חומר שומני שואף להישאר בסביבה שומנית ולהתרחק ממים. ריטלין הוא חומר שומני, לכן הוא מופרש במהירות מן הדם. אבל כאשר הוא מגיע למוח ולרקמות השומן בגוף, הוא יעדיף להישאר שם מאשר לחזור לדם, ולכן חלקו יישאר ויצטבר. בדיוק כפי שויטמין A וגם ויטמין D, גם ריטלין, וסמים בכלל נוטים להצטבר בשומן עקב היותם שומניים והיות המוח שומני. כאשר אומרים שהריטלין 'נשטף' מתכוונים לדם, ולא לשאר תאי הגוף. דוגמא ידועה מאד היא LSD שעשוי לגרום לפלאשבק (הזייה פתאומית) אצל אנשים גם 20 שנה לאחר הפסקתו רק בגלל השאריות שנותרו במוח.

שאלה: אנשים שנוטלים ריטלין אמרו לי שהוא לא גורם לתלות. למה אתה טוען זאת?

תשובה:זה כמובן לא רעיון שלי אלא תופעה שאופיינית לכל החומרים במשפחה זו (ראה למעלה). בעלון התרופה רושם היצרן בעצמו את האזהרה הבאה: "שימוש ממושך עלול לגרום לתלות ולתופעות פסיכוטיות, לכן אין להשתמש בתרופה זו לעיתים קרובות או תקופה ממושכת....". מהי תלות? מצב שברגע שמפסיקים את הכדור הבעיות חוזרות. שתלויים בכדור כדי להגיע לרמת התפקוד הרצויה או שרמת התפקוד עם הפסקתו נהיית אף יותר גרועה. ריטלין (בניגוד לאקמול, שאיננו 'סם מסוכן') ניתן לילדים על בסיס יומיומי למשך שנים. התנהגות פסיכוטית היא התנהגות לא נשלטת ולא הגיונית, שמתבטאת גם במצבי רוח קיצוניים.

שאלה: למה אתה אומר שאין בסיס מדעי להפרעת קשב?

תשובה: עיון במחקרים הרבים שבנושא מעידים על שפע של נתונים סותרים, השערות ואי ודאות שמצוטטים ממחקר למחקר. גם החוקרים מודים שזוהי 'הפרעה מורכבת', שיכולה להיגרם בגלל גורמים רבים שפועלים יחדיו, ולכן הילדים שנבחרים לצורך המחקר הם אוסף מגוון של ילדים עם שוני רב ברקע משפחתי, אופי, אינטליגנציה, יכולת למידה וכו'. הכללות מהסוג הזה אינן מדעיות וסופן שהן מפלילות ילדים בריאים על לא עוול בכפם.

אבי הפרעת הקשב הוא פרופ' שבדי בשם גילברג. כאשר ניסו לטעון שהמחקר שלו לוקה בחוסר אמינות מדעית, הגיע הדיון לבית המשפט למדעים, פרופ' גילברג נאשם בביזיון בית הדין לאחר שסירב לאפשר גישה למחקר שלו, ובמקביל שרפו אשתו וכמה מעוזריו את כל 100,000 דפי המחקר. וכך הודח ממשרתו, אולם הפוטנציאל העסקי שבמכירת תרופות למיליוני ילדים בעולם מבטיח את המשך קידומו של הנושא במדיה באמצעות מחקרים ממומנים. מעבר לכל זה, לא נערכת שום בדיקה גנטית או מוחית כדי להוכיח שאכן משהו מבני לקוי אצל הילד ולא חוסר בשלות או כל גורם אחר שניתן לשיפור.

שאלה: האם יש תחליפים לריטלין?

תשובה: לפני שמחפשים תחליפים לריטלין צריך להבין שילדים יכולים להשתנות. צריך לא להסכים לשים תווית לא מדעית על ילדים על סמך התרשמות של איזשהו הורה, מורה, נוירולוג או פסיכיאטר. עצם התווית הזו, והטיפול התרופתי גורמים לילד להאמין כי משהו פגום אצלו ולא ניתן לשינוי, והוא ידקלם כל חייו שהוא 'כזה', וגם יוכיח לעצמו ולסביבה, במקרים רבים, שאכן הוא מוגבל, חסר יכולת, שונה, 'מפוזר', זה מייאש עבורו גם אם לא יגיד זאת. זוהי נבואה שמגשימה את עצמה.

לא לתת ריטלין לילדים רק בגלל שזה 'מרגיע את המורה', 'מעלה לו את הציונים' או 'עוזר לו להיות כמו כולם'. אלא לברר לאיזו עזרה הוא זקוק ולספק לו בדיוק אותה, לא תחליפים שמבוססים על סמים.

שאלה: איזה תחליפים לריטלין אתה מציע?

תשובה: מניסיוני אני מציע לבדוק קודם כל שישה מרכיבים ולטפל היטב בכל מרכיב שנוגע לילד. אם עושים זאת ביסודיות, המורים בטוחים שהילד לקח כדור, והילד 'נקי', מצליח ומאושר.

1. האם הילד יצירתי, עליז או אוהב ספורט ופעילות?

(חשוב להבין שבתי הספר מתקשים לאפשר לילדים פעלתנות ברמה שהם זקוקים לה באופן טבעי, ושזה המקור האמיתי לרוב התלונות והקשיים. הוא רוצה להשתמש במרץ שיש לו, במקום זאת הוא צריך לשבת ולא לזוז. אין פגם במוח שלו, זו מסגרת הלימודים ומגבלותיה). אם הוא מתאים לתיאור, ניתן לאמן את הנינוחות ויכולת התקשורת שלו. אלה יביאו אותו להרגיש נוח גם כאשר הוא איננו בתנועה (בשעת למידה), וכך לשפר את השליטה שלו במרץ הרב שיש לו.

2. האם לילד יש רגישות למגע או לרעשים בסביבה, קשיים חברתיים, או חוסר שליטה עצמית שנובעים פשוט מחוסר בשלות וניתנים לשיפור?

גם כאן ניתן לאמץ פיתרון חינוכי שמבוסס על אימון התקשורת והנינוחות של הילד (כמו בסעיף הקודם), במקום לפנות מיד לאמצעים דרסטיים כדוגמת הריטלין.

3. האם לילד יש קושי במקצועות מסוימים לעומת הצלחה באחרים?

זה מראה שהמוח איננו הבעיה. אלא פשוט אי הבנות במקצועות ספציפיים. זה גורם לו להיות 'מופרע קשב' באותם שיעורים, כי כל אדם שלא מצליח לעקוב אחר הנאמר מתקשה לשבת במקומו לאורך זמן. כדאי לתת לו עזרה במקצועות הללו. כי חוסר הבנה אפילו פעוט ביותר בחומר יכול לגרום לילד שיעמום, ואפילו עצבנות או כעסים. בנוסף חיוני לתת לו יכולת למידה עצמאית, שבאמצעותם הלמידה בכל מקצוע תהפוך עבורו לעניין פשוט, והוא יידע לטפל בעצמו בקשיים שלו(בדיוק כפי שהוא מטפל במיכשול טכני במחשב שלו) ולא יזדקק כמעט לעזרה לימודית ככל שיתבגר.

4. האם יש מבוגרים או ילדים בסביבתו שמלחיצים אותו (טיפול בסביבה).

לעיתים תמצא מורה שמענישה ומשעה אותו כל יומיים, ילד שגורר אותו לתרבות רעה, לעיתים מישהו מההורים שמשתמש בענישה מוגזמת, כי הוא לא מכיר כלים אחרים. יש לדאוג שלילד תהיה סביבה תומכת שלא מדכאת אותו. עומס הלימודים, האיומים והענישה בבתי הספר יכולים לטלטל ילדים או לערער אותם ולהשפיע מבחינה רגשית על מצב רוחם והתנהגותם. במיוחד אם גם ההורים מצטרפים ללחץ. לעיתים צריך לשוחח עם המורה, לעיתים אין מנוס מלהחליף כיתה, להחליף בית ספר או ללכת ל'קורס להדרכת הורים' בהתאם למה שנתגלה.

5. האם הילד לוקח אחריות על עצמו או מאשים אחרים במה שקורה לו?

ילדים לא תמיד רואים איך משהו שהם עשו גורם שוב ושוב לתוצאה לא טובה. הם לא רואים איך התנהגותם מביאה לכך כך ש 'כולם מתנפלים עליהם עם טענות '(ראה סעיף קודם). כדי שיוכלו לראות את הקשר שבין מעשיהם לתוצאות שלהם, הם צריכים ללמוד מהם ערכים ולשם מה הם קיימים. חינוך לערכים כמעט ולא קיים בבתי הספר, המורות עצמן חוטאות לעיתים קרובות בחוסר דוגמא אישית. וגם הורים לוקים לעיתים בחוסר בהירות מסויים בנושא הזה. מה הפלא שלילדים רבים יש בלבול וחוסר הבנה בנוגע לאיך להתנהג.

6. בדיקה וטיפול בגוף:

להקפיד על שינה מספקת ותזונה מאוזנת וטובה.

א. לערוך בדיקות רפואיות ולטפל במה שמוצאים.

ב. תוספים שונים כגון: אומגה 3, ויטמינים ומינרלים מתאימים, או צמחים.

ג. שיטות נוספות:

טיפולי גוף שונים, רכיבה, חוגים להפעלת הגוף וקואורדינציה.

בדיקה וטיפול בנקודות אלה עשויים לחולל שינוי ניכר. גם אם נטפל ב80% מהבעיה, נוכל למנוע את הילד מלצרוך סמים אלה.

תגובות

מומלצים