שיחה עם שיח' סלמאן בדר, מנהל בתי הדין הדתיים הדרוזיים

בביקור מעמיק בבית הדין הדתי הדרוזי המרכזי בעכו, התארחנו אצל שיח' סלמאן בדר, מנהל בתי הדין, שנתן לנו סקירה כללית על בתי הדין הדרוזיים.

28.07.2007 מאת: חסין חלבי, פהימה חלבי, אמלה חלבי
שיחה עם שיח' סלמאן בדר, מנהל בתי הדין הדתיים הדרוזיים

שיח' סלמאן: "אחוז הגירושין מהנישואין הוא קרוב ל10%"."קיימים שלושה בתי דין דרוזיים בישראל..היום יש פחות קאדים מבעבר..יש לנו רשימה של כל אלה שעזבו את הדת, מעל ל- 200 איש" בבתי הדין הדרוזיים כמו במלחמה, פותחים במלחמה ואין שליטה על הסיום",סקירה כללית, כל מה שלא ידעתם אודות בתי הדין הדרוזיים.

שיח' סלמאן בדר, מנהל בתי הדין הדתיים הדרוזיים בישראל, קצין מג"ב לשעבר, שירת במלחמת לבנון, יש לו 3בנים, אחד עו"ד, השני קצין רפואה בצה"ל והשלישי קצין בדרגה בכירה, שיח' סלמאן נמצא בתפקיד מעל עשרים שנה, מאז שבית הדין היה בחיפה, הוא הצליח לעשות סדר, שיח' בדר איש נעים, רגוע, מכבד את כולם, לא תשמעו אותו מתעצבן או מקטר, יש לציין שמאוד נהנינו להתאריח בלשכתו, מבנה בית הדין הדתי הדרוזי נמצא בעכו, בהום סנטר, קרוב לכביש הראשי עכו-נהריה, בית הדין מורכב מאולם המתנה גדול, יש שמירה, דוכן קבלה, לשכות שופטים, מזכירים, ארכיון, אולם דיונים, מקום ממוזג ונוח למבקרים.

שיח' סלמאן: "אני רואה בתפקידי כאדם שמשרת את החברה שלו, את העדה שלו ואת המדינה וזה בשבילי כבוד וגאווה ומצווה בשירות זה".

 שאלה: "איך מתנהלים ענייני הגירושין בבתי הדין הדרוזיים?"

שיח' סלמאן: "הרבה אנשים שמגיעים לבתי הדין הדרוזיים ואפילו לא פותחים תיקים, אנחנו מפייסים ביניהם, מגשרים ועושים שולם, אני רואה בזה מצווה אישית. בסכסוך משפחתי, אני מנסה לעשות את הכל ע"מ לעשות שולם ביניהם, ויש הרבה אנשים שאחרי שיחה איתי, הם משתכנעים וחוזרים ותודה לאל יש כאלה שאני לא רואה אותם שוב, לא בבית הדין ולא במקומות אחרים. מבחינה מצפונית זה שירות מיוחד ואני גאה ושלם איתו".

שאלה: "מה הוא אחוז הגירושין מהנישואין היום בקרב בני העדה הדרוזית?"

שיח' סלמאן: "אחוז הגירושין מהנישואין הוא קרוב ל10% אפילו 9,3% ואם נקח עוד בדיקה שעשיתי, גירושין זה כל מי שיש לו עקד, ז"א תנאי נישואין והם לא מצליחים ללכת קדימה, אז זה נקרא גירושין, אבל הגירושין האמיתיים הם אחרי שמתחתנים וזה קרוב ל 5% והיות ויש עקד גם והעקד והנישואין הרסמיים זה אותו דבר, ואם אני מסתכל על זה לעומת אחרים, מצבנו טוב, כי אומרים אצלנו: "ابغض الحلال عند الله الطلاق", אנחנו לעומת שאר הדתות, מצבנו מאוד טוב, אצל היהודים 33% גירושין מהנישואין, ואם אני משווה את זה אלינו שזה 5% בפועל".

שאלה: "מה מהות התפקיד של בתי הדין הדתיים הדרוזיים?"

שיח' סלמאן: "העדה הדרוזית מנתה כ 115 אלף נפשות, במדינת ישראל עד סוף שנת 2005, משתכנים ב22 כפרים, בכרמל, הגליל והגולן, העדה הדרוזית שותפה אמינה למדינת ישראל, מאז קום המדינה ולעד, תמיד מאמינים בדרכנו". 

העדה הדרוזית מאמינה ושומרת על שלושה עקרונות:

הדת (الدين)

כבוד האישה (العرض) 

האדמה (الارض)

"לגבי מבנה בתי הדין הדרוזיים: קיימים שלושה בתי דין דרוזיים בישראל: שני בתי דין דרוזיים ערכאה ראשונה ובית דין דרוזי לערעורים. יוסדו בנובמבר 1963 בחיפה ערכאה ראשונה  וערעורים,  והשלישי בית הדין הדרוזי במסעדה ברמת הגולן, אשר נוסד במאי 1972 אחרי מלחמת ששת הימים.

בית הדין הדרוזי במסעדה מטפל בענייני ארבעת הכפרים שנמצאים ברמת הגולן, מג'דל שמס, בוקעתה, מסעדה ועין קניה".  

"כל דרוזי שמתחתן במדינת ישראל, הוא חייב לפנות לבתי הדין הדרוזיים לקבלת היתר נישואין, וזה לפי סעיף 4 מחוק בתי הדין הדתיים הדרוזיים, שאומר "סמכות יחודית בענייני נישואין וגירושין" ויש סעיף 5 לחוק בתי הדין הדרוזיים  "סמכות בהסכמת הצדדים". 

הרכב בתי הדין הדרוזיים: ישנם 3 בתי דין דרוזיים במדינת ישראל.

שני בתי דין ערכאה ראשונה, בעכו ובמסעדה, ולהם יש קאדי אחד, שיח' חאתם חלבי

בבית הדין הדרוזי לערעורים מכהנים שני קאדים לערעורים שהם: שיח' מופק טריף ושיח' נעים הינו".

"בתי הדין נותנים שירות : עכו, בימי: א', ב', ד', ה',  ובימי ג' בעיר הכרמל עוספיה ".

במסעדה בימי: א', ב', ג', ד', ה' .

"מהות התפקיד של בתי הדין הדרוזיים: בתי הדין הדרוזיים מטפלים בנושא האישות של בני העדה הדרוזית בלבד, כגון: נישואין, גירושין, מזונות, החזקת ילדים, מינוי אפוטרופוסים, צווי עיכוב יציאה מהארץ וביטול, ירושות, רישום וקיום צוואות, צווי ירושה, מינוי עורכי נישואין וההקדש".  

"לגבי כוח אדם, בערכאה ראשונה: בשנת 1963, היו שלושה קאדים, מנהל, מזכיר ופקיד, וב2007 יש קאדי אחד, מנהל, מזכיר ופקיד, חסר שני קאדים.

ערכאה ראשונה במסעדה: יוסד בשנת 1972 היה קאדי ומזכיר, היום יש רק מזכיר אחד, חסר קאדי.

בית הדין הדרוזי לערעורים: היה נשיא ושני קאדים, בזמנו של המנוח שיח' אמין טריף, הראש הרוחני לעדה הדרוזית ונשיא בתי הדין הדרוזיים, והיום ב 2007 יש שני קאדים בלבד, חסר אחד.  

הקאדי היחידי שמטפל בתיקי בתי הדין הדרוזיים גם בעכו וגם במסעדה זה שיח' חאתם חלביהשופט שיח' חאתם חלבי, במקום ארבעה קאדים בעבר (בבית הדין הדרוזי במסעדה פעם בשבועיים ולפי הצורך).  

בבית הדין הדרוזי לערעורים- שני קאדים שהם שיח' מופק טריף ושיח' נעים הינו, במקום שלושה קאדים, נדמה לי שמספר התושבים מאז 1963 עלה ולא ההיפך".

לגבי הרישומים:"כל הרישומים של בתי הדין הדרוזיים מנובמבר 1963עד היום,  קיימים ומסודרים, אין לנו בעיה, כל דבר שאנחנו צריכים להוציא, אפילו מהגנזך, תוך חמש דקות כל חומר מבוקש יהיה מוכן למסירה". 

"לגבי סמכויות בתי הדין הדרוזיים: בתי הדין הדרוזיים פועלים לפי חוק בתי הדין הדרוזיים וחוק המעמד האישי של העדה הדרוזית". 

"לגבי נישואין: גיל הנישואין לפי חוק הנישואין משנת 1950, גבר 18 ונערה 17 שנה".

הנישואין הם בהסכמת בני הזוג. אסור לשאת יותר מאישה אחת. אסורים נישואי תערובת. מיום עריכת הכתובה הבעל מתחייב במזונות. מיום עריכת הכתובה חל חוק הירושה בין בני הזוג. בעריכת הנישואין קיים מוהר מיידי ודחוי.

המיידי: הוא הכנת הבית, והדחוי: הוא להבטיח המשך קיום. אם בני הזוג נפרדים מסיבת בגידה, אז המוהר הדחוי מבוטל (לגבי האישה). אם יש בגידה של אחד מבני הזוג אז זכותו של בן הזוג השני לבקש גט והוא יקבל. 

"יחודה של החברה הדרוזית אינה מאפשרת לדרוזי להתיר את דתו, (הכוונה): דרוזי אם יתגייר, או יתאסלם, או יתנצר, או ילך לכל דת אחרת, הוא מנודה מהחברה הדרוזית. (לא מכירים בנישואין שלו ולא בילדיו).

לצערינו יש לנו רשימה של כל אלה שעזבו את הדת, מעל ל- 200 איש, שהם התירו את דתם, מהם 10 נשים ומתוך המאתיים 54 אנשים חזרו לחיק העדה לבדם".

"בעדה הדרוזית אין לנו בעיה "מי הוא דרוזי?",  דרוזי כל מי שנולד להורים אבא ואימא דרוזים, הוא דרוזי".

שיח' סלמאן בדרבנושא הגירושין: "גירושין זה נושא רגיש וקשה מאוד, עם הרבה מאוד השלכות בחברה, אסור להיפגש ולדבר אחד עם השני מבחינה דתית וחברתית, זה שונה מכל הדתות האחרות, לכן עושים את הכל ע"מ למנוע הגשת בקשות לגירושין ומנסים להשלים בין בני הזוג. הרבה פונים לבתי הדין הדרוזים, ואנחנו משלימים ביניהם ללא פתיחת תיקים. חשוב לי מאוד שבני הזוג ימשיכו יחדיו ויגדלו את ילדיהם.

השלכות הגירושין על הילדים, הם הקורבן, הרבה ילדים שזה פוגע בהם והם יוצאים לא בסדר. אם בני הזוג מתגרשים, כל אחד מתחיל למשוך אליו את הילדים, מחוסר הכוונה דאגה, אהבה ואהדה, הילדים יוצאים בעייתיים, פורצים, מסוממים, העתיד שלהם בצבא !!!".

"הגירושין מותרים בסיבות מוצדקות, כגון : בגידה, עקרה ומצב בריאות (מחלות), ברגע שיש גירושין, חל איסור מפגשים בין בני הזוג.

מגיע לאישה לבקש גט בניגוד לשאר העדות ובמיוחד במקרים הנ"ל.

אם הבעל נשפט ל 10 שנים בכלא, אחרי 5 שנים האישה יכולה לבקש גט והיא תקבל*.

אם נעלם הבעל ושלוש שנים לא שילם מזונות, מותר לאישה לבקש גט*.

אם נעלם הבעל ויש לה מזונות ממנו, אחרי 5 שנים היא יכולה לבקש גט.

אם היה סכסוך בין בני הזוג ואין גירושין, ממנים בוררים לגשר ולהשלים ביניהם, הבוררים יתוודעו לסיבות המחלוקת וישתדלו לפייס ביניהם, אם מתברר לקאדי שאין הצדקה חוקית לגירושין, יפסוק ניזוקין לטובת האישה.

אסור לאישה להתחתן בתקופת ההמתנה "אלעדה", במשך ארבעה חודשים, מיום הגירושין, או המוות של הבעל. בכל מקרה אישה לא תהיה מבודדת בלי בעל יותר מ 5 שנים.

 לסיכום: האישה הדרוזית מופלית לטובה ביחס לנשים מעדות אחרות, כל מה שהזכרתי ניתן בכדי לשמור על כבודה.

"אני עשיתי סטטיסטיקה לגירושין לפי שנות הנישואים,לשנת 2006: יצא שבעשר השנים הראשונות מתגרשים כ- 70%.

מעשר שנים ועד עשרים שנה, מתגרשים כ-18%.

מ 21-30  שנים מתגרשים 12%.

מ 30 שנה ולמעלה הגירושין כמעט ולא קיימים, כאן יש אמונה שאחד צריך לשמור על כבוד השני, אחרי שנתן את הכל, אז מגיע לו באמת לקבל את היחס ואת הכבוד ולא להפקיר אותו בסוף ימי חייו". 

כל פתיחת תיק לגבינו זה חשוב ויטופל בצורה יסודית.

 שאלה: שיח' סלמאן, בכמה תיקים אתם מטפלים?

שיח' סלמאן: "בבתי הדין הדרוזיים לא מחפשים סטטיסטיקות במספר התיקים, חשוב לנו איך לפתור את הבעיות בקרב בני העדה הדרוזית, הרבה מאוד בעיות נפתרו ללא פתיחת תיקים. אבל לשאלתך, נפתחים בשנה קרוב ל- 500 תיקים וכ- 1000 היתרי נישואין".

שאלה: "כמה זמן יכול להתנהל תיק גירושין בבתי הדין הדתיים הדרוזיים?"

שיח' סלמאן: "כל תיק, או כל תביעה, דנים בה לגופו של עניין, אין הגבלת זמן, יש כאלה שבאים בהסכמה ובאותו יום סוגרים את התיק, ויש כאלה שנמשך שנה או יותר. בבתי הדין הדרוזיים כמו במלחמה, פותחים במלחמה ואין שליטה על הסיום, הכל בהתאם להתפתחות של שני הצדדים המתדיינים".

"מבחינה מצפונית ושיפוטית אנחנו חייבים לשמוע את שני שיח' סלמאן בדרהצדדים: הוכחות, עדים, מסמכים וכל מה שיש להם להגיש לבית הדין.

בסוף ההתדיינות , המתדיינים או בא כוחם, מגישים סיכומים ובית הדין הדרוזי מוציא את החלטתו בהתאם. זכותו של כל צד אם הוא מרגיש בקיפוח בהחלטת בית הדין להגיש ערעור. אפילו בבית הדין הדרוזי לערעורים, אם מרגישים קיפוח ולא שלמים בהחלטתו, זכותם להגיש תביעה לבג"ץ.

תקוותנו שכל אחד מהצדדים יקבל את המגיע לו והצדק ימומש". 

שאלה: "כמה מורשי נישואין יש לכם היום בעדה הדרוזית בכלל ובעיר הכרמל דליה ועוספיה בפרט?"

שיח' סלמאן: "יש לנו 58 מסדרי נישואין בעדה הדרוזית, לפי הכפרים, ובעיר הכרמל: בדליה יש 7 מסדרי נישואין והם: שיח' עלי סאלח נסראדין, שיח' כמאל פורסאן חלבי, שיח' כמאל חסין זידאן, שיח' קאסם מסעוד נסראלדין, שיח' תופיק חמזה חלבי, שיח' מהיוב עפיף חסון, שיח' מחמד נוראלדין חלבי. בעוספיה יש 4 מסדרי נישואין והם: שיח' סמי האני אבו רוכן, שיח' ג'בר עבדאללה מנסור, שיח' נזיה אמין כיוף, שיח' בשיר עקל עזאם.

שיח' סלמאן: אני מאחל לכל בני העדה הדרוזית הרבה בריאות והצלחה בכל המישורים הכלליים והחברתיים.

תגובות

15. ג.מ לפני 14 שנים
למגיבה מ'ס 2
14. מעניין לפני 16 שנים
דין פרוטה כדין מאה
13. ליטל לפני 16 שנים
מעריכה מאוד!
12. עטר ששון(סמי) לפני 16 שנים
אחי היקר סלמן בדר
11. דרוזי לפני 17 שנים
ההיגיון
10. ..העוקץ...!! לפני 17 שנים
אני גאה בכל בחורה ואישה בעדתי
9. אבו חסן לפני 17 שנים
האשה הדרוזית
8. כאמלה לפני 17 שנים
כבוד הדתיים מונח במקומו ..ולמרות זאת ..
7. עלי לפני 17 שנים
תודה רבה לשיח' סלמאן בדר
6. סמי לפני 17 שנים
אני דרוזי מברך אותך שיח' סלמאן בדר
5. חליל חלבי לפני 17 שנים
רק עם אנשים כמוכם ניתן לשנות פני החברה לטובה
4. אמיר לפני 17 שנים
הרבה חומר חדש שלא ידעתי
3. איאד חלבי לפני 17 שנים
כבוד השיח' "יעטיק אל עאפיה"
2. מייסון לפני 17 שנים
מאוד מעניין כל הכבוד לכם
1. נאטור שחאדה לפני 17 שנים
מאמר מעניין

מומלצים