אולי מס הכנסה חייב לכם כסף?

עדואן עדואן, כל מה שלא ידעתם על החזר מס ... עדואן: "כל עובד שכיר בארץ משלם מס הכנסה שמנכים לו ישר מהשכר שלו. קיימים מקרים בהם המס שנוכה לעובד הוא גדול יותר מסכום המס המגיע ממנו. ליתרת המס הזאת קוראים "מס ביתר". ניתן להחזיר את יתרת המס על ידי הגשת בקשה לפקיד השומה".

05.08.2007 מאת: עדואן עדואן- רואה חשבון
אולי מס הכנסה חייב לכם כסף?

אולי מס הכנסה חייב לכם כסף?
מאת: עדואן עדואן- רואה חשבון

שאלה: מה זה החזר מס?

כל עובד שכיר בארץ משלם מס הכנסה שמנכים לו ישר מהשכר שלו. קיימים מקרים בהם המס שנוכה לעובד הוא גדול יותר מסכום המס המגיע ממנו. ליתרת המס הזאת קוראים "מס ביתר". ניתן להחזיר את יתרת המס על ידי הגשת בקשה לפקיד השומה.

שאלה: מה הם המקרים שבהם נוצר "מס ביתר" שניתן להחזיר?

קיימים מקרים רבים שבהם נוצרים הפרשי מס שניתן להחזיר. להלן המקרים העיקריים שבהם:

1- החלפת מקום עבודה במהלך השנה:
מצבים כאלה מלווים בדרך כלל בשינויים ברמות השכר היוצרים ברוב המקרים "מס ביתר" שניתן להחזירו.

2- אבטלה במהלך השנה:
מאחר ולפי השיטה הנהוגה בישראל חישוב מס ההכנסה נערך על בסיס שנתי, תקופת אבטלה שהייתה במהלך השנה יוצרת תמיד יתרות מס ששולם ביתר ושניתן להחזיר.
דמי אבטלה ששולמו לכם מביטוח לאומי ילקחו בחשבון בעת חישוב המס.

3- פרישה מעבודה:
בעת פרישה מעבודה מקבל הפורש כספים שונים כמו מענק פרישה, מענק הסתגלות, כספי תגמולים וכד'. קיימים דרכים שונים לטיפול בכספים האלה מול מס הכנסה כמו למשל האפשרות לפרוס את ההכנסות למספר שנים קדימה, ובכך להקטין את שיעורי המס ולקבל החזרים. במקרים כאלה צריך תמיד להתייעץ עם רואה חשבון.

4- תשלום פרמיות לביטוח חיים:
תשלומים לביטוח חיים יוצרים זיכוי במס לפי סעיף 45 לפקודת מס הכנסה. אם הביטוח כולל גם מרכיב של חסכון אזי ההפקדות יוכרו כהוצאה מוכרת לפי סעיף 47. ילקחו בחשבון פרמיות ביטוח חיים ששולמו גם עבור בן/בת הזוג, הפקדות להשכלה גבוהה עבור הילדים, ביטוחי חיים עבור ההורים וכמו כן, ביטוח חיים עבור המשכנתא.

5- קופת גמל לתגמולים לעמיתים עצמאים:
העמית מפקיד לקופה כספים (ללא תשלום מקביל של מעבידו). העמית זוכה לניכוי מההכנסה ולזיכוי מס בהתאם לתקרות שנקבעו.
 
6- העתקת מקום מגורים לישוב קו עימות:
מגורים בעיר הנחשבת לקו עימות מזכה את התושבים בהנחות לפי טבלה הנקבעת מדי שנה על ידי משרד האוצר. ההנחות ניתנות בדרך כלל על ידי המעבידים ישר בתלוש השכר. במקרים שההנחה לא ניתנה יש להגיש בקשה להחזר מס.

7- חייל משוחרר:
לפי סעיף 39א ניתנות נקודות זיכוי ממס הכנסה לחייל משוחרר בגין הכנסתו במשך 24 החודשים הראשונים שלאחר החודש שבו סיים החייל את שירותו הסדיר. שירות סדיר נחשב גם שירות במשמר הגבול ובמשטרה.

8- השתלמות מקצועית:
שכיר שהיו לו הוצאות בגין השתלמות מקצועית בתחום המקצוע שבו הוא עובד, וההשתלמות מיועדת  לשמירה על הרמה המקצועית הנדרשת לצורך עבודתו, יכול לבקש להכיר בהוצאות אלה ולהקטין בכך את הכנסתו החייבת במס.

9- קיזוז הפסדים מעסק:
שכיר שהוא גם מנהל עסק עצמאי והיו לו בשנה מסוימת הפסדים מעסק, ניתן לקזז את ההפסדים כנגד הכנסותיו ממשכורת או מכל מקור נוסף, ובכך להחזיר מס הכנסה שנוכה מתלוש השכר.

10- זיכוי ממס בגין הוצאות אישפוז הורה במוסד:
עד לשנת 2004 ניתן לבקש זיכוי במס על ידי שכיר שמשתתף בהוצאות עבור אחזקת הורה שמאושפז במוסד סיעודי.

11- נקודות זיכוי בגין נטולי יכולת:
עד לשנת 2002 ניתן לבקש שתי נקודות זיכוי ממס הכנסה בגין בן זוג, הורה או הורי בן זוג המשותקים לחלוטין ומרותקים למיטה, או בלתי שפויים בדעתם.

12- זיכוי בעד ילד נטול יכולת:
עובד אשר יש לו או לבן זוגו ילד נטול יכולת המוחזק במוסד, זכאי לזיכוי בשיעור 35% מן הסכומים ששילמו למוסד עבור החזקת הילד. כמו כן, הוא זכאי לשתי נקודות זיכוי שנתיות בגין אותו ילד.
ילד נטול יכולת הוא: ילד עם פיגור שכלי, ילד עם בעיית שיתוק מוחלט, ילד המרותק למיטה בתמידות, ילד עיוור, ילד המוגדר כבלתי שפוי בדעתו, ילד הסובל מהפרעת קשב, הפרעת ריכוז, הפרעת למידה או היפראקטיביות.
 
13- אישה שילדה במהלך השנה:
אישה שילדה במהלך שנת המס, זכאית לחצי נקודת זיכוי נוספת בגין הנולד רטרואקטיבית מתחילת השנה.

14- תשלום דמי מזונות:
עובד שמשלם דמי מזונות עבור כלכלת ילדיו ויש לו הסכם מזונות רשמי, זכאי לנקודת זיכוי עבור דמי מזונות ילדים.

ייתכנו מקרים נוספים.

שאלה: איך מחזירים את המס?

מגישים בקשה להחזר מס למשרדי מס הכנסה באזור המגורים שלכם. הבקשה מוגשת על גבי טופס מיוחד שניתן לקבל במשרדי פקיד השומה או להוריד מאתר רשות המסים (מאגר טפסים). לבקשה מצרפים טופסי 106 ממקומות העבודה השונים, אישורים רפואיים, אישורים על תשלום פרמיות לחברת הביטוח, אישורים על הפקדות לקופות הגמל ו/או אישורים אחרים המהווים עילה להחזר המס. לא לשכוח לשמור העתקים של כל האישורים המצורפים לבקשה.

שאלה: מתי מחזירים את המס?

ניתן להגיש בקשות להחזר מס הכנסה 6 שנים אחורה. מס הכנסה אמור להחזיר את המס תוך 90 יום מיום הגשת הבקשה. בפועל ובשל עומס העבודה  ייתכנו עיכובים נוספים.

שאלה: איך בכל זאת אני יודע שמגיע לי החזר מס?

היו מקרים שאנשים הגישו בקשות להחזר מס ואחר כך הם קיבלו דרישות לתשלום נוסף של מס הכנסה. לכן צריך להגיש בקשות להחזר מס "על בטוח". מומלץ להתייעץ ברואה חשבון ולבקש חישוב המס בטרם הגשת הבקשה למשרדי מס הכנסה. רואה החשבון באמצעות תוכנות לחישוב המס המחקות את העבודה של מחשבי מס הכנסה יודע לחשב בדיוק את יתרת המס להחזר או לתשלום ולחסוך לכם בכך הפתעות לא נעימות.

שאלה: איך פועלות חברות להחזר מס הכנסה?

בשוק קיימות חברות רבות העוסקות בהחזרי מס הכנסה. כל החברות עובדות על בסיס עמלות המחושבות כשיעור מסוים מסכום החזר המס. העמלות נעות בין השיעורים 20%- 35%. על העמלות הנ"ל יש להוסיף מע"מ כחוק. רוב החברות גובות סכום קבוע עבור פתיחת תיק או בדיקה ראשונית שאינו מוחזר במקרים שאין מס להחזר. 

לשאלות בעניין הכתבה ניתן לפנות למחבר: adwan1@bezeqint.net

תגובות

6. שלמה לפני 14 שנים
מה גבול הזמן העליון??? האם יש חוק בנדון???
5. חגית תורן לפני 17 שנים
האם צריך לגשת פיזית להגשת הדוח או לשלוחו בדואר מספ
4. מריים לפני 17 שנים
כמובן איש מקצוע
3. בשיר לפני 17 שנים
עדואן תמשך לעדכן אותנו בדברים שהאזרח לא יודע
2. לביב חלבי -הנא פטנס לפני 17 שנים
סוף סוף אנשי מקצוע נחשפים
1. סמר לפני 17 שנים
עסקים ואנחנו

מומלצים