בהלה בטהרן מאפשרות התפוצצות הכור

תיק דבקה מפרסם "מקור רוסי לליבת הכור בבושייר חדרו ברגים חיצוניים משוחררים.סימני בהלה בטהרן מאפשרות התפוצצות הכור.

02.12.2012 מאת: פורטל הכרמל והצפון
בהלה בטהרן מאפשרות התפוצצות הכור

המקורות המודיעיניים והאיראניים של תיקדבה.

המפרץ הפרסי מוסקבה מוציאים את מוטות הדלק הגרעיניים הרוסיים מליבת הכור בבושיירמקור בתעשיית הגרעין הרוסית, הודה בשבת 1 לדצמבר, כי בליבת הכור הגרעיני בבושייר, שנבנה על ידי הרוסים, נמצאו ברגים חיצוניים משוחררים. Indicators showed that some small external parts were . in the reactor vessel," said the Russian  source identifying them as bolts beneath the fuel cells. המקורות של תיקדבקה במוסקבה מדווחים, כי המקור היא לשכתו של סרגיי קיריינקו Sergei Kiriyenko, ראש 'רוסאטום' Rosatom- המוסד הרוסי המקביל לוועדה לאנרגיה גרעינית לאומית, ומי שפיקח וריכז מטעם רוסיה את הקמת הכור בבושייר,

עוד נודע למקורות של תיקדבקה, כי מוסקבה וטהרן מצויות במרוץ קדחתני להפעיל מחדש את הכור הגרעיני בבושייר, לאחר שפעולתו הופסקה באמצע אוקטובר בגלל חשש מהתפוצצותו. ברגים שהשתחררו הובחנו כשהם נעים מתחת למוטות הדלק הגרעיני המפעילים אותו סיכנו את פעולת הכור.

לפי בדיקות שערכו מדענים ומהנדסי גרעין איראנים ורוסיים שהוחשו ממוסקבה,  עמד הכור להתפוצץ בכל רגע. לא מוסקבה ולא טהרן, לא פרסמו כל מידע על אפשרות כזו.

אולם המקורות המודיעיניים של תיקדבקה מוסרים, כי ההערכות במחצית השנייה של אוקטובר במוסקבה, בקרב הצמרת הרוסית כולל נשיא רוסיה ולדימיר פוטין, דיברו על התפוצצות הכור כהתרחשות בעלת סיכויים גבוהים שאין להוציא אותה מכלל אפשרות.

לפי ההערכות רוסיות אלה התפוצצות כזו הייתה יכולה להביא ל-1 מיליון הרוגים איראניים, ולמאות אלפי נפגעי קרינה בארצות המפרץ הפרסי, שם היה חלק גדול מתעשיית הנפט, המספקת כ-20 אחוז מכלל תצרוכות העולם בנפט משתתקת.

המקורות שלנו מוסרים, כי החשש במוסקבה מפני ההתפוצצות היה כך גדול, עד שפוטין הורה לצוותי חירום והצלה רוסיים המאומנים לטפל באסונות גרעיניים, להיות מוכנים לצאת תוך התראה קצרה ביותר לאיראן. עד כדי החשש מפני התפוצצות הכור במוסקבה וטהרן היה ממשי, שצוותים פיקודיים של צוותי ההצלה הרוסיים, הגיעו לבושייר בחודש שעבר, כדי להכין את הקרקע לקראת קליטתם ופעולה אפשרית של צוותי חירום גרעיניים נוספים.

עוד מוסרים המקורות המודיעיניים שלנו, כי הדרך היחידה למנוע התפוצצות כזו הייתה הפסקת מיידית של פעולת הכור, והוצאה של כל 163 מוטות הדלק המפעילים אותו.

מטרה נוספת של כל הוצאת מוטות הדלק הייתה למשות את הברגים המשוחררים ולבדוק את מקורם. האם מדובר בברגים שהשתחררו ממוטות הדלק, דבר שהיה גורם למבוכה גדולה במוסקבה מאחר ומדובר במוטות דלק רוסיים, או בברגים שהשתחררו מחלקים אחרים של הכור. זו הסיבה מדוע הגורם הרוסי הדגיש בשבת 1 לדצמבר, כי המדובר ב'חלקים קטנים חיצוניים' small external parts, מבלי לפרט אם המדובר היה בברגים שהשתחררו מחלקים אחרים של הכור, כשהם חודרים-נופלים לליבה שלו, או בחלקים חיצוניים שהוחדרו לכור על ידי גורם שניסה לבצע בו חבלה.
המקורות המודיעיניים ובמוסקבה של תיקדבקה מדווחים, כי שתי האפשרויות העיקריות שהאיראנים והרוסים בדקו היו:

1.מדובר בברגים שהשתחררו, או הוחדרו לליבת הכור כתוצאה מחבלה פנימית.
2.פעולה מחודשת של ווירוס המחשבים Stuxnet, אשר תקף את הכור בבושייר לפני שנתיים בקיץ 2010, ואשר גרם להשתחררותם של הברגים.

רק לפני חמישה חודשים ב-17 באוגוסט, הפסיקו האיראניים את פעולת המתקן הגרעיני התת-קרקעי בפורדו Fordo, ליד קום, לאחר שמספר צנטריפוגות באולמות הייצור התפוצצו ועלו באש כתוצאה מסדרה של פיצוצים מסתוריים שאירעו בקווי המתח הגבוהים המספקים חשמל למתקן. העבודה בפורדו חודשה חודש לאחר מכן במחצית השנייה של ספטמבר, לאחר שהאיראנים לא הצליחו לגלות מי ביצע את הפיצוצים.

זו הייתה הסיבה מדוע האיראנים והרוסים חשדו בעת גילוי הברגים החופשיים בבושייר, כי אותה יד שביצעה את החבלות בפורדו, ביצעה אותה עכשיו בבושייר.

הפירוש המעשי של הפסקת פעולת הכור בבושייר והוצאת כל מוטות הדלק הגרעיני ממנו לבדיקה, הוא ניתוק הכור, אשר עד עתה סיפק כ-20 אחוז מתצרוכת  החשמל האיראנית מרשת החשמל הארצית.

השבוע ביום שני 26.11, החלו מהנדסים איראניים ורוסיים להטעין מחדש את מוטות הדלק הגרעיניים לתוך הכור, מבלי למסור כל פרטים או הסברים.

ביום שישי 30.11, כמה שעות לפני ההודעה במוסקבה על 'ברגים משוחררים' בכור בבושייר, פרסמו סוכנות הידיעות האיראנית הרשמית למחצה 'מאהר' Mehr, והחדשות בפרסית של שירות השידור הבריטי BBC, בהבלטה את דבריו של ראש המרכז האיראני לטיפול בתאונות ובמקרי חירום רפואיים head of Iran’s accident and medical emergency center, גולמראזה מאסומי Gholamreza Massoumi, שאמר, מבלי להסביר את דבריו, כי 'אנחנו מאמינים כי כל שירותי החירום (באיראן), צרכים להתאמן ולהיות מוכנים לאפשרות של תאונות גרעיניות'. ציטוט המקור: We believe all of our emergency services should be trained and ready to face nuclear accidents.
מאסומי הביא כדוגמא את אשר אירע ביולי השנה במתקן הגרעיני באיספהן Isfahan Uranium Conversion Facility –UCF, בו מתבצע התהליך של הפיכת 'העוגה הצהובה'  yellowcake, לאורניום הקסאפלאוריד, שהוא חומר רעיל ביותר, highly toxic uranium hexafluoride. מאיספהן  מועבר האורניום הקסאפלאוריד להעשרה למערכי הצנטריפוגות האיראניות.

זמן קצר לאחר פרסום הדברים האלה באיראן, הורדה ונעלמה הידיעה הזו, מאתר סוכנות הידיעות 'מאהר',  ומכל כלי תקשורת איראני אחר בהם היא הופיעה. מישהו בצמרת האיראנית העריך כי  רבים באיראן היודעים ומכירים את אשר מתרחש בבושייר, יקשרו זאת עם דבריו של ראש המרכז האיראני לטיפול בתאונות ובמקרי חירום רפואיים, בדבר הצורך הדחוף להיערך לקראת אסונות גרעיניים צפויים

מקור
http://www.debka.co.il/article/22576/מקור-רוסי-לליבת-הכור-בבושייר-חדרו-ברגים-חיצוניים-משוחררים-סימני-בהלה-בטהרן-מאפשרות-התפוצצות-הכור

תגובות

מומלצים