נלחמים לא לסגור את בית הספר הריאלי

המחיר היקר שעולה להורים שילדיהם לומדים בבית הספר הריאלי בחיפה והדרישה של משרד החינוך להגביל את תשלומי ההורים, כולם יצאו להפגין במחאה נגד סגירת בית הספר.

15.04.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון
נלחמים לא לסגור את בית הספר הריאלי

כשמונה מאות מתלמידי, מורי והורי בית הספר הריאלי בחיפה צעדו בחיפה במחאה על הסכנה לסגירת בית הספר.

מגן האם יצאו המפגינים לצעדה בחיפה לאורך מסלול מעגלי שאורכו כ-2.5 ק"מ כשהם נושאים שלטים בהם נכתבו שמות הבוגרים הידועים של בית הספר וביניהם; עזר וייצמן, דורון אלמוג, אמנון ליפקין שחק, אהוד מנור ועוד.

המפגינים שלחו SMS המוני לנפתלי בנט בו כתבו: "שר החינוך בנט, אל תתן לפגוע ב- 104 שנות מצטיינות, אל תסגור את הריאלי"

בית הספר שפועל בסטטוס של בית ספר מוכר שאינו רשמי, עלול להסגר לאחר שמשרד החינוך דורש להגביל באופן קיצוני את תשלומי ההורים המותרים, דבר שיוביל לקיצוץ בתקציב של למעלה מארבעים אחוזים ולא יאפשר את המשך פעילותו של בית-הספר,  דבר שיוביל לחוסר יכולת של בית הספר להמשיך ולהתקיים כלכלית, לפיטורי כ-500 מורים ואי יכולת לקלוט את 4,000 התלמידים בשנת הלימודים הבאה.

בית הספר הריאלי, הוציא מתוכו עד היום, אלפי בוגרים שמובילים באקדמיה, בכלכלה, בחברה ובתעשייה בישראל, עשרות מבוגריו הם חתני וכלות פרס ישראל ועשרות רבות קבלו צל"שים במלחמות ישראל.

יוסי צור, אב שכול שבנו אסף ז"ל נהרג בשנת 2003 כשהוא בן 17 בפיגוע בקו 37 בחיפה יחד עם עוד שמונה מתלמידי בית הספר, ובנו לומד בכיתה ו' בבית הספר, אמר "שלחתי  את ילדיי לריאלי מתוך הבנה שזה הכי טוב שאני יכול לתת להם. אם כתוצאה מדרישת משרד החינוך, בית הספר ייסגר או שהוא יהפוך לפרטי ושכר הלימוד יוכפל, הרי שזו שפיכת התינוק עם המים. נשאלת השאלה אם זה עובד, מדוע לתקן, איננו מבינים מה שר החינוך מנסה להשיג." צור שלח מכתב בנושא לשר החינוך בנט לפני כשלושה שבועות. 

אורן בן ג'ויה, מורה לאזרחות והיסטוריה בבית הספר אמר: "בעקבות אי הוודאות, אשר אופפת את קהילת בית הספר הריאלי לקראת שנת הלימודים הבאה, נענו מאות תלמידים, מורים, הורים ובוגרים בלו"ז קצר מאוד ובמהלך חג הפסח, לקריאה לצאת לצעדת מחאה כנגד צעדי משרד החינוך. אני רואה בכך הוכחה להטעמת מערכת הערכים שבבסיס חזון ביה"ס,  בקרב ציבור המתחנכים בו: להיות אזרחים מובילים ומשפיעים. אני גאה להיות חלק ממשפחת הריאלי"

יובל מרצ'י, תלמידת כיתה י"א בביה"ס סיפרה: "אני לומדת בביה" ס מכיתה א'. בית הספר הוא כמו בית בשבילי. אף לא הרגשתי שהייתה לי בעיה ולא מצאו לה מענה. אני חושבת שאם בית הספר ייסגר זה לא יועיל לאף אחד, זה לא בית ספר אליטסטי ולומדים פה ילדים מכל אזור הצפון. זה בית ספר יוצא דופן ואני ממש מרגישה שזכיתי. אני מקווה שתהיה לי הזכות לשלוח את ילדיי לבית הספר הריאלי".

בית הספר הריאלי קיים למעלה ממאה שנה ופועל במעמד של בית ספר מוכר שאינו רשמי. בית הספר ידוע בזכות אלפי הבוגרים המצטיינים שלמדו בו ומובילים בחברה, בכלכלה, באקדמיה ובתעשייה בישראל וביניהם ניתן למצוא את נשיא המדינה לשעבר, עזר וייצמן, השופטת בדימוס דליה דורנר, הפיזמונאי אהוד מנור, הרמטכ"לים: יעקב דורי, מרדכי מקלף, חיים לסקוב ואמנון ליפקין שחק, ועוד.

משרד החינוך מתקצב את חטיבת כתות היסוד וחטיבות הביניים של בית ספר בסכום שלכ-35% בלבד מהסכום שהוא מעביר לבתי ספר שפועלים במתכונת של בתי ספר מוכרים ורשמיים. שאר המימון מגיע מתשלומי הורים. בניגוד לבתי ספר מוכרים ורשמיים, הרשות המקומית, כמעט ואינה משתתפת במימון של בית הספר הריאלי. חשוב לציין כי בבית הספר קיים מנגנון מלגות המאפשר לתלמידים משכבות חלשות ללמוד בהשתתפות סמלית של תשלומי הורים או ללא תשלום כלל.

בשלוש השנים האחרונות, לאחר החלטת מנכ"לית משרד החינוך הקודמת, מיכל כהן, להגביל את תשלומי ההורים, הגיעו בית הספר ומשרד החינוך למתווה זמני בו קוצצו תשלומי ההורים מדי שנה בצורה משמעותית.

משרד החינוך מבקש להמשיך לקצץ בתשלומי ההורים ולקפח את המורים באי החלת רפורמת "אופק חדש", דבר שלא יאפשר את המשך קיומו של בית הספר.

בחודשים האחרונים מתנהלים מגעים בין משרד החינוך להנהלת בית הספר, ללא התקדמות משמעותית, למציאת מתווה שיוכל להשאיר את בית הספר במתכונתו הנוכחית.

במידה שהצדדים לא ימצאו מתווה מוסכם בשבועות הקרובים, בית הספר צפוי להסגר ולפטר כ-500 מורים או לעבור למתכונת של בית ספר פרטי, דבר שיעלה את תשלומי ההורים באופן משמעותי שיגרום לחוסר יכולת של תלמידים רבים להמשיך וללמוד בבית הספר.

ברקע המגעים קיימת גם עתירה שהגיש בית הספר לבג"צ לפני כשנתיים, ונדונה בפני השופט אליקים רובינשטיין, במידה שבית הספר ומשרד החינוך לא יגיעו למתווה מוסכם, ייתכן כי בג"צ יידרש להתערב.

ההפגנה בחיפה

תגובות

מומלצים