תלמידי הריאלי מחו נגד סגירת ביה"ס מול משרד החינוך בת"א

כמאתיים תלמידי הריאלי מחו היום על הפגיעה של משרד החינוך בביה"ס שעלולה להוביל לסגירתו במהלך הדיון שהתקיים בין נציגי בית הספר לנציגי משרד החינוך על עתידו של בית הספר.

20.04.2017 מאת: פורטל הכרמל והצפון

התלמידים גם ערכו שיעור אזרחות המוני מול משרד החינוך בנושא החינוך לחירות.

הפגישה על עתיד ביה"ס, בה השתתפו מנכ"ל הריאלי, יוסי בן דב וסמנכ"ל משרד החינוך ויו"ר המנהל הפדגוגי, אריאל לוי, עסקה בנושא המשך קיומו של בית הספר, כשמשרד החינוך מתעקש להוריד את תשלומי ההורים למחצית למרות שהוא מתקצב את הריאלי בשיעור נמוך לעומת בתי ספר אחרים ועיריית חיפה כמעט ואינה מממנת את בית הספר"
מנדי רבינוביץ', מנהל תיכון בית בירם של הריאלי: "אבסורד שמשרד החינוך מתעסק בכספים במקום במצוינות.

התקציב שלנו שווה בממוצע לתקציב של בתי ספר אחרים בישראל פר תלמיד,  ואנחנו מצליחים להגיע להישגים גבוהים מאוד. אם למשרד החינוך חשובה המצויינות, נשמח לקבל מימון כמו כל בית ספר בישראל כך נוכל להוריד את תשלומי ההורים ולשמור על החופש המקצועי שלנו שמוכיח את עצמו כבר 104 שנים"

מאתיים תלמידי בית הספר הריאלי בחיפה מחו היום נגד החלטת משרד החינוך לסגור את בית הספר הריאלי עקב התעקשות משרד החינוך לפגוע בחלק ניכר מתקציב ביה"ס שממומן על ידי הורי התלמידים.

התלמידים עמדו מתחת למשרד החינוך עם שלטים של שמות של בוגרים מפורסמים של בית הספר: דליה דורנר, אמנון ליפקין שחק, יעקב דורי ועוד"

מנדי רבינוביץ', מנהל בית הספר בית בירם של הריאלי אמר: "משרד החינוך רוצה לסגור את בית הספר  כי הוא לא רוצה שההורים ישלמו את מה שהוא אמור לשלם. היום משרד החינוך צריך להחליט אם הוא הולך עם הריאלי או להתנתק מהריאלי. אנחנו חושבים שמצויינות היא דבר חשוב וחשוב לצמצם פערים. אנחנו רוצים לקלוט עוד תלמידים ולחנך אותם למצויינות.

הפקידים רוצים לכופף אותנו לגרום לנו לוותר על מה שאנחנו מאמינים בשם צמצום הפערים. לא מצמצמים פערים באמצעות כיפוף

אנחנו מקבלים את אותו תקציב כמו בתי ספר אחרים ואנחנו משקיעים אותו בצורה חכמה ומצליחים להגיע למצויינות. הכל נופל על אוזניים אטומות כי הפקידים החליטו. זה אבסורד שמשרד החינוך מתעסק בכספים במקום במצוינות. התקציב שלנו שווה בממוצע לתקציב של בתי ספר  אחרים בישראל ואנחנו מצליחים להגיע להישגים גבוהים מאוד. אם למשרד החינוך חשובה המצוינות, נשמח לקבל מימון כמו כל בית ספר בישראל ולהפחית את תשלומי ההורים  וכמובן לשמור על החופש המקצועי שלנו שמוכיח את עצמו כבר 104 שנים"

ענבר אשכנזי, תלמיד כיתה י' מחיפה אמר: "הצטרפתי לבית הספר בחטיבה, בחרתי בביה"ס כי ההורים שלי המליצו עליו כי הוא מחנך למצויינות. כשהגעתי לתיכון ביה"ס נורא תמך בבחירות שלי באיזה מקצוע ללמוד. זה לא חכם לקצץ בתקציב בית הספר כי משרד החינוך מנסה להביא לשוויון אבל זה לא כל כך שוויוני כי הוא מחלק את התקציבים בצורה לא שיווינית ולא תומך בבית הספר שלנו. לבית הספר שלנו יש קבלות כבר 104 שנים. אין סיבה לסגור אותו או לשנות אותו. לריאלי יש סטיגמה של עשירים בלבד. זה לא נכון, הרוב ממעמד הביניים ומטה ויש הרבה ילדים שמקבלים מלגות"

תמר פנחס, תלמידת כיתה י' מחיפה סיפרה: "גם אחותי למדה בבית הספר הריאלי ונרשמתי בעקבותיה. אני ממעמד הביניים, אנחנו ממש לא עשירים וההורים שלי עושים מאמצים גדולים כל חודש ומקצצים בדברים אחרים כדי שאוכל לקבל את החינוך הטוב ביותר שאפשר להשיג. אני חושבת שחבל בית ספר שעובד כל כך טוב ומוכיח את עצמו כל פעם מחדש"

בפגישה שנערכה במשרד החינוך בין נציגי ביה"ס הריאלי, יוסי בן דב - מנכ"ל ביה"ס הריאלי ואיתן אדרס יו"ר הוועד המנהל של הריאלי, לבין נציגי משרד החינוך ובראשם אריאל לוי, סמנכ"ל ויו"ר המנהל הפדגוגי, דנו בנושא תשלומי ההורים, כשמשרד החינוך התעקש להצמיד אותם לתשלומי ההורים של בתי הספר הרשמיים.

מצב זה הינו בעייתי מאוד עבור הריאלי שפועל במעמד של בי"ס מוכר שאינו רשמי ולכן זוכה לתמיכה תקציבית נמוכה ממשרד החינוך לעומת בתי ספר אחרים וכמעט ואינו זוכה לתקצוב מהרשות המקומית. בניגוד לבתי ספר אחרים, ביה"ס הריאלי הוא בעליו של המבנים בהם לומדים התלמידים ולכן חלות עליו הוצאות כבדות של תחזוקה מדי שנה.

חשוב לציין כי תקציבו של ביה"ס שווה בממוצע לתקציב של בתי ספר אחרים בישראל פר תלמיד, והוא אף נמוך מחלק מבתי הספר האחרים בישראל שממומנים על ידי משרד החינוך והרשויות המקומיות, אך בזכות שיטת הניהול שלו, הישגי התלמידים גבוהים יחסית גם לבתי ספר עם תקצוב שווה או גבוה יותר.

רקע: בית הספר הריאלי קיים למעלה ממאה שנה ופועל במעמד של בית ספר מוכר שאינו רשמי.
בית הספר ידוע בזכות אלפי הבוגרים המצטיינים שלמדו בו ומובילים בחברה, בכלכלה, באקדמיה ובתעשייה בישראל וביניהם ניתן למצוא את נשיא המדינה לשעבר, עזר וייצמן, השופטת בדימוס דליה דורנר, הפיזמונאי אהוד מנור, הרמטכ"לים: יעקב דורי, מרדכי מקלף, חיים לסקוב ואמנון ליפקין שחק, ועוד.

משרד החינוך מתקצב את חטיבת כתות היסוד וחטיבות הביניים של בית ספר בסכום של כ-35% בלבד מהסכום שהוא מעביר לבתי ספר שפועלים במתכונת של בתי ספר מוכרים ורשמיים. שאר המימון מגיע מתשלומי הורים. בניגוד לבתי ספר מוכרים ורשמיים, הרשות המקומית, כמעט ואינה משתתפת במימון של בית הספר הריאלי.

חשוב לציין כי בבית הספר קיים מנגנון מלגות המאפשר לתלמידים משכבות חלשות ללמוד בהשתתפות סמלית של תשלומי הורים או ללא תשלום כלל.

למרות שתקציבו של ביה"ס נמוך בהשוואה לחלק מבתי הספר האחרים בישראל שתקציבם גדול יותר בזכות ההשתתפות התקציבית של הרשות המקומית, ביה"ס מצליח להוביל את תלמידיו להישגים גבוהים בזכות שיטת הניהול הייחודית שלו.

בשלוש השנים האחרונות, לאחר החלטת מנכ"לית משרד החינוך הקודמת, מיכל כהן, להגביל את תשלומי ההורים, הגיעו בית הספר ומשרד החינוך למתווה זמני בו קוצצו תשלומי ההורים מדי שנה בצורה משמעותית.
משרד החינוך מבקש להמשיך לקצץ בתשלומי ההורים ולקפח את המורים באי החלת רפורמת "אופק חדש", דבר שלא יאפשר את המשך קיומו של בית הספר.

בחודשים האחרונים מתנהלים מגעים בין משרד החינוך להנהלת בית הספר, ללא התקדמות משמעותית, למציאת מתווה שיוכל להשאיר את בית הספר במתכונתו הנוכחית.

במידה שהצדדים לא ימצאו מתווה מוסכם בשבועות הקרובים, בית הספר צפוי להסגר ולפטר כ-500 מורים או לעבור למתכונת של בית ספר פרטי, דבר שיעלה את תשלומי ההורים באופן משמעותי שיגרום לחוסר יכולת של תלמידים רבים להמשיך וללמוד בבית הספר.

ברקע המגעים קיימת גם עתירה שהגיש בית הספר לבג"צ לפני כשנתיים, ונדונה בפני השופט אלייקים רובינשטיין. במידה שבית הספר ומשרד החינוך לא יגיעו למתווה מוסכם, ייתכן כי בג"צ יידרש להתערב.

תגובות

מומלצים