"צריך למנות ועדה קרואה למערכת החינוך"

כך אמר יו"ר וועדת החינוך של הכנסת ח"כ יעקב מרגי בכנס אוטונומיה בחינוך, השר בנט: "זה פשע להשאיר מנהל שלא טוב בתפקידו", השרה יפעת שאשא-ביטון: "הפכו את מנהלי בתי הספר להיות פקידים", ניר ברקת: "מנהלי בתי הספר הם המפתח לשינוי וצריך לתת להם את האוטונומיה".

18.03.2019 מאת: פורטל הכרמל והצפון
"צריך למנות ועדה קרואה למערכת החינוך"

צילום הקואליציה לאוטונומיה בחינוך

 

הסכמה חוצת מפלגות התקיימה בכנס הראשון של הקואליציה לאוטונומיה בחינוך. נציגי הליכוד, ש"ס, כחול לבן, כולנו, זהות, הימין החדש והבית היהודי הסכימו כולם כי יש להרחיב משמעותית את האוטונומיה במערכת החינוך, לתת את הכוח והניהול למנהלי בתי הספר ולאפשר בחירה חופשית להורים.

שר החינוך נפתלי בנט: "הדבר החשוב לשיפור החינוך הוא היכולת להחליף מנהלים בינוניים במנהלים מצוינים. זה פשע להשאיר מנהל שלא טוב בתפקידו. מנהל מעולה בוחר מנהלים מעולים, ומנהל בינוני עושה את העבודה של המנהלים שלו. 

צריך להיות אכזר למען הילדים וכיום אנחנו יותר אמיצים ונחושים בלפטר מנהלים לא טובים. אני עושה את זה בלב שלם וברגישות הנכונה כי אני יודע שהמטרה היא הילדים, לא המורים ולא המנהלים. " 

שרת הבינוי והשיכון- ח"כ ד"ר יפעת שאשא ביטון: "מערכת החינוך צריכה לשנות פנים. הפכו את מנהלי בתי הספר להיות פקידים. הם לא באו להיות פקידים אלא אנשי חינוך.

כיום נבנות אלפי כיתות בדיוק באותו מבנה כפי שנבנו לפני 50 שנה. מוסכים שינו פנים, מפעלים שינו פנים ומרחבי הלמידה נשארו אותו דבר. במשרד החינוך רק מדברים על זה. לא נותנים לשטח לעשות את השינוי ואת החינוך שהם חולמים עליו."

יו"ר וועדת החינוך של הכנסת ח"כ יעקב מרגי בכתב אישום חמור נגד מערכת החינוך: "מערכת החינוך הישראלית לא עדכנית. ארבעים שנה עברו בין הזמן שאני והבן שלי היינו בבית ספר ושום דבר לא השתנה- לא מערכת השעות ובחלק מהמקרים גם לא מבנה הכיתה.  אין תשוקה במערכת החינוך. תלמידים בולעים מקיאים ושוכחים. אני לא מאשים את המורים, הם מיישמים  מה שלמדו במכללה ולא מעבר, מורים שקצת יותר יצירתיים נשברים.
כמו שממנים וועדה קרואה לרשות מקומית כושלת, צריך למנות ועדה קרואה למערכת החינוך."

ראש העיר ירושלים לשעבר ניר ברקת, הליכוד: "מנהלי בתי הספר הם המפתח לשינוי וצריך לתת להם את האוטונומיה. 

בירושלים הפכתי את החשיבה. במקום לנהל את רישום התלמידים, לנהל את היצע בתי הספר, להפוך את בתי הספר לאטרקטיביים ובכך לייצר ביקוש שמאתגר ומשפר את מערכת החינוך.

המהפכה שעשינו בירושלים הקפיצה את מערכת החינוך בעיר והיא מודל שצריך להתרחב לכל המדינה."
 
חילי טרופר מכחול לבן סייג את ההסכמה הכללית בדבר הנחיצות באוטונומיה לבתי הספר: "אוטונומיה מלאה טובה בעיקר לחזקים ולא תמיד משרתת את החלשים. 

בראש סדר העדיפויות שלי עומד שוויון הזדמנויות לכל ילד. האחריות של כולנו היא ליצור מערכת חינוך לכולם. אנחנו צריכים להבין אין ממתנים את האוטונומיה, איך לוקחים אותה למקום נכון.

חינוך זה לא כמו בעסקים. שורת הרווח היא לא הדבר החשוב. חינוך הוא לא בורסה. חינוך זה אחריות חברתית." 
 
משתתפים נוספים בכנס:
נציג מפלגת כחול לבן משה (קינלי) טור פז 
נציג הימין החדש עמיחי שיקלי
נציגת מפלגת זהות, לבי מולד
נציג כולנו רם שמואלי 
נציג הבית היהודי עמיחי אליהו
אקדמאים, מגוון אנשי חינוך ובהם חוקרי חינוך, מנהלים ומורים וכן ארגוני הורים.

הקואליציה לאוטונומיה בחינוך, בהובלת 'פורום קהלת' מרכזת חוקרי חינוך,  רשתות חינוך, ארגוני מנהלים, ארגוני מורים, ארגוני הורים, ועמותות חינוך מכל קצוות הארץ במטרה לקדם אוטונומיה פדגוגית, ניהולית ותעסוקתית במערכת החינוך בישראל לצד חופש בחירה להורים.

הקואליציה מציעה שלל דרכים ופתרונות ישימים לקידומה של מערכת החינוך תוך ראיית צרכיהם של כל חלקי המערכת  באמצעות ניירות עמדה, מסמכי מדניות והצעות חקיקה שונות מציעה הקואליציה.

 

תגובות

מומלצים