האלה רמאל גרמה לכולם לדמוע

פרח התחיל מפרויקט קטן שמנה 12 סטודנטים בשנת 1974 והפך למפעל גדול וייחודי אשר מדי שנה משתתפים בו כ- 22,000 מכלל הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל, השנה בטקס המצטיינים של פרח נבחרו 12 חונכים/ות, האלה רמאל אחת מהם.

31.01.2019 מאת: פורטל הכרמל והצפון
האלה רמאל גרמה לכולם לדמוע

צילום אוהד הרכס

 

טקס מצטיינים של פרח, תכנית לאומית להשפעה חברתית שנערך במכון דוידסון לחינוך מדעי בו נבחרו 12 חונכות וחונכים מצטיינים נפתח בברכה מרגשת של נשיא המדינה, ראובן ריבלין "תכנית פרח משנה לטובה את פני החברה הישראלית, מעצימה תלמידים עם קשיים ממגזרים שונים, ומחברת בין ארבע השבטים המרכיבים את החברה הישראלית".

נפתלי בנט, שר החינוך ויו"ר המועצה להשכלה גבוהה המשיך בברכה "מצטייני פרח, אתם בהוויה שלכם ובמה שאתם עושים הוכחתם "ואהבת לרעך כמוך", שאכפת לכם אחד מהשני, וכשישראל שואפת להיות מדינת מופת זה לא רק בהייטק, בכלכלה ובמדינויות החוץ, זה קודם כל להיות מופת בפנים. העשייה החברתית שלכם, האהבה הגדולה שלכם לילדים הטובים אותם אתם חונכים היא ראויה להיות דוגמא לכל הציבור הישראלי, יהודים וערבים, דתיים, חרדיים וחילונים, כולנו מדינה אחת".

הטקס התקיים כמידי שנה במכון דוידסון לחינוך מדעי, הזרוע החינוכית של מכון ויצמן למדע. החונכים המצטיינים נבחרו מתוך עשרות אלפי חונכים שפעלו השנה, בשל מסירותם לחניכיהם, והשפעתם הגדולה על קידום הילד או הילדה שחנכו, בתחום הרגשי, החברתי והלימודי.

בטקס מצטייני פרח השנתי שהתקיים השבוע ציין מנכ"ל פרח, אלון גלרון "היום אנו מעלים על נס תריסר חונכות וחונכים שבלטו בעשייתם יוצאת הדופן. חונכים מלאי רצון טוב ומחויבות חברתית, אשר נרתמו במסירות רבה, לסייע לילדה או לילד אשר נזקקו להם ובכך היו עבורם דמות משמעותית, מרוממת ומלמדת, מכילה ומעצימה. פרח הוא של כולנו, כלל אזרחי ישראל, בני כל הדתות וכל העדות. חונכינו מביאים עמם רוח צעירה ורעננה, התלהבות, יכולת אינטלקטואלית גבוהה ובעיקר רצון לפתוח את ליבם ולתרום מעצמם וממירצם. הם – הטוב והיפה שבארץ הזאת".

הילה מגדל בק, סמנכ"לית פתחה את הטקס ואמרה "ועדה מיוחדת עמלה על מיון פניות והמלצות של רכזי פרח, של מורי הילדים והוריהם, הועדה קוראת בעיון רב את סיפורי החונכים ובתהליך ממושך ולא קל, כה רבים וטובים הם מצטמצת הרשימה עד לקביעת 12 המצטיינים, אלו המראים בדרכם את נס הפריחה ומשנים בבירור את עולמנו". 

נשיא המדינה, רובי ריבלין ריגש את הקהל בברכה אישית כתובה "זו גאווה עצומה להיות חלק ממדינה אשר בה צעירים כמוכם, סטודנטים משקיעים מזמנם ומרצם למען עשייה חברתית משמעותית. בזכותכם אנו מגבירים ומחדשים תקווה ישראלית. תודה לכם על המסירות, המשיכו לעשות חיל, וכמובן, בהצלחה בלימודים".

פרופ' דניאל זייפמן, נשיא מכון ויצמן ויו"ר מועצת פרח ציין כי "עובדה שהתכנית הזו קיימת כבר 45 שנה ומקבלת תמיכה כזו, כנראה שהיא באמת חשובה. מה היה קורה אם לא היה תכנית פרח? איפה הילדים והחונכים היו נמצאים? אינסוף סיפורים רבים ולכל אחד יש את הסיפור האישי שלו".

מתניהו אנגלמן מנכ"ל מל"ג ות"ת ויו"ר ראש הנהלת פרח המשיך את דבריו ואמר כי "ההנגשה המשמעותית ביותר היא עשייה חינוכית אל מול החונכים בתחילת דרכם. זהו שער הכניסה הגדול ביותר והמשמעותי ביותר להשכלה הגבוהה, הדוגמא האישית והחשיפה לילדים בתחילת דרכם היא מחולל השינוי המשמעותי".

ד"ר ליאת בן דוד, מנכ"לית מכון דוידסון הוסיפה "ברוח ט"ו בשבט, לפי המסורת זהו קו גבול בין סוף החורף לראשית האביב, מתי פרח יוצא מתוך ראשי התיבות שלו וצומח מתוך היותו פרויקט עד שהופך להיות לפרח זקוף וגאה בעל עלי כותרת יפים ורעננים. זה קורה כשמבינים שלא די לזרוע אלא צריך גם לדשן, לא די לטעת, צריך לדעת גם להשקות, זה קורה כשמבינים שיש ילדים שהם קצת רקפות, מסתתרים מתחת לכובד של סלע כבד, לא מוותרים, מקיפים בזהירות את הסלעים והטרשים שמסבבם ומתבוננים בהם מקרוב עד שהם חושפים לאט לאט את יופי פריחתם. זה קורה שפותחים טיפה את הקליפה הקשה של הפרי ומגלים בתוכו הבטחה מתוקה וגדולה כשניגשים אליה בדרכים זהירות ויצרתיות כפי שאתם יודעים לעשות כל כך יפה, אפשר להתפעל מהמתיקות שמסתתרת בתוכו, כי אפילו הפרי הפצוע ביותר רוצה להיות מתוק".

רם שפע, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית נשא דברים "כיף גדול בשבילנו לשתף פעולה עם צוות פרח וות"ת מל"ג, יש כאן עשייה אדירה. הדבר המשמעותי ביותר בעיני אלו רכישת כלים אזרחיים וחברתיים, פרח הוא אחת ההזדמנויות הכי טובות לכך ולעיתים קרובות אתה מרגיש נתרם לא פחות אם לא יותר מהחניך שאתה מולו, לא כל סטודנט זוכה להזדמנות הזו, יש משהו בפרח שמעניק לך את האפשרות להצטיין – איזה אזרח אתה יוצא מהמערכת שנקראת השכלה גבוהה, פרח צולח היטב את הנגשת ההשכלה הגבוהה לכלל האוכלוסיה ומעניק הזדמנות שווה לכלל האוכלוסייה".

מבין סיפורי החונכות של מצטייני תשע"ח בלט סיפורה של רעות, סטודנטית למכללה האקדמאית הדסה בירושלים אשר תיארה סיפור חונכות מרגש "זכיתי לחנוך את א', ילד מקסים בן 13, לא ידעתי אז למה לצפות ומה שלא ידעתי כמה אני הולכת להתאהב, הכרתי ילד אז בן 11, שונה ממני לגמרי, נרקם ביני לבין א' קשר מיוחד במינו, א' חשף בפניי את הקשיים שהוא מתמודד עימם, מעבר לקושי הלימודי התמודד עם קשיים חברתיים רבים וכן קושי לווסת את הכעס שלו ולהתמודד עם עלבונות רבים מצד ילדי השכונה והכיתה. במהלך החונכות הצליח א' להיפתח, בין כל השינויים וחוסר הוודאות פרח היה עבורו עוגן, א' לימד אותי שיעור חשוב לחיים, להעריך את מה שיש ולא לוותר על דברים שחשובים גם כשקשה ומאתגר וההשקעה משתלמת. במפגש המסכם בחר א' בתמונה של ילדה גדולה שמרימה ילד קטן, אמר שהייתי בשבילו כמו אחות גדולה שיכול לסמוך עליה. בנקודה הזו הבנתי שלמרות כל דברים שעוד שרציתי להספיק בחונכות, הקשיים והאתגר זה היה שווה את הכל".

סיפור חונכות נוסף שלא השאיר אף עין יבשה בקהל היה של האלה רמאל מאוניברסיטת חיפה אשר חנכה במשך שנתיים ילד מיוחד במינו, אך ללא שמחה פנימית וזאת בעקבות פטירתה של אמו בקיץ האחרון. בשל רגישות המצב חישבה האלה את צעדיה ופעלה ברגישות ורצתה שפעילות פרח תהיה כמו בית שני עבורו. שהוא ירגיש בה חופשי, בטוח, אהוב ובעיקר יוכל להיות הוא עצמו על כל שלל הרגשות שילד בגילו מפגין. האלה היתה עבורו שם על מנת לעזור לו להיזכר בחוזקות שלו, לחלום קדימה ולהאמין כי ניתן לצמוח מתוך המשבר

בשנה הנוכחית נרשם מספר שיא בהרשמת סטודנטים לפרח. מעל כ- 45,000 סטודנטים נרשמו לתכנית מכל רחבי הארץ. פרח התחיל מפרויקט קטן שמנה 12 סטודנטים בשנת 1974 והפך למפעל גדול וייחודי אשר מדי שנה משתתפים בו כ- 22,000 מכלל הסטודנטים במוסדות להשכלה גבוהה בישראל. 

חונכי וחניכי פרח מגיעים מכל זרמי החברה הישראלית, מקרית שמונה ועד אילת. בבסיס המודל של פרח עומד הקשר האישי, שמעצים את שני הצדדים ומטפח לכידות וסובלנות בחברה הישראלית. הסטודנטים מקבלים בתמורה לפעילותם, מלגת לימודים. פרח הוא תכנית לאומית באמצעותה מממשת מערכת ההשכלה הגבוהה את חזונה ומעודדת את הסטודנטים למעורבות חברתית. המודל של פרח מוכיח את עצמו שנה אחר שנה, משוכפל במדינות שונות בעולם, ונחשב למחלק המלגות הגדול ביותר בישראל מבחינת תקציב והיקף פעילות.

עד היום, פרח נגע ישירות בחייהם של כ- 2 מיליון ישראלים, חונכים וחניכים, וזכה בהכרה ציבורית במעמדו הלאומי, כאשר הוענק לו פרס ישראל במאי 2008.  

 

פורטל הכרמל

תגובות

מומלצים