הרשויות הערביות והדרוזיות המובילות בזכאות 5 יח' מתמטיקה

חשוב לציין שכפרי הכרמל דליה עוספיה וכפרים דרוזים רבים בגליל לא נכללו בדוח כי הממוצע שלהם פחות, אבו סנאן: עליה של 75% ביחס לשנת תשע"ט; טייבה: עליה של 72% ביחס לשנת תשע"ט, ירכא עם 34%, נחף עם 31% וכסרא סמיע עם 29%, לדוח.

24.01.2022 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הרשויות הערביות והדרוזיות המובילות בזכאות 5 יח' מתמטיקה

 

דירוג הרשויות הערביות והדרוזיות הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יח' מתמטיקה, חמש יחידות מתמטיקה הפערים מצטמצמים עליה גדולה בפריפריה וירידה קלה בערי המרכז, כך עולה מהדוח השנתי של "רשת ערי מצוינות" שהוגש לשרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון.

 

 

 

מדירוג הרשויות הערביות והדרוזיות לפי אחוז הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יח' מתמטיקה בשנת תש"פ:
אבו סנאן: עליה של 75% ביחס לשנת תשע"ט; טייבה: עליה של 72% ביחס לשנת תשע"ט

 

עוד מפרסמת הרשת לראשונה את דירוג אחוז התלמידים המשתתפים בתוכניות מצוינות בחטיבות הביניים בשנת תש"פ: 
ירכא עם 34%, נחף עם 31% וכסרא-סמיע עם 29%

 

שיעור הניגשים לחמש יחידות במתמטיקה בישראל בשנת 2020 עמד על 15.6% מבעלי תעודת הבגרות. זו שנה השלישית ברציפות שהשיעור הגבוה נשמר. על אף שזו היתה שנה שמערכת החינוך התמודדה כבר עם הקורונה היתה עליה קלה מ- 15.5% שנרשם בשנה הקודמת 
 

ד"ר יפעת שאשא ביטון, שרת החינוך, קראה להנהלת רשת ערי מצוינות להרחיב את עשייתה בנוסף לקידום המתמטיקה גם לתחום האנגלית כך שלא תהווה חסם בדרך למצוינות

 

רשת ערי מצוינות, ביוזמת קרן טראמפ ובניהול המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת ת"א, מפרסמת את הדוח השנתי שלה הכולל לראשונה את דירוג אחוז התלמידים המשתתפים בתוכניות מצוינות בחטיבות הביניים ב- 110 רשויות מקומיות בישראל בשנת תש"פ. עוד נכלל בדוח רשת ערי מצוינות שיעור הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה בשנת הלימודים תש"פ ב- 110 רשויות מקומיות. הדוח הוגש לשרת החינוך ד"ר יפעת שאשא ביטון על ידי אופיר פז- פינס, מנהל רשת ערי מצוינות וראש המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב וד"ר עליזה בלוך, ראש עיריית בית שמש וראש ועדת ההיגוי של רשת ערי מצוינות. במהלך האירוע קראה ד"ר יפעת שאשא ביטון, שרת החינוך להנהלת רשת ערי מצוינות להרחיב את עשייתה בנוסף לקידום המתמטיקה גם לתחום האנגלית כך שלא תהווה חסם בדרך למצוינות. 
 

 

הדוח מציג את הממוצע הארצי של שיעור הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה, ובנוסף מחלק את הרשויות המקומיות לארבע קטגוריות, בהתאם למגמת השינוי בין השנים תש"פ לתשע"ט: רשויות נוסקות (כאלה שנרשמה בהן עליה של מעל ל-20% בשנה האחרונה); רשויות משתפרות (כאלה שנרשמה בהן עליה של עד 20% בשנה האחרונה); רשויות מאטות (כאלה שנרשמה בהן ירידה של עד 20% בשנה האחרונה) ורשויות נחלשות (כאלה שנרשמה בהן ירידה של מעל ל- 20% בשנה האחרונה). ניתוח כללי מראה שמתוך 110 רשויות 30 רשויות נוסקות; 33 רשויות משתפרות; 37 רשויות מאטות ושמונה רשויות נחלשות. שתי רשויות, מודיעין עלית ורכסים, לא נספרו, שכן הן ללא תלמידי חמש יחידות. 
מהדוח עולה כי הממוצע הארצי של שיעור התלמידים הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה הוא 15.6%. 

 

בחינה של רשויות ערביות ודרוזיות מעלה את הנתונים הבאים:
 

אבו גוש: עליה של 63% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 6.5% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
 

אבו סנאן: עליה של 75% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 15.2% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
 

אום אל פאחם: עליה של 20% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 11.2% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
 

באקה אל גרבייה: עליה של 14% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 11.5% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)

 

טייבה: עליה של 72% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 11.2% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
 

טירה: ירידה של 10% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 10.3% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
 

ירכא: עליה של 2% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 26.2% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
 

 כפר קאסם: עליה של 2% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 16.4% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
 

כפר קרע: עליה של 7% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 10.5% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
 

כסיפה: ירידה של 5% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 5.9% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
 

כסרא-סמיע: עליה של 64% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 11.3% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
 

נחף: ירידה של 5% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 19.8% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
 

ערערה: ירידה של 2% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 4.3% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
 

פורידיס: עליה של 14% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 8.8% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
 

קלנסואה: ירידה של 14% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 4.9% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
 

רהט: עליה של 41% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 4.1% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
 

שגב שלום: ירידה של 3% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 3.9% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)
 

תל שבע: ירידה של 42% ביחס לשנת תשע"ט (ובסה"כ 0.7% מהתלמידים בעיר הזכאים לתעודת בגרות הכוללת חמש יחידות מתמטיקה)

 

עוד מפרסמת רשת ערי מצוינות לראשונה את דירוג אחוז התלמידים המשתתפים בתוכניות מצוינות בחטיבות הביניים ב- 110 רשויות מקומיות בישראל בשנת תש"פ.

 

הדירוג מתייחס לעשר תוכניות מצוינות המוכרות על ידי משרד החינוך ונספרות על ידו ביניהן חינוך לפסגות, מרכזי מחוננים, מרכזי מצטיינים, עתודה מדעית טכנולוגית (עמ"ט), קדם עתידים, אקדמיה בתיכון ועוד. חשוב לציין בהקשר הזה כי בישראל פועלות תוכניות מצוינות נוספות אך משרד החינוך אינו מונה את המשתתפים בתוכניות הללו. 


הרשויות עם האחוזים הגבוהים ביותר של תלמידים המשתתפים בתוכניות המצוינות הנספרות הן: ירוחם במקום הראשון עם 68% מכלל תלמידי חטיבות הביניים בעיר (סה"כ 393 תלמידות ותלמידים); קרית ביאליק עם 39% (534 תלמידים); ירכא עם 34%; נחף עם 31% וכסרא-סמיע עם 29%. 

 

בחינה של אחוז תלמידי חטיבת הביניים שהשתתפו בתוכניות מצוינות ברשויות ערביות ודרוזיות בשנת תש"פ מעלה את הנתונים הבאים:
 

אבו גוש: 1% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות
 

אבו סנאן: 19% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות
 

אום אל פאחם: 1% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות
 

באקה אל גרבייה: 2% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות 
 

ג'אסר א זרקא: 0% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות
 

טייבה: 7% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות 
 

טירה: 7% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות 
 

ירכא: 34% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות
 

כפר קאסם: 4% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות 
 

כפר קרע: 5% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות 
 

כסיפה: 8% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות
 

כסרא סמיע: 29% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות
 

מג'אר: 25% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות
 

נחף: 31% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות
 

ערערה: 1% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות 
 

פורידיס: 12% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות 
 

קלנסואה: 3% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות 
 

רהט: 7% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות
 

שגב שלום: 1% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות
 

תל שבע: 8% מתלמידי חטיבת הביניים לומדים בתוכניות מצוינות

 

 

אופיר פז-פינס, מנהל רשת ערי מצוינות וראש המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת תל אביב: "אנחנו מברכים על המשך תהליך השיפור בעיקר ברשויות פריפריאליות באשכולות 1-4 ובנוסף, על ראשיתה של מגמת צמצום פערים בין רשויות חלשות וחזקות. לאור מגמות אילו, הרשת קוראת למשרד החינוך להרחיב את "התוכנית הלאומית למצוינות בפריפריה" מ-26 רשויות ל-50 רשויות. אנחנו נמשיך לתת גיבוי ולסייע לרשויות להתמיד ולשמור על ההישגים אליהן הגיעו ולהמשיך להשתפר משנה לשנה". 
 

 

אלי הורביץ, מנכ"ל קרן טראמפ לחינוך: "מה שנמדד זה מה שחשוב, ולכן אני מברך את משרד החינוך שהחל למדוד לצד חמש היחידות בתיכון גם את שיעורי המצוינות בחטיבת הביניים. הדוח מראה  שרשויות מקומיות שפותחות כיתות מצוינות בחטיבת הביניים, מאפשרות ליותר תלמידות ותלמידים לעלות על מסלול של מצוינות. הן מצליחות לשבור את תקרת הזכוכית של הפערים, ובונות מלמטה ישראל שיש לה כלכלה משגשגת יותר, אבל גם חברה הוגנת יותר".
 

 

ד"ר עליזה בלוך, ראש עיריית בית שמש, ראש ועדת ההיגוי של רשת ערי מצוינות: "זהו תפקידינו, משרד החינוך והרשויות המקומיות, להבטיח כי תלמידים ותלמידות הנמצאים תחת אחריותנו יקבלו את כל הכלים הנחוצים להם כדי לממש את מלוא הפוטנציאל שלהם. אני שמחה לראות את העלייה במספר הזכאים לבגרות בעוד ועוד רשויות, אך דרכנו להבטחת החינוך של כלל ילדי מדינת ישראל עודנה ארוכה. אנו חייבים כולנו יחד להמשיך ולשאוף להישגים גבוהים בכלל המגזרים בארץ".
רקע:

 

 

רשת ערי מצוינות ביזמת קרן טראמפ ובניהול המכון לשלטון מקומי באוניברסיטת ת"א מהווה בית מקצועי לרשויות מקומיות אשר מעוניינות להרחיב את מעגל המצוינות בחטיבות הביניים ולהעלות את שיעור הניגשים לבחינת בגרות בחמש יחידות במתמטיקה ומדעים. ברשות חברות היום 20 רשויות מקומיות, אשר חרטו על דגלן יעדי שיפור בהישגי התלמידים ב- 5 יחידות מתמטיקה, פיזיקה ומדעים.

 

כמו כן, מהווה הרשת מקור מידע וברומטר לכל המתרחש בתחום לימודי המתמטיקה והמדעים בישראל. בראש ועדת ההיגוי שלה עומדת ד"ר עליזה בלוך, ראש עיריית בית שמש.

 

בין הפעולות שהרשת מקדמת: כנסים, ימי עיון וסיורים; תוכניות הכשרה; ליווי בתהליכי מצוינות והערכת מצוינות. הרשת מאמינה שמצוינות היא מפתח לכניסה איתנה לעולם המודרני ושלכול תלמיד ותלמידה יש זכות ויכולת להצטיין.

 

 

פורטל הכרמל

פורטל הכרמל

תגובות

7. مواطن לפני 2 שנים
مش مهم
6. תושב לפני 2 שנים
עד מתי
5. עיספאוי לפני 2 שנים
איך שהחינוך הדרדר אצלנו
4. אמגד לפני 2 שנים
רע מאוד בדליה
3. ראני לפני 2 שנים
דלית אל כרמל
2. מחנך לפני 2 שנים
האחרים צריכים לחשוב אחרת
1. אמיר לפני 2 שנים
המצב חמור מאוד בכרמל

מומלצים