מה הסיבה לכך שצריך לימודים אקדמיים?

49% מהנוער תושבי הצפון סבורים כי הסיבה בגללה חשוב ללמוד לימודים אקדמיים היא לצורך רכישת מקצוע וקבלה לתפקיד טוב יותר בבגרותם. 25% מהמשיבים מאמינים כי כך יוכלו להרוויח יותר כסף, 26% מאמינים כי הסיבה להיות אדם משכיל ולהרחיב אופקים ורק 2% מאמינים כי הדבר יאפשר למצוא זוגיות.

11.09.2020 מאת: פורטל הכרמל והצפון
מה הסיבה לכך שצריך לימודים אקדמיים?

 

סקר חדש שנערך השבוע על ידי קרן אייסף לחינוך בקרב בני הנוער הישראליים מגלה כי 49% מהנוער תושבי הצפון סבורים כי הסיבה בגללה חשוב ללמוד לימודים אקדמיים היא לצורך רכישת מקצוע וקבלה לתפקיד טוב יותר בבגרותם. זאת לעומת  72% מהנוער תושבי השרון שחושבים כך, 46% מהנוער תושבי המרכז, 54% מהנוער תושבי הדרום ולבסוף  33%  מהנוער תושבי ירושלים והסביבה.

נתונים אלה ואחרים עולים מסקר שערך מכון גיאוקרטוגרפיה, עבור קרן אייסף, הקרן הבינלאומית לחינוך, העוסקת מזה 43 שנה בצמצום פערים בחינוך ובפיתוח מנהיגות חברתית ואקדמית בקרב צעירים מצטיינים מהפריפריה. הסקר נערך בקרב 300 משיבים, בני נוער, גולשי אינטרנט בגילאי 13-18, המהווים מדגם מייצג של אוכלוסייה זו במדינת ישראל (יהודים וערבים), ובדק את עמדות בני הנוער לגבי הסיבות שבגללן חשוב, לדעתם ללמוד לתואר אקדמי.

הנתונים הארציים מראים כי כ-47% מבני הנוער סבורים כי הסיבה בגללה חשוב ללמוד לימודים אקדמיים היא לצורך רכישת מקצוע וקבלה לתפקיד טוב יותר בבגרותם. בנוסף, כ- 25% מהמשיבים מאמינים כי כך יוכלו להרוויח יותר כסף ולקבל משכורת גבוהה יותר וכ- 26% מאמינים כי הסיבה הינה להיות אדם משכיל ולהרחיב אופקים וידע כללי ורק כ- 2% מאמינים כי הדבר יאפשר להם למצוא זוגיות טובה יותר.

"מחקרים עדכניים מאשרים כי גם כיום קיים יחס ישיר בין רמת ההשכלה של אדם לבין גובה הכנסתו וסיכוייו להיות מועסק. קבוצות מיעוט סובלות מפערים חריפים בהשתלבות בשוק העבודה וברמות השכר, ופערים אלו חמורים אף יותר בקרב עובדים חסרי השכלה". אומר תומר סמרקנדי, מנכ"ל  אייסף – הקרן הבינלאומית לחינוך. "לדוגמא, ע"פ נתוני הלמ"ס, שכר גבר חרדי ללא תואר אקדמי נמוך בממוצע ב-56% לעומת שכרו של גבר חרדי בעל תואר אקדמי. היה לנו חשוב לבחון את תפיסות בני הנוער בנושא זה דווקא לקראת תחילת שנת הלימודים כיוון שיש קשר ישיר בין תקציב החינוך ליכולת להתקבל ללימודים אקדמיים בעתיד. מדובר בהשקעה לטווח ארוך - כל שקל המושקע כיום בילד במערכת החינוך ישא דיבידנד כפול ומשולש כאשר אותו ילד יגיע לבגרות, וכל שקל אשר יקוצץ כעת מתקציב החינוך עבור בני נוער בסיכון או מתגבור לימודי לתלמידים מתקשים, יעלה לקופת המדינה בעתיד כאשר אותם צעירים ימצאו את עצמם ברחוב. ובמקביל, נהיה עדים לפגיעה בהישגי הזכאות לבגרות, אשר תמנע המשך ללימודים אקדמיים ושדרוג כוח העבודה במשק. "

נתונים נוספים שעולים מהסקר:

  • 57% מהנערות מאמינות כי חשוב ללמוד לימודים אקדמיים לצורך רכישת מקצוע וקבלה לתפקיד טוב יותר זאת, לעומת 37% בלבד מהנערים שחושבים כך. בקרב הנערים  31% מהם חושבים שתואר אקדמאי מקנה משכורת גבוהה יותר ויכולת להרוויח יותר כסף , לעומת 19% בלבד מהנערות שחושבות כך.
  • 51% מהנוער הדתי-חרדי מאמין כי חשוב ללמוד לתואר אקדמי כדי לרכוש מקצוע או תפקיד טוב יותר, זאת לעומת 47% מהנוער החילוני שענה כך. 26% מהנוער הדתי-חרדי סבור כי הסיבה הינה על מנת להרוויח יותר כסף או משכורת גבוהה יותר, זאת לעומת 25% מהחילוניים שענו כך.

אייסף- הקרן בינלאומית לחינוך הוקמה בשנת 1977 ע"י אדמונד י' ספרא ז"ל, רעייתו לילי ספרא ונינה ווינר. מטרת הקרן לקדם ולפתח מצוינות חברתית-אקדמית בקרב צעירים מבטיחים מהפריפריה הגיאוגרפית, הכלכלית והחברתית –וצמצום פערים בחברה הישראלית באמצעות השכלה גבוהה.

אייסף היא הגוף היחיד בארץ שמקדם צעירים באקדמיה מתואר ראשון ועד לפוסט דוקטורט במיטב המוסדות האקדמיים בארץ ובחו"ל. זאת היא עושה באמצעות הענקת מאות מלגות בעשרות מיליוני שקלים מדי שנה ודרך יצירת שכבת מנהיגות חברתית-אקדמית ממנה צמחו אישים מובילים כגון : פרופ' רוני גמזו מנהל ביה"ח איכילוב, ח"כ לשעבר מירב בן ארי, פרופ' יפעת ביטון, ח"כ פרופ' יוסי יונה, הסופר והפובליציסט דניאל בן סימון, פרופ' יהודה חדד, נשיא מכללת סמי שמעון בנגב, פרופ' עמי מויאל נשיא מכללת אפקה  ובכירים רבים נוספים באקדמיה, בעולם הרפואה, הממשל, המשפט ובמגזר הציבורי והפרטי.

הסטודנטים של אייסף לומדים ועובדים עם הקהילה המקומית במקום בו הם לומדים ומשמשים כמודלים לחיקוי עבור הצעירים עמם הם פועלים. מאז הקמתה, מבטאת אייסף את החזון למצוינות ולצמצום פערים בין פריפריה למרכז בישראל, דרך חינוך, מצוינות והשכלה גבוהה.

 

תגובות

מומלצים