מספרם של עובדי ההוראה במערכת החינוך
סקירה כוללת על אוכלוסיית עובדי הוראה בחינוך הקדם יסודי ובבתי ספר, חטיבות הביניים והחטיבות העליונות. מספרם של עובדי ההוראה בכלל המערכת היה כ-175 אלף.בחינוך הערבי כ-41 אלף גידול של 2.5%
תמונה להמחשה
הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת
• בשנת הלימודים תשע"ח, מספרם של עובדי ההוראה בכלל המערכת היה כ-175 אלף, לעומת כ-170 אלף בשנת הלימודים תשע"ז (גידול של (3.0%.
• מספר שעות העבודה השבועיות היה כ-5.2 מיליון שעות לעומת כ-5.1 מיליון שעות בתשע"ז (גידול של 2.2%).
• במהלך השנים תשע"א-תשע"ח, חל גידול מואץ בהיקף ההוראה בכלל המערכת והתווספו כ-36,000 עובדי הוראה ויותר מ-1.6 מיליון שעות עבודה שבועיות.
• קצב הגיוס של עובדי הוראה חדשים למערכת החינוך נמצא במגמת עלייה, מכ-7,500 בממוצע בשנים 2010-2008 לכ- 11,700 בממוצע בשנים 2018-2017.
• מספרם של עובדי הוראה שעזבו את מערכת החינוך בשנת 2015 עמד על 6,471 לעומת 5,059 בשנת 2008 (גידול של כ-28%).
• היקף ההוראה לפי מקצוע הוראה:
o בחינוך היסודי חל גידול משמעותי במהלך העשור האחרון בהיקף ההוראה באזרחות, תנ"ך, עברית, היסטוריה, גאוגרפיה ומדעים, לעומת ירידה במקצועות ערבית והוראה כוללת.
o בחטיבות הביניים חל גידול משמעותי בהיקף ההוראה בחינוך מיוחד, פיזיקה אזרחות ומדעי המדינה ואומנות.
o בחטיבות העליונות חל גידול משמעותי באזרחות, ביולוגיה ומתמטיקה.
היקף ההוראה
עובדי הוראה
בשנת הלימודים תשע"ח מספרם של עובדי הוראה בכלל המערכת היה כ-175 אלף לעומת כ-170 אלף בשנת הלימודים תשע"ז (גידול של 3%). בחינוך העברי מספר עובדי ההוראה היה כ-134 אלף לעומת כ-130 אלף בשנה הקודמת (גידול של 3.1%). בחינוך הערבי מספר עובדי ההוראה היה כ-41 אלף לעומת כ-40 אלף בשנה הקודמת (גידול של 2.5%). בשנים תשע"א-תשע"ח, התווספו למערכת כ-36,000 עובדי הוראה. קצב השינוי השנתי במספרם של עובדי ההוראה, היה 3.3% בממוצע לשנה, בחינוך העברי - 3.3% בממוצע לשנה ובחינוך הערבי - 3.5% בממוצע לשנה.
|
שעות עבודה שבועיות
מספר שעות העבודה השבועיות הגיע בשנת הלימודים תשע"ח לכ-5.20 מיליון שעות לעומת כ-5.10 מיליון שעות בתשע"ז (גידול של 2.2%). בחינוך העברי סך שעות העבודה בתשע"ח עמד על כ-3.9 מיליון שעות לעומת כ-3.8 מיליון שעות בתשע"ז (גידול של 1.9%). בחינוך הערבי סך שעות העבודה בתשע"ח עמד על 1.31 מיליון שעות לעומת 1.27 מיליון שעות בתשע"ז (גידול של 3%). בשנים תשע"א-תשע"ח, התווספו למערכת יותר מ-1.6 מיליון שעות עבודה. בשנים אלו קצב השינוי השנתי בשעות העבודה השבועיות במערכת, היה 5.6% בממוצע לשנה, בחינוך העברי - 5.7% בממוצע לשנה ובחינוך הערבי - 5.3% בממוצע לשנה.
|
עובדי הוראה חדשים
במהלך השנים 2018-2008 קצב הגיוס של עובדי הוראה חדשים למערכת החינוך נמצא במגמת עלייה, מכ-7,500 בממוצע בשנים 2010-2008, לכ-10,000 בממוצע בשנים 2015-2011 וכ-11,700 בממוצע בשנים 2018-2017. שיעורם היחסי מכלל עובדי ההוראה, עלה במקביל מכ-5.8% בממוצע בשנים 2010-2008 לכ-6.8% בממוצע בשנים 2018-2017.
|
חטיבות הביניים
מקצועות ההוראה השכיחים ביותר בחטיבות הביניים, הם: מתמטיקה, עברית ולשון, חינוך מיוחד, יהדות ותנ"ך ואנגלית. במהלך העשור האחרון, חל גידול משמעותי בהיקף ההוראה בחינוך מיוחד, אזרחות ואומנות, לעומת עליה מתונה במקצועות גאוגרפיה וערבית.
|
חטיבות עליונות
מקצועות ההוראה השכיחים ביותר בחטיבות העליונות, הם: יהדות ותנ"ך, מתמטיקה, עברית ולשון, ואנגלית. במהלך העשור האחרון, חל גידול משמעותי בהיקף ההוראה באזרחות, ביולוגיה ומתמטיקה לעומת ירידה במדעי החברה/כלכלה.
|
אוכלוסייה: עובדי הוראה בחינוך הקדם-יסודי ובבתי ספר בחינוך היסודי, חטיבות הביניים והחטיבות העליונות.
עובדי הוראה: הנתונים מתבססים על ממצאי קובץ רב-שנתי של עובדי הוראה, שהוקם בלשכה המרכזית לסטטיסטיקה על-סמך עיבוד מתוך הקבצים השנתיים של משרד החינוך וקבצים שנתיים בחינוך המוכר שאינו רשמי , לשנים 2018-1991.
הגדרות והסברים
עובדי הוראה חדשים: הוגדרו על פי מופע ראשון של תעודת זהות בשנה נתונה בקובץ הרב-שנתי של כוחות הוראה.
עזיבת המערכת: מוגדרת על סמך אי-הופעה בקבצים למשך 3 שנים ויותר ברציפות.
יחידות ספירה: עובדי הוראה המלמדים ביותר משלב חינוך אחד, נספרו בכל אחד משלבי החינוך בנפרד ואילו בסך הכל נספרו פעם אחת בלבד. עובדי הוראה המלמדים יותר ממקצוע אחד, נספרו בכל מקצוע.
שנים: השנים הלועזיות המוצגות בהודעה מתייחסות לשנות הלימוד של מערכת החינוך, להלן: 1991=תשנ"א... 2001=תשס"א...2008=תשס"ח...2011=תשע"א...2015=תשע"ה...2017=תשע"ז...2018=תשע"ח.