אילו השפעה יש למחסור במוליכים למחצה כיום?

בעולם דיגיטלי וטכנולוגי, למוליכים למחצה ישנה השפעה עצומה על כולנו. למרות שנדמה כי מדובר במשאב בלתי נדלה, בשנים האחרונות החלו לרחוש שמועות על התקרבותו של מחסור. וכעת, המחסור הזה כבר איננו בגדר שמועה אלא בגדר מציאות נוכחת.

30.08.2021 מאת: פורטל הכרמל והצפון
אילו השפעה יש למחסור במוליכים למחצה כיום?

 

השפעת המחסור הזאת הולכת ומתרחבת והיא משפיעה בכיוונים שחלקם צפויים וחלקם הרבה פחות.

 

מה קורה עם פחות מוליכים למחצה ושבבים

הסביבה הטכנולוגית הולכת ומשתנה בנתיבים מאוד מעניינים. חלק מהנתיבים הללו מושפעים ממחסור בחומרי גלם ואחרים מושפעים מתהליכים נוספים. מצד אחד, הרבה יותר משתמשים כיום נעזרים במחשוב ענן במקום בשרתים מקומיים ומצד שני, מתחילה מגמה של פחות רכישת מחשבים.

זה עדיין לא טרנד מרכזי, אבל מעריכים כי ככל שיגבר המחסור במוליכים למחצה ובייצור שבבים, כך יתחילו יותר ביקושים במודל של השכרת מחשבים במקום המודל הקלאסי של רכישה. מחסור במוליכים למחצה ומחסור בשבבים, שבמידה רבה כרוכים האחד בשני, כבר משפיעים על יכולת הייצור של מוצרים ניידים. כך למשל טלפונים חכמים וכך גם במחשבים ניידים ומתקנים בעלי מסכי מגע.

יחד עם זאת, מעבר לתחומים הללו, שהם כמעט מובנים מאליהם, גם יצרני רכב מובילים מדווחים על עיכובים בייצור. כל זאת, מהסיבה הפשוטה. כיום, כל רכב כמו גם מכשירים וכלים רבים אחרים, הופכים לחכמים. רכבים אוטונומיים זקוקים למערכות מחשוב חזקות מאוד וכאשר מרכיבים קריטיים מצויים במחסור, הייצור לא יכול לעמוד בעומס. הדברים הגיעו לידי כך שחלק ממפעלי הרכב בעולם החלו לעבוד בתפוקה חלקית.

 

מדיניות של הקצאת מוליכים למחצה ושבבים

ככל שנדרשים מוליכים למחצה ושבבים ביותר תעשיות וביותר מוצרים, כך מגלים כי "השמיכה קצרה מדי". עד כמה שמותחים את כושר הייצור של מרכיבים חיוניים אלה, עולה כי עדיין לא ניתן לענות כל ההיצע. מוליכים למחצה כמו גם שבבי סיליקון מוטמעים בשלל מוצרים טכנולוגיים ועם פרוץ הקורונה הביקוש התעורר בעוצמה. הצורך במערכת למידה מרחוק ופתרונות לעבודה מרחוק מתחרים על מעבדים. כאשר מספר המעבדים החדשים נמוך מהביקוש הקיים, התוצאה היא שלדוגמא מכוניות אוטונומיות אינן יכולות לקבל את המערכות החיוניות.

 

בשנה האחרונה ואף לפני כן, החל להיווצר מחסור במוליכים למחצה מכמה סיבות. ראשית, עלה מאוד הביקוש לשבבים ולמוליכים מצד חברות שמייצרות מוצרי אלקטרוניקה ומחשבים. במקביל, מגפת הקורונה גרמה להאטה מהותית בייצור, אך אז הצטרפו עוד כמה תקלות. בכמה מפעלים מרכזיים בארצות הברית וביפן אירעו תקלות בקווי ייצור. כמו כן מאבק הסחר העולמי בין סין לארה"ב הביא גם הוא לאי וודאות שגרמו לעצירת משלוחים גדולים של רכיבים.

 

האם המחסור יצליח להיפתר השנה

ייצור מעבדים נדרש למוליכים למחצה ולשבבי סיליקון, ואלה טכנולוגיות שלא צפויות להשתנות בשנים הקרובות. יצרני אלקטרוניקה מסוימים כמו גם מותגי הרכב מהידועים בעולם מושפעים מכך ועיכובים במסירות של רכבים מסוימים מורגשים מזה יותר משנה. בעיתונות הכלכלית צוטט לאחרונה בכיר באחת מחברות השבבים הגדולות בעולם. הבכיר צופה כי לא רק שהמחסור לא יצליח להיפתר השנה (2021), הוא גם קרוב לוודאי יישאר נוכח גם בשנה הבאה.

למרות השקעות עתק בהרחבת כושר הייצור, ייקח זמן עד שיצרניות השבבים ויצרניות המוליכים למחצה יצליחו להרחיב קווי ייצור כדי לספק את מלוא הביקושים, כפי שאלה נרשמים היום. ובעוד יצרני השבבים עובדים במלוא המרץ, חברות רכב הודיעו על חוסר יכולת לספק דגמים מסוימים של רכבים אוטונומיים ואף הודיעו על קיצוץ קווי ייצור שעברו לתפוקה חלקית. בשלב זה, עיכובים בייצור נרשמו גם אצל יצרני כרטיסים גרפיים, קונסולות משחק ואפילו כלי מטבח כגון בלנדרים מבוססי שבבים.

 

 

תגובות

מומלצים