דגשים חשובים בהזמנת מערבל בטון

ענף הבנייה הישראלי נחשב למוצלח ואיכותי במיוחד, כאשר החומר המרכזי בתהליך הבנייה הוא הבטון, מערבל בטון הוא הדרך שבאמצעותה מועבר הבטון מהמפעל לאתר הבנייה ובאמצעותו ניתן לשמר את טריות הבטון כדי שיהיה אפשר ליהנות מחוזקו הרב ולייצר מבנים איכותיים ועמידים לטווח של שנים רבות מאוד.

29.05.2020 מאת: פורטל הכרמל והצפון
דגשים חשובים בהזמנת מערבל בטון

depositphotos.com

ענף הבנייה הישראלי נחשב למוצלח ואיכותי במיוחד, כאשר החומר המרכזי בתהליך הבנייה הוא הבטון. מערבל בטון הוא הדרך שבאמצעותה מועבר הבטון מהמפעל לאתר הבנייה ובאמצעותו ניתן לשמר את טריות הבטון כדי שיהיה אפשר ליהנות מחוזקו הרב ולייצר מבנים איכותיים ועמידים לטווח של שנים רבות מאוד.

הכנת הבטון והצורך במערבלי בטון

כדי להבין את פעולתו של מערבל הבטון או הדרכים לבחור ולדייק בהזמנתו לאתר הבנייה, חשוב להכיר את מאפייני חומר הבטון, הרכבו ודרכי הכנתו:

הבטון כולל ארבעה חומרים מרכזיים: צמנט, חול, מים וחצץ. תערובת זו מתקבלת כתוצאה ממינון מדויק מכל אחד מהחומרים ולכן מוזמנת רק ממפעל וותיק המתמחה בכך. מפאת הרצון של המפעל ושל הקבלן בשטח לקצר בזמנים, לחסוך בעלויות או למקסם את טריות הבטון ואיכותו, נהוג להשתמש במערבל בטון, שהתערובת נמזגת אליו ובתוכו תתבצע פעולת הערבול לארבעת החומרים. המערבל שמותקן על המשאית, ממשיך להסתובב ולערבל בתוכו את הבטון, כך שהפעולה תתבצע תוך כדי ההגעה לשטח ותשמור במקביל על הטריות שלו.

מערבל בטון ידני ונייד

בשוק קיימים שני כלים שמתאימים ליצירת בטון:

מערבל בטון ידני (חשמלי), מתאים ליציקות קטנות ועל כן השימוש בו מבטא נפח בטון קטן, של כמה קוב בודדים לכל היותר. את הבטון מכינים באתר הבנייה עצמו, תוך הכנסת כל הרכיבים הדרושים והפעלת המערבל באמצעות מקור חשמלי (של A16 לפחות).

מערבל בטון נייד הוא זה שמותקן על גבי משאית הבטון. זהו מיכל פלדה ענק המסתובב על גבי צירו ומכיל בין 5-12 קוב. חשוב לציין שהתקנות בחוק קובעות מגבלה בטיחותית להובלת עד 8 קוב בכל הובלה. המשאית יוצאת מהמפעל כשהבטון או רכיביו נמזגו אליה מראש. המערבל ימשיך לערבל את הבטון עד הגעה ליעד, שם יתחבר למשאבה מתאימה.

כל מערבל מסתובב לשני הכיוונים, כאשר סיבובו משמאל לימין יאפשר לבטון להמשיך ולהתערבל מבלי לזלוג החוצה, בעוד שהסיבוב ההפוך מימין לשמאל, יאפשר לו להשתחרר לפתח היציאה החוצה לצורך השאיבה. הפעולה דומה לבורג, שצד אחד יבריג אותו בעוד הצד השני יחלץ אותו.

מספר עקרונות לקבלת הבטון באתר הבנייה

קבלנים ושיפוצניקים שמזמינים מערבל בטון לאתר הבנייה, יודעים כי עליהם לקבל מהמפעל את שעת ההעמסה המדויקת, כך שהלקוח ידע במדויק מתי המשאית יצאה וכמה זמן עבר עד שהגיעה לשטח. זהו פיקוח חשוב המונע ניסיונות לגניבת בטון במהלך הנסיעה (ניתן לבדוק שמשך הנסיעה היה סביר, כך שאין חשד שהמשאית עצרה בדרך לפרוק חלק מהבטון באתרים נוספים) וגם מניעת התייבשות של הבטון, משום שמעל לשעה וחצי בתוך המערבל עצמו, הבטון כבר לא יוכל לשמש ליציקה.

העלות לקוב משתנה בהתאם לסוג הבטון שהוזמן, כאשר המחיר הממוצע בשוק עומד על 300 ₪ לקוב. לפני הזמנת הבטון, יש לחשב את הכמות הדרושה כדי שביצוע היציקה יהיה רציף ובכמות מספקת. חשוב לוודא בכל הגעת מערבל בטון לאתר את זמן היציאה וההגעה שלו ובמקביל את איכות הבטון שהוזמן.

את משאבת הבטון יש להזמין מראש ולדאוג למשאבה מתאימה בייחוד לתנאי שטח שבהם שטח היציקה רחוק מהמשאית ואיננו נגיש. אם פריקת הבטון מתרחשת באזור סלול או מרוצף, חשוב להניח תחת המשאבה ניילון שיקלוט את כל המיצים והשאריות שיזלגו במהלך היציקה.

הובלת בטון בתנאים האיכותיים והמתקדמים ביותר

קבוצת בלסקי הינה היבואנית הבלעדית בישראל של מערבלי הבטון המתקדמים של חברת CIFA האיטלקית. כל מערבל בטון מבית CIFA מצויד בתוף גבוה ולהבי ערבול בתצורה אופטימלית, עם מרכז כובד נמוך במיוחד. נתונים אלה מביאים לחלוקת עומסים ולנהיגה מיטבית. החברה תוכל להתאים כל מערבל לצרכיו האישיים של הלקוח ולערוך בו התאמות רלוונטיות. לחברה מערך שירות תיקונים וחלפים איכותי, מהיר ומקצועי. בנוסף כל רכישת מערבל כוללת שנת אחריות ואחריות מורחבת עבור חלקים שונים במערבל.  

 

תגובות

מומלצים