עשה ואל תעשה במקרה של ביקורת מס בעסק

כבעל עסק, התחושה היא שכל התקשרות עם רשויות המס מלווה בתחושה של חוסר נוחות, החל מקבלת העדכון על המקדמות ועד להגשת הדו"ח השנתי.

21.02.2020 מאת: פורטל הכרמל והצפון
עשה ואל תעשה במקרה של ביקורת מס בעסק

צילום יח"צ

 

לכן אין פלא שכאשר מגיעים נציגים לעסק לבצע ביקורת מס הכנסה, מע"מ או פקיד שומה, רוב בעלי העסקים מרגישים חוסר נוחות גם אם הם מתנהלים באופן תקין בשוטף.

עו"ד ורו"ח ארז שגיב, עו"ד מיסים מומחה ומנהל החטיבה המקצועית לשעבר ברשות המיסים, ועו"ד ורו"ח בלזר יגיל, עו"ד מיסים מומחה ועוזר המשנה למנהל רשות המיסים לשעבר ברשות המיסים, מסבירים מה ההבדל בין סוגים שונים של ביקורות בעסק ואיך להתנהל נכון במהלך ביקורת מס.

הבן איזו ביקורת נערכת אצלך בעסק עכשיו

רשות המיסים עורכת סוגים שונים של ביקורות, כאשר לכל ביקורת מטרה ואופי שונה. מה שקובע את סוג הביקורת הוא מאיזו מחלקה ברשות המיסים הגיעו הנציגים ומה ההקשר שבמסגרתו נערכת הבדיקה. זכותך לבקש מהמבקרים להראות לך תעודה מזהה המעידה מטעם מי נערכת הביקורת, ולשאול באדיבות מהי סיבת הביקורת ולאיזו מטרה היא נערכת. רצוי בשלב זה, שלא להיכנס לעימותים מיותרים למרות  הרגשת החדירה לפרטיות, אולם אין כל חשש לבקש כבר בשלבים מוקדמים אלו להתייעץ עם עורך דין או רואה חשבון העוסק בתחום המס על מנת לבצע את ההליך בצורה יעילה ומיטבית.

בגדול, קיימות  3 סוגים של ביקורות / חקירות - ביקורת ניהול ספרים, ביקורת שומה אזרחית וחקירת מע"מ / מס הכנסה. עו"ד שגיב ובלזר מסבירים מה ההבדלים ביניהם ומה יכול לקרות כתוצאה מכל אחד מהם: 

ביקורת ניהול ספרים:

זוהי ביקורת פתע שגרתית, שנועדה לבדוק האם בעל העסק מנהל את ספריו באופן תקין וחוקי, מדווח על כל הכנסותיו, רושם את כל תקבוליו במועד ומפיק חשבוניות וקבלות ללקוחותיו בזמן. ייתכן שתקלע לביקורת ניהול ספרים כחלק ממבצע שמתמקד בענף העיסוק שלך או כחלק מהביקורות השוטפות שמתבצעות על ידי פקידי  השומה האזוריים. מבקרי ניהול הספרים המגיעים לעסק אינם מכירים את תיק השומה של העסק, אך המסקנות מהבדיקה שלהם ייכנסו אל התיק וישמשו להוצאות שומות לשנים לגביהן  בוצעו הבדיקות, הן ביחס לשנת המס בה מתקיימת הביקורת והן ביחס לשנות המס הקודמות לשנת המס הזו. לביקורת זו, במיוחד לביקורת שתוצאותיה אינן חיוביות, השלכה משמעותית על תיקו של העסק ברשות המיסים. 

מה יכול לקרות כתוצאה מביקורת כזו?  בביקורות מסוג זה מתגלות על פי רוב בעיות בהוצאת חשבוניות או קבלות (אי רישום תקבולים) או ליקויים אחרים באופן ניהול הספרים. אם נמצאו ליקויים, בעל העסק אמור להיות מוזמן  לשימוע כדי לשמוע מה חומרת הליקויים שנמצאו בו. במקרה שנתגלו ליקויים שאינם מהותיים, ניתנת לבעל העסק הזדמנות לתקן אותם. במקרים מהותיים ייתכן כי ביקורת ניהול ספרים תוביל לטענות מצד פקיד השומה ולפסילת ספרים, לכן כדאי להגיע לשימוע לאחר שבעל העסק התכונן לשימוע ולטענות שעשויות להיות מועלות בו, לבוא עם מסמכים התומכים בטענותיו ובליווי עו"ד ורואה החשבון של העסק.

ביקורת שומה:

זוהי ביקורת בדרגה מתקדמת יותר (שעשויה להסתמך גם על ביקורת ניהול הספרים)  שמטרתה לגבות נתונים שעשויים להשפיע על שנות המס שנמצאות בטיפול הן שומות שנמצאות בבדיקה על ידי מס הכנסה והן על ידי מע"מ. ביקורת זו מתואמת בדרך כלל מראש עם בעל העסק ולכן מומלץ בחום לדאוג כי רואה החשבון יהיה נוכח במהלכה פיזית או טלפונית (יצויין כי ביקורת מע"מ לא בהכרח מבוצעת בתיאום מראש עם בעל העסק ויש לכך השפעה על הביקורת / החקירה מהסוג השלישי המפורט להלן).  

ביקורת שומה תערך על ידי מפקח מס הכנסה / מבקר מע"מ ממשרדי פקיד שומה האזורי / מתחנת מע"מ האזורית המכיר את הנתונים הכלכליים של העסק. מטרת בואם היא להבהיר נתונים שמקשים על הוצאת השומה או אינם מסתדרים היטב מבחינת חישובי המס.

מה יכול לקרות כתוצאה מביקורת כזו?  בעל העסק יוזמן לדיון אודות ממצאי הבדיקה, והממצאים ישמשו לצורת קביעת שומות עתידיות ועדכון שומות קיימות, הן לצרכי מס הכנסה והן לצרכי מע"מ.

חקירת מע"מ / מס הכנסה:

הגעה של חוקרי מע"מ או חוקרי מס הכנסה בעסק קטן היא לא עניין שגרתי, המעידה בדרך כלל על חקירה בעלת כיוון פלילי. לרוב, חוקרים אלו יגיעו עקב הלשנה או הצלבת מידע על פעילות לא חוקית.

ברוב המקרים חוקרי מע"מ ומס הכנסה יגיעו לעסק במה שמכונה "יום הפרוץ": היום בו חקירת מס הופכת מסמויה לגלויה.  והם יגיעו במטרה לבצע מעצרים לצורכי חקירה ולתפוס חומרים מפלילים. במקרים רבים, בו זמנית נשלחים חוקרי מס אל העסק עצמו, אל ביתו הפרטי של בעל העסק  ואל משרדי רואה החשבון כדי למנוע העלמה של ראיות.

מה יכול לקרות כתוצאה מביקורת כזו? אם הנציג הוא חוקר מס הכנסה או מבקר מע"מ, העסק נמצא תחת חקירה. חשוב לוודא כי רואה החשבון של העסק מיודע וליצור מיידית קשר עם עו"ד מיסים שיתלווה למשרדי החקירות, כיוון שמדובר בהליך פלילי שעלול להסתיים בכתב אישום.

עשה ואל תעשה בביקורת מס

  • לנהל את הביקורת מול בעל העסק: חלק מבעלי העסקים מניחים שעדיף לתת לנושאי תפקיד בעסק לנהל את הביקורת מול רשויות המס. אבל מכיוון שכבעל העסק חלה עליך אחריות, כדאי שתהיה שם בזמן ביקורת מס ותענה בעצמך על השאלות.
  • לענות רק על מה שאתה יודע: בביקורת יכולות לעלות סוגים שונים של שאלות. הקפד להפנות שאלות מקצועיות לרואה החשבון, לענות על שאלות עובדתיות שאתה יכול לענות עליהן ולא לענות על שאלות מכשילות או מתחכמות. אם אתה לא בטוח או לא יודע, אל תמציא תשובות ואל תשער.
  • לשמור על זכות השתיקה: אחת הדרכים לעבור ביקורת מס על הצד הטוב ביותר היא לענות מענה קצר ומדיוק לשאלות שנשאלו מבלי להרחיב מעבר לנשאל. החוקרים אינם חברים שלך וכל מה שנאמר בסיטואציה זו יכול לשמש נגדך. לכן כדאי להמעיט בסיפורים ובשיחות חולין (תתפלא – גם הן מתועדות)  כדי להמנע מפליטות פה לא רצויות. במקרה שנעצרת, הקפד שלא לשוחח עם החוקרים בדרך או במשרדי החקירות, או עם השותפים לתא המעצר אפילו שיחת חולין. כל שיחה כזו יכולה להכלל בחומרי החקירה ולכן עד שנפגשת עם עורך הדין - יד לפה. 
  • לקרוא, להבין ורק אז לחתום: בזמן ביקורת בעסק או חקירת מס נציגי רשות המיסים מבצעים תיעוד של המתרחש והנאמר, ונותנים לבעל העסק לקרוא ולחתום על התרשומת. חשוב לקרוא בעיון את הנאמר ולוודא כי היא נאמנה למילים שנאמרו ובמידת הצורך לדרוש ולהתעקש לבצע תיקונים רלוונטיים. אם נציגי רשויות המס מסרבים לתקנה, אין לחתום על התרשומת (במידת הצורך יש להיוועץ עם עורך הדין ו/או רואה החשבון בדבר התיקונים הנדרשים – במיוחד כאשר מדובר בביקורת ניהול ספרים ובירות שומתית אזרחית) . כדאי לבקש העתק או לנסות לשחזר את הכתוב בה במידה ומדובר בתרשומת שנלקחה בחדר חקירות.
  • לשמור תיעוד של ביקורת: אם הביקורת מתועדת במצלמות האבטחה של העסק, מומלץ לשמור גיבוי של האירוע. ייתכן שהוא יוכל לשמש כראייה לטובת בעל העסק.
  • לפנות למומחים במהירות: עבירות מע"מ ומס הכנסה הן עבירות פליליות שיש עליהן קנסות גבוהים ועונשי מאסר. המהירות שבה ביקורת מס יכולה להפוך לאישום פלילי מסחררת ולכן חשוב להיות מלווים בעורך דין הבקיא בדיני מסים, ויכול ליצור בקרת נזקים וטיפול מהיר בבעיות. אם נתגלו אי סדרים חשבונאיים בעסק חשוב לתקן גם אותם במהירות, שכן ההסתברות היא שיגיעו אליכם לביקורת נוספת בקרוב כדי לוודא כי הם תוקנו.     

עו"ד ורו"ח ארז שגיב, הוא עו"ד מוביל בתחום המיסים, לשעבר מנהל החטיבה המקצועית ברשות המסים ושותף מייסד במשרד שגיב בלזר ושות

 

תגובות

מומלצים