556 אלף נהגים בישראל הם פסולי נהיגה

12% מכלל הנהגים בישראל הם פסולי נהיגה, כך נחשף בדיון בוועדת הכלכלה בהצעת החוק להחמרת ענישה נגד נהגים עבריינים, היו"ר כבל: "המדינה כשלה באכיפה"

19.06.2018 מאת: פורטל הכרמל והצפון
556 אלף נהגים בישראל הם פסולי נהיגה

את הנתונים מסר לוועדה השופט בדימוס אברהם טננבאום, שציין כי מדובר ב12% מכלל הנהגים בישראל שהם פסולי נהיגה וקרא להגביר אכיפה במקום להחמיר ענישה; היו"ר כבל אמר בתגובה: אי אפשר שלא להחמיר ענישה רק בגלל שהמדינה לא יודעת לספק אכיפה ראויה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, המשיכה להכין לקריאה שנייה ושלישית את הצעת משרד התחבורה לתקן את פקודת התעבורה שנועדה להחמיר את הענישה כנגד נהגים עבריינים, וזאת במסגרת המאבק המתמשך בקטל בדרכים שמוביל היו"ר כבל.

במהלך הדיון היום הציג השופט בדימוס אברהם טננבאום נתונים לפיהם נכון למאי האחרון יש בישראל 565,603 נהגים שרישיונם נפסל ומדובר ב-12% מהנהגים בארץ. הוא הוסיף כי ייתכן שחלקם ממשיכים לנהוג בעוד הוועדה דנה אם להחמיר את העונש עליהם או להפחית, וקרא להגביר את האכיפה במקום להחמיר את הענישה.

היו"ר כבל אמר בתגובה הצורך בהגברת האכיפה הוא נכון לכל החוקים וכי אין ספק שאחת הכישלונות הגדולים של המדינה הוא באכיפה. עם זאת הוסיף כי אי אפשר שלא להחמיר ענישה רק בגלל שהמדינה לא יודעת לספק אכיפה ראויה.

במהלך הישיבה היום הציג, כאמור, השופט בדימוס טננבאום את הנתונים ואמר כי מתוך 556 אלף הנהגים הפסולים חלקם פסולי הוצאה לפועל ולפני שמאשרים כל תיקון לחוק צריך לבדוק כמה מהם אכן נפסלו על ידי משרד הרישוי וכמה מהם נפסלו כתוצאה מעבירות שכרות.

מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, אפי רוזן, אמר בתגובה כי מיעוט שבמיעוט מתוך כלל הנהגים הפסולים הוא בשל עבירות נהיגה תחת השפעת סמים ואלכוהול וכי ישנם בערך 100 אלף מהם שטוענים שהם לא יודעים שהם פסולים. היו"ר כבל דרש מרוזן להגיש לו את הנתונים עם הפילוח המלא של פסולי הנהיגה תוך 10 ימים, והוסיף, כאמור, כי אמנם מדובר בנתונים דרמטיים אך זו לא עילה שלא להחמיר את הענישה.

כזכור, בישיבות הקודמת אישרה הוועדה את הצעת משרד התחבורה לקבוע מדרג ענישה על נהגים שנתפסו נוהגים בשכרות – פסילת מינימום של בין 6 חודשים ל-3 שנים בהתאם לחומרה, שיחליף את הענישה כיום של פסילת רישיון לשנתיים ללא מדרג. בדיון היון עסקה הוועדה בין היתר בשימוש בדגימת רוק, על מנת לבסס חשד סביר לשימוש באלכוהול המצריך ביצוע בדיקת מעבדה. הוועדה אישרה את הצעת משרד התחבורה, לפיה סירוב לתת דגימת רוק כמוה ככישלון בבדיקה, המקים חדש סביר לביצוע דגימת דם או שתן.

כמו כן, בדיונים הקודמים אישרה הוועדה, כאמור, מדרג ענישה באשר לעבירות שכרות, אך השאירה את המצב הקיים היום באשר לעבירות הסמים (פסילת מינימום של שנתיים). בדיון היום התברר כי קיימת עדיין מחלוקת בין משרדי הממשלה בעניין זה.

נציגי המשטרה והמשרד לביטחון פנים ביקשו להשאיר את המצב הקיים בעבירות סמים, בעוד שסגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, סירבה לפצל את הנושא ולהוציאו מהצעת החוק. לדבריה, הצעת החוק היא הצעה ממשלתית המחייבת גם את המשטרה והמשרד לביטחון הפנים, והרגולטור של נהיגה תחת השפעת סמים הוא שר התחבורה.

היו"ר כבל סיכם את הנושא ואמר כי הנושא ידון בדיון הבא. הוא קרא לנציגי הממשלה לפתור את המחלוקת תוך שיתוף השר לביטחון הפנים, אך ציין כי אם הוועדה תצטרך להכריע בעניין היא תעשה זאת.

 

תגובות

מומלצים