איך מתמודדים עם המורכבות שבבניית גשרים?

חציית מכשולים שונים העסיקה מאז ומתמיד את המין האנושי. הפתרון הראשוני שפותח לצורך מעבר נהר היה הנחת שורת בולי עץ, האימפריה הרומית העניקה לגשר את צורת הקשת והחלו להשתמש במלט

13.12.2018 מאת: פורטל הכרמל והצפון
איך מתמודדים עם המורכבות שבבניית גשרים?

המהפכה התעשייתית אפשרה הקמת גשרים גדולים בזכות הברזל, בסוף המאה ה-18 ותחילת המאה ה-19 הופיעו גשרים תלויים בשלל מקומות ואילו כיום המאפיינים העיקריים הוא סוג הגשרים - רבים מהם נבנים מעל כבישים (ומכילים בעצמם כבישים) ולאו דווקא מעל מכשולים טבעיים - והחומרים מהם הם בנויים: בטון דרך כשמדובר על גשר יחסית קצר, ושילוב של פלדה ובטון לטובת גשרים ארוכים.

כל בניית גשר היא אתגר מורכב, ועל כן עבודות מסוג זה מופקדות אך ורק בידי חברות בעלות ניסיון רלוונטי, ידע מקצועי רחב היקף וציוד מתאים.

תכנון ממושך ומוקפד במיוחד

הביטוי "סוף מעשה במחשבה תחילה" מתאים למגוון מצבים בחיים, וכשמדובר על בניית גשר הוא קריטי. תהליכי התכנון של הגשרים מכל הסוגים ובכל מקום הם ארוכים ומחייבים תשומת לב למגוון עצום של היבטים. בפרט נדרשת מחשבה מעמיקה לגבי הצורך לסגור את האזור שבו ייבנה הגשר, בחלק מהזמן באופן הרמטי. מצד אחד ישנו הרצון לצמצם את הפגיעה בשגרת החיים ומצד שני מחויבות מלאה לבטיחות - וכדי למצוא את האיזון הנכון נדרשים גם ניסיון רב וגם הישענות על פתרונות הנדסיים מתקדמים כגון ייצור חלק מהאלמנטים של הגשר במפעל ושינועם אל אתר העבודות.

באופן טבעי, שינוע חלקי גשר אל המקום שבו הוא נבנה מחייב גם כן זהירות מרבית וציוד מכני הנדסי איכותי. אמצ שמש אמונה על הובלת ציוד כבד באופן כללי אל אתרי עבודות וצברה ניסיון רלוונטי גם במסגרת פרויקטים של הקמת גשרים בישראל.

היתרונות של הקמת גשר בשיטת המקטעים

אחת הדרכים שפותחו כדי לצמצם את משך הזמן הנדרש להקמת גשר ועל-מנת להבטיח מקסימום יעילות ומינימום הפרעה לשגרת החיים באזור היא בנייה במקטעים.

בשיטה זו - שאומצה באופן טבעי גם על-ידי אמצ שמש - הגשר מורכב מאלמנטים טרומיים שמיוצרים במפעל ייעודי, ובאתר העבודות עצמו אין צורך בעבודות טפסנות וברזלנות. בכל מקטע ומקטע ישנם שני זיזים אשר מתקדמים אל נקודת האמצע וכך מושלם אותו מקטע.

יתרון נוסף של שיטת המקטעים, מעבר לאפשרות להקים גשר מעל כביש פעיל בלי שהתנועה בו תשובש, הוא היכולת להקים גשרים בעלי מפתח גדול במיוחד, גם ללא תמיכות מסובכות ופיגומים שמאטים את קצב ההתקדמות.

על-מנת ליישם את השיטה החדשנית ולנצל את יתרונותיה המשמעותיים, חשוב להקפיד הן על ייצור מושלם של אלמנטי הבטון, גם על תכנון - נדרשת התאמה ברמה של מילימטרים בין מקטע למקטע - גם על הובלה מושכלת של המרכיבים אל האתר (לשם כך נעזרת אמצ שמש במשאיות עם מנוף מהמתקדמות בעולם), וגם על ביצוע העבודות בשטח בדיוק על פי התוכניות.

 

תגובות

מומלצים