במשטרה נלחמים בתאונות הקטלניות

במסגרת המאבק בתאונות דרכים התווספו 250 שוטרי תנועה, ונרשמה עלייה של כ-23% באכיפה, נגד עבירות מסכנות חיים, 349 בני אדם נהרגו בתאונות דרכים בישראל במהלך 2019, 33 יותר מאשר התקופה המקבילה אשתקד, יחד עם זאת נרשמה ירידה של 9% בכמות התאונות הקשות.

01.01.2020 מאת: פורטל הכרמל והצפון
במשטרה נלחמים בתאונות הקטלניות

 

במסגרת המאמץ המתמשך של משטרת ישראל במאבק בתאונות הדרכים, הגובות מחיר יקר בחיי אדם בכל שנה ושנה, אגף התנועה שם לו למטרה להגביר את האכיפה בעבירות מסכנות חיים ובריונות הגורמות לתאונות דרכים ונפגעים. כמי שעוסקים בעשייה לילות כימים, באגף מסתכלים בדאגה על העלייה בהרוגים בתאונות הדרכים בשנת 2019. יחד עם זאת נתון מעודד מציג ירידה של 9% בכמות התאונות הקשות ביחס לשנה קודמת ולמעשה 154 משפחות יצאו ממעגל הסבל של התאונות הקשות. בשנת 2018 התרחשו 1,787 תאונות קשות לעומת השנה הנוכחית בה התרחשו 1,633.

בשנה האחרונה באגף פעלו על פי מדיניות אכיפה שהתווה ראש אגף התנועה, ניצב אבי אדרי, ביחד עם פיקוד אגף התנועה. מדיניות האכיפה באה לידי ביטוי, תוך מיקוד והחמרה בעבירות מסכנות חיים ועבירות בריונות כביש. פעילות זו התמקדה בכבישים משפיעים ומועדים בהם יש את מירב הנפגעים והתאונות, וזאת עפ"י ניתוח הכבישים והתאונות באמצעות מחלקת המחקר של אגף התנועה.

אגף התנועה ששדרג את יכולותיו בשנה האחרונה, הגביר משמעותית את השימוש באמצעים טכנולוגיים מגוונים המאפשרים אכיפה יצירתית המרתיעה מחד ומחזקת את הביטחון בכבישים מאידך. בין שלל האמצעים ניתן לראות הפעלה של עשרות מצלמות טקטיות הפרוסות ברחבי הארץ, ומהוות שובר שיווין באכיפה של עבירות היסח דעת וקיפוח זכות, מצלמות סטילס המשמשות את השוטרים לטובת תיעוד עבירות, הכנסת רחפנים לאכיפה ותיעוד עבירות מסכנות חיים כגון עקיפות על קו הפרדה רצוף, נסיעה בשוליים ואף שימוש בטלפון נייד בזמן נהיגה. כל זאת בנוסף לכל אמצעי האכיפה נגד עבירות המהירות והשכרות הגורמות לתאונות דרכים.

במהלך השנה הושלם תהליך ההתעצמות בגידול של כ-250 שוטרים ועוד עשרות ניידות שנוספו לשורות האכיפה אשר סייעו במאבק בקטל בכבישים. במסגרת מדיניות זו, חלה עלייה באכיפה בסל העבירות שצוינו. מכלל הדו"חות שרשמו שוטרי אגף התנועה בשנה האחרונה, למעלה מ-85% נרשמו בתוך צירי המיקוד שנותחו והוגדרו ע"י אגף התנועה כמועדים לתאונות דרכים.

עיקר נתוני האכיפה לשנת 2019

במהלך התקופה המדוברת נרשמה עלייה של כ-23% באכיפה, נגד עבירות מסכנות חיים וסה"כ מספר הדו"חות עומד על למעלה מ-508,000 דו"חות במסגרת מתחם העבירות שהוגדר, זאת בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד שבה נרשמו כ-412,000 דוחות. בעבירות הבריונות הגורמות לתאונות דרכים נרשמה עלייה של 9% ומספר הדו"חות עומד על כ-430,000 דו"חות בהשוואה לשנה הקודמת בה נרשמו כ-397,000 דו"חות תנועה.

מהירות: עבירת המהירות מוגדרת כעבירה מסכנת חיים ובמהלך השנה האחרונה נרשמו לנהגים למעלה מ-142,000 דו"חות בגין עבירת מהירות באמצעות שוטרים בשטח, לעומת התקופה המקבילה אשתקד בה נרשמו בסה"כ כ-114,804 דו"חות, דבר שמצביע על עלייה של 24% באכיפה בגין עבירה זו.

אלכוהול וסמים: נהיגה תחת השפעת אלכוהול משפיעה דרמתית על השליטה, הריכוז וזמן התגובה של הנהג, הרחקת נהגים שיכורים מהכביש ע"י אכיפה נחושה ובלתי מתפשרת מהווה גורם מרתיע ומציל חיים. בשנת 2019 בפעילות ממוקדת נתפסו 9,774 נהגים שנהגו בהשפעת אלכוהול/סמים, בתקופה המקבילה אשתקד נתפסו 9,361 נהגים. נתון זה מצביע על עלייה של למעלה מ-4% ביחס לתקופה המקבילה.

היסח הדעת: טלפונים ניידים הם אחד הגורמים הישירים והעיקריים להתרחשות תאונות דרכים חמורות ואף קטלניות. אגף התנועה סימן את עבירת השימוש בטלפון נייד כעבירה מסכנת חיים ונתן דגש לאכיפה. מנתוני מחלקת מחקר עולה כי נרשמה עלייה של 35% בכמות הדו"חות שנרשמו לנהגים ביחס לתקופה מקבילה אשתקד, כלומר נרשמו השנה 166,894 דו"חות בגין עבירה זו ואשתקד נרשמו 123,659 דו"חות.

רכבים כבדים: מעורבותם בתאונות דרכים קטלניות הינה כ-5% מסך תאונות הדרכים. במסגרת שינוי הפעלת היחידה והפריסה במערך ארצי, תוך מיקוד האכיפה נגד נהגי כלי רכב כבדים ומשלחיהם, עולה כי במהלך השנה נרשמו כ-73,000 דו"חות בגין תקינות, בטיחות ועבירות נוספות. בשנת 2018 נרשמו כ-72,000 דוחות.

אופניים חשמליים: בכל רחבי הארץ, בתחום העירוני בעיקר, מתבצעת פעילות אכיפה והסברה בקרב רוכבי אופניים חשמליים, במטרה לשמור על חיי הרוכבים, למנוע ולצמצם את ריבוי התאונות, ולעלות את המודעות לאופן השימוש באופניים. האכיפה הבלתי מתפשרת הביאה לעלייה של למעלה מ-65% באכיפה נגד רוכבי הכלים החשמליים וזאת ביחס לתקופה מקבילה אשתקד, בשנת 2019 נרשמו כ- 42,000 דו"חות נגד הרוכבים שביצעו עבירות לעומת 2018 בה נרשמו כ-25,000 דו"חות.

הולכי רגל: אי מתן זכות קדימה להולכי רגל ועבירות נוספות - אוכלוסיית הולכי הרגל הנפגעת ביותר קיבלה דגש באכיפה וניתן לראות כי בשנת 2019 נרשמו כ-67,000 דו"חות נגד אי מתן זכות קדימה להולכי רגל וזה מצביע על עלייה של 7% באכיפה בעבירה זו.

השבתות כלי רכב: כלי הרתעתי חשוב במאבק בקטל בכבישים הינו השבתת הרכב של הנהג ל-30 ימים. בשנת 2018 הושבתו 14,934 כלי רכב בגין עבירות תעבורה לעומת שנת 2019 בה הושבתו 15,699 כלי רכב.

נתונים בתחום תאונות הדרכים

בתאונות הדרכים הקטלניות בכבישים ברחבי הארץ קיימת עלייה של 10% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, זאת לצד ירידה של 3% בסך תאונות הדרכים שהתרחשו שעומד על 11,943. בתחום הדו גלגלי הנמצא בין האוכלוסיות הנפגעות בעיקר, חלה עלייה בתאונות הקטלניות בשיעור של 48% ביחס לשנה קודמת עם 22 תאונות יותר.

גם בתחום כלי הרכב הכבדים ניתן דגש לאכיפה באמצעות היחידה לרכב כבד הפועלת בפריסה ארצית, עפ" הנתונים ניתן לראות כי לא חל שינוי משמעותי במעורבות כלי רכב כבדים בתאונות קטלניות, כאשר מספר התאונות עומד על 48 תאונות קטלניות בשנת 2019 לעומת 49 בשנה מקבילה. הולכי הרגל נפגעו הרבה פחות השנה והנתונים מצביעים על ירידה של 7% בהרוגים ביחס לתקופה מקבילה אשתקד.

באגף התנועה ימשיכו לפעול לצמצום תאונות הדרכים ויצירת שינוי בתרבות הנהיגה, תוך שימוש במגוון האמצעים העומדים לרשותו ובשיתוף מלא עם כלל גורמי האכיפה, התשתיות והחינוך, למען שלומם וביטחונם של כלל אזרחי מדינת ישראל בכבישים.

 

תגובות

מומלצים