הרכב הישראלי ב2017 נסע 60 מיליארד ק"מ

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפרסמת, בשנת 2017 הסתכמה הנסועה של כלי הרכב המנועיים בכ-60 מיליארד ק"מ, עלייה של 4.2% לעומת 2016. רכב פרטי נסע בממוצע כ- 16,200ק"מ בשנה.

18.09.2018 מאת: פורטל הכרמל והצפון
הרכב הישראלי ב2017 נסע 60 מיליארד ק"מ

בעוד שהנסועה השנתית של כלל כלי הרכב הפרטיים עלתה ב-5%, הנסועה השנתית הממוצעת לכלי רכב פרטי ירדה ב-0.5%.

• בשנת 2017 הסתכמה הנסועה (מספר הקילומטרים שנסעו כלי הרכב המנועיים) בכ-60 מיליארד ק"מ, עלייה של 4.2%, בהשוואה לשנת 2016.

•  בבדיקת השינויים שחלו מאז שנת 2000, נמצא כי הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול, הנסועה השנתית גדלה ב-63% ומצבת כלי הרכב גדלה ב-84%. לעומת זאת, שטח הכבישים גדל ב-45%, ואורך הכבישים גדל ב-19% באותה התקופה (2017-2000).

•  כלי רכב חדשים נוסעים יותר. מהנתונים עולה כי ככל שכלי הרכב חדש יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלו גבוהה יותר. הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב הולכת ופוחתת ככל ששנת העלייה לכביש מוקדמת יותר.

•  כלי רכב פרטיים חדשים בבעלות חברות החכֵּר (ליסינג) נוסעים יותר. בשנת 2017, הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב פרטי שעלה על הכביש בשלוש השנים האחרונות, בבעלות חברת החכר, עמדה על 30.2 אלף ק"מ. זאת לעומת: 28.4 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות חברה, 27.3 אלף ק"מ לרכב פרטי בהשכרה או בתיור, ו-16.9 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות פרטית.

•  כלי רכב פרטיים המונעים בסולר או בגז נוסעים יותר. בשנת 2017, כלי רכב פרטיים המונעים בסולר נסעו בממוצע 24.1 אלף ק"מ וכלי רכב המונעים בגז נסעו 21.8 אלף ק"מ, לעומת 15.9 אלף ק"מ בממוצע שנסעו כלי רכב פרטיים המונעים בבנזין.

בשנת 2017 הסתכמה הנסועה של כלי הרכב המנועיים בכ- 59.6 מיליארד ק"מ, עלייה של 4.2%, בהשוואה לשנת 2016. זאת כתוצאה מעלייה של 4.9% במספר כלי הרכב שהיו פעילים באותה השנה , ומירידה של 0.7% בנסועה השנתית הממוצעת לכלי רכב לעומת שנה קודמת. כך עולה מניתוח הנתונים שיראו אור בקרוב בפרסום "נסועה 2017" בהוצאת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

בבדיקת השינויים שחלו מאז שנת 2000, נמצא כי הצפיפות בכבישים ממשיכה לגדול: כפי שניתן לראות בתרשים 1, קצב הגידול בנסועה השנתית ובמצבת כלי הרכב גדולים מקצב הגידול באורך הדרכים ובשטחם. הנסועה השנתית  גדלה ב-63% ומצבת כלי הרכב  גדלה ב-84%, יחסית לשנת 2000. לעומת זאת, שטח הכבישים גדל ב-45%, ואורך הכבישים גדל ב-19%. יצוין כי הנסועה השנתית הממוצעת לרכב ירדה בשנים אלו ב-13.5%.

נסועה שנתית ממוצעת לרכב, באלפי ק"מ לפי סוג רכב

סוג רכב    

     2016   

     2017   

   אחוז שינוי    

רכב פרטי

16.3

16.2

-0.5

משאית

26.9

27.1

0.4

אוטובוס זעיר

49.9

50.0

0.2

אוטובוס

56.7

57.1

0.6

מונית

74.4

73.3

-1.5

אופנוע

7.2

7.2

0.2

כלי רכב חדשים נוסעים יותר. מהנתונים עולה כי ככל שכלי הרכב חדש יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלו גבוהה יותר. הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב הולכת ופוחתת ככל ששנת העלייה לכביש מוקדמת יותר. לדוגמה, כלי רכב פרטי בקבוצת גיל 2-0 נסע בשנת 2017, 21.4 אלף ק"מ בממוצע, לעומת 16.9 אלף ק"מ בקבוצת גיל 6-3. הנסועה השנתית הממוצעת הולכת ופוחתת עד ל-4.3 אלף ק"מ בלבד לכלי רכב פרטי שגילו עולה על 30 שנה.

כלי רכב פרטיים חדשים בבעלות חברות החכֵּר (ליסינג) נוסעים יותר. בבחינת נסועה של כלי רכב פרטיים, שעלו על הכביש בשלוש השנים האחרונות, לפי בעלות עולה כי בשנת 2017, הנסועה השנתית הממוצעת של כלי רכב פרטי בבעלות חברת החכר עמדה על 30.2 אלף ק"מ. זאת לעומת: 28.4 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות חברה, 27.3 אלף ק"מ לרכב פרטי בהשכרה או בתיור, ו-16.9 אלף ק"מ לרכב פרטי בבעלות פרטית.

כלי רכב פרטיים המונעים בסולר או בגז נוסעים יותר. בשנת 2017, כלי רכב פרטיים המונעים בסולר נסעו בממוצע 24.1 אלף ק"מ וכלי רכב פרטיים המונעים בגז נסעו 21.8 אלף ק"מ, לעומת 15.9 אלף ק"מ בממוצע שנסעו כלי רכב פרטיים המונעים בבנזין.

משאיות בעלות משקל כולל גדול נוסעות יותר. ככל שמשקלה הכולל של המשאית גבוה יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלה גבוהה יותר. בשנת 2017, הנסועה השנתית הממוצעת של משאית סולר שמשקלה 34 טון ומעלה, הייתה 67.3 אלף ק"מ, יותר מפי שניים מהנסועה הממוצעת של משאית סולר שמשקלה 9.9-3.6 טון – 32.0 אלף ק"מ בלבד.

אופנועים בעלי נפח מנוע גדול נוסעים יותר. מהנתונים עולה כי ככל שנפח המנוע של האופנוע גדול יותר, כך הנסועה השנתית הממוצעת שלו גבוהה יותר. הנסועה השנתית הממוצעת של אופנוע בעל נפח מנוע של 401 סמ"ק ומעלה הסתכמה בשנת 2017 ב-8.1 אלף ק"מ, לעומת 6.7 אלף ק"מ לאופנוע בעל נפח מנוע של עד 125 סמ"ק. יצוין כי אופנוע בעל נפח מנוע של עד 50 סמ"ק נסע 3.0 אלף ק"מ בממוצע בלבד.

 אחוזי השינוי חושבו על סמך הנתון המדויק (מספר ספרות לאחר הנקודה). יתכן שבחישוב על סמך הנתון המעוגל המופיע בטבלה, לא יתקבל נתון זהה.

מונחים, הגדרות והסברים חישוב הנסועה השנתית בלמ"ס נעשה משנת 2011 בשיטה חדשה, על סמך השוואת נתוני מד המרחק של אותו רכב שנרשמו בשני מבחני רישוי בשתי נקודות זמן, בהפרש של כשנה. מספר כלי הרכב חושב בהתאם למספר הימים שלרכב היה רישיון בתוקף באותה תקופה (בעבר חושבו נתוני הנסועה עפ"י סקר נסועה מדגמי שנערך במכוני רישוי בהסתמך על דיווחי נהגים בעת מבחן הרישוי השנתי).

נסועה (קילומטרז'): מספר הקילומטרים שכלי רכב מנועי נסע בתקופה נתונה.

כלי רכב מנועי: כלי רכב יבשתי המונע בכוח מכני ומיועד להוביל בני אדם, מטען או כלי רכב גרור. לא כולל כלי רכב יבשתי מנועי שנע על מסילה.

כלי רכב פרטי: כלי רכב מנועי שאינו ציבורי או מסחרי וכן אינו דו-גלגלי, המיועד להסיע עד 9 אנשים (כולל הנהג).
אוטובוס: כלי רכב מנועי המיועד להסיע יותר מ-9 אנשים (כולל הנהג), ואשר רשום ברישיון הרכב כאוטובוס.

אוטובוס מיועד לשאת נוסעים בישיבה או בעמידה. לא כולל אוטובוס זעיר, שהוא סוג ייחודי של אוטובוס הקיים בישראל ומורשה להסיע עד 17 אנשים (כולל הנהג).

אוטובוס זעיר: כלי רכב מנועי, במשקל כולל של עד 4 טונות, המורשה להסיע עד 17 אנשים (כולל הנהג), ואשר רשום ברישיון הרכב כאוטובוס זעיר. ההבחנה בין אוטובוס לאוטובוס זעיר ייחודית לישראל.

מונית: כלי רכב מנועי ציבורי, המיועד להסיע עד 11 נוסעים (כולל הנהג), ואשר רשום ברישיון הרכב כמונית.

משאית (כולל "כלי רכב מסחרי"): כלי רכב מנועי המיועד להובלת מטען.

משקל כולל: המשקל העצמי בתוספת משקל האנשים והמטען שברכב, כפי שהתיר משרד הרישוי לרכב הנדון.

יש להבחין בין שני סוגים ראשיים של משאית, על פי המשקל הכולל: 
א.    משאית עד 3.5 טונות ("רכב מסחרי") (עד שנת 2007: עד 4.0 טונות)
ב.    משאית מעל 3.5 טונות (עד שנת 2007: מעל 4.0 טונות)

אופנוע: כלי רכב מנועי בעל 2 או 3 גלגלים, ואשר רשום ברישיון הרכב כאופנוע, כולל תלת-אופנוע ואופנוע עם רכב צדי (סירה).

סוג בעלות על רכב: נקבע לפי בעל הרכב הרשום. קיימים ארבעה סוגי בעלות: פרטית, חברת החכר (ליסינג), חברה (לא כולל עצמאי) והשכרה או תיור.

 

תגובות

מומלצים