נהגים צעירים וסיכונים במהלך נסיעה

השימוש בטלפונים ניידים עולה בקרב האוכלוסייה הכללית ובעיקר בקבוצות הגילאים 17 עד 24. הנהגים הצעירים חשופים לגירויים שונים בזמן הנהיגה הבאים לידי ביטוי בשליחת מסרונים, קריאת דוא"ל, ניווט אלקטרוני, גלישה באינטרנט ועוד.

15.11.2018 מאת: פורטל הכרמל והצפון
נהגים צעירים וסיכונים במהלך נסיעה

כמעט פעמיים בדקה, זהו הממוצע בו נהגים צעירים בין הגילאים 17-24 נוגעים בנייד שלהם במהלך נסיעה, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת חיפה בשיתוף עמותת "אור ירוק" ובמימון אגוד חברות הביטוח בישראל.

"מצאנו כי הנהגים 'המכורים לנייד' אינם מצליחים להתגבר על התמכרותם לנייד גם במהלך הנהיגה, מפנים את מבטם ומקלידים תוך כדי נהיגה, מה שכמובן עשוי להוביל להתרחשותן של תאונות קטלניות", אמר פרופ' גיל לוריא מעורכי המחקר.

השימוש בטלפונים ניידים עולה בקרב האוכלוסייה הכללית ובעיקר בקבוצות הגילאים 17 עד 24. הנהגים הצעירים חשופים לגירויים שונים בזמן הנהיגה הבאים לידי ביטוי בשליחת מסרונים, קריאת דוא"ל, ניווט אלקטרוני, גלישה באינטרנט ועוד.

במחקר הנוכחי ביקשו תלמיד המחקר ארז קיטה המשמש כמנכ"ל עמותת אור ירוק ופרופ' לוריא, ראש החוג לשירותי אנוש באוניברסיטה לבדוק לראשונה בזמן נהיגה בפועל את הקשר בין מאפייני אישיות שונים כגון: מוחצנות, פתיחות מחשבתית, נוירוטיות, מצפוניות, נעימות, עם רמת ההתמכרות של הנהגים הצעירים והשימוש שלהם בטלפונים ניידים.

המחקר כלל 221 נהגים - גברים ונשים - בטווח הגילאים 17-24 הנמצאים לאחר תקופת הליווי, כלומר שלושה חודשים לפחות לאחר קבלת רישיון הנהיגה, שהתקינו בטלפונים שלהם אפליקציה שסופרת את מספר ההקלדות בטלפון החכם בזמן נהיגה. האפליקציה עבדה ברקע וזיהתה את תחילת הנהיגה ללא צורך בהפעלתה ע"י הנהגים.

לדברי החוקרים, השימוש באפליקציה הייעודית אפשרה להם בפעם הראשונה לבסס את המחקר שלהם על נתונים אמפיריים אובייקטיביים ולא על דיווח עצמי של הנהגים.

מהממצאים עולה כי בממוצע, הנהגים שהשתתפו במחקר נגעו בנייד 1.71 פעמים בכל דקת נסיעה. עוד התברר כי יש קשר ישיר בין גורמי אישיות וכמות ההקלדות בזמן הנהיגה. כך נמצא כי נהגים הגבוהים בתכונת הנוירוטיות מכורים יותר לטלפון ובסופו של דבר משתמשים בו יותר בנהיגה, כך שככל שהנהג היה יותר נוירוטי, היה מכור יותר לטלפון וכך גם עלתה כמות הפעמים שבהם הוא השתמש בנייד במהלך נהיגה.

"אנו משערים שצעירים הגבוהים בתכונת הנוירוטיות נמצאים יותר בסיכון כי נוצרת עבורם תלות במכשיר הסלולרי וצורך להיות מחוברים, שבסופו של דבר עלול להביא להתמכרות שלא מאפשרת להתנתק מהמכשיר אפילו במצבים שהשימוש במכשיר מסכן את חייהם ", אמרו החוקרים.

קשר חיובי נוסף, נמצא בין תכונות של מוחצנות ושימוש בנייד. כך, ככל שהנהג היה יותר מוחצן, כלומר, פעלתן, הרפתקן או מעורב חברתית, כך הוא הקליד יותר בזמן נהיגה.

לעומת זאת, צעירים שלהם היו יותר תכונות של פתיחות מחשבתית ונעימות השתמשו פחות בנייד בזמן נהיגה.

"הבנת המנגנונים המקשרים בין גורמי אישיות לשימוש בטלפון הנייד בזמן נהיגה יכול לתת לאנשי המקצוע כלים לפיתוח תוכנית התערבות שונה עבור כל פרופיל אישיותי אשר יעזרו לנהגים הצעירים להימנע מהקלדה בזמן נהיגה ובכך להקטין את הסיכוי לתאונות דרכים בזמן הנהיגה", סיכמו החוקרים.

 

תגובות

מומלצים