נקודות התייחסות מתוך פרשת השבוע וישב

שם הפרשה לקוח מהפסוק הראשון של הפרשה " וישב יעקב בארץ אביו בארץ כנען " ופותחת את קובץ הסיפורים סביב יוסף ואחיו המשתרע על גבי הפרשות הבאות.

26.11.2021 מאת: ברוך ליבמן
נקודות התייחסות מתוך פרשת השבוע וישב

 

בפרשה כלול גם סיפור יוצא דופן מעשה תמר ויהודה. תמר היא אלמנה פעמיים משני בניו של יהודה, ויהודה מסרב לתת אותה לבנו השלישי. תמר בלי בעל ובלי ילדים, מחליטה לעשות מעשה. היא מתחפשת לזונה, מפתה את חמה יהודה, נכנסת להריון ממנו ולמעשה, מעמידה שושלת אשר לימים תוליד את דוד המלך .

 

 

 

באירוע המוצג  בפרשה בעניין "יהודה  ותמר", הקורא הנאור יבחין באהדה שיש לדמות  תמר ויחד עם זאת גם לסלידה מתמר כאישה לכאורה 'ציידת גברים'; מאידך תמר היא קורבן "עגונה" ועקרה; אבל היא גם אישה שלוקחת יוזמה ואחריות על מצבה.

 

למעשה היא  מבצעת "גניבת זרע": היא מתחפשת, בוחרת את היום המתאים, את המקום המתאים ואת הזמן המתאים, לביצוע מהלך שישנה את חייה, ולימים, את פני ההיסטוריה של העם היהודי. הטקסט המקראי מעניק לתמר פרס בדמות הפיכתה לסבתא רבה(10 דורות אחריה) של דוד המלך.

 

יהודה  מצטייר כדמות כנה, הוא לוקח אחריות על מעשיו ואף אומר על תמר "צדקה ממני".נשאלת השאלה האם יהודה התוודה בפומבי כדי להציל את תמר? את העובר (ואת שושלתו)? או כי זה הדבר שנכון לעשותו מבחינה מוסרית? או שמא העדיף "בושה בעולם הזה על פני בושה בפני אבותיו.

 

בכל מקרה, יש בסיפור שלנו גישה פטריארכלית ברורה: האישה לכאורה זדונית והדמות הגברית נותרת  ללא רבב.

 

אציין בהמשכיות לסיפור ההיסטורי האמור שבפרשה על  יהודה ותמר. הרי שבפועל כיום שאנו שומעים על הטרדות מיניות מצד אנשי הציבור ובכלל, מן הראוי שנפעל ביתר שאת לשים קץ לניצול הכוח והמעמד לביצוע מעשים שאינם ראויים.

 

 אציין אינני מייצג בהכרח את הפרשנות המסורתית, מאידך אנוכי מכבדה ומשתמש בה.

 

מערכת פורטל הכרמל והצפון מכבדת זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל editor@karmel.co.il

תגובות

מומלצים