פרשת השבוע מקץ

הפרשה נפתחת כאשר יוסף מצוי בבור בית הסוהר במצרים וממשיכה שהוא מוצא מבור בית האסורים לבית מלכותו של פרעה ופותר את חלום פרעה שחלם שני חלומות.

05.12.2021 מאת: ברוך ליבמן
פרשת השבוע מקץ


 נקודות  התייחסות  מהפרשה

 

 

מלכתחילה אציין, אינני מייצג בהכרח את הפרשנות המסורתית  מאידך אנוכי  מכבדה  ומשתמש  בה.

 

בחלום השני עולות שבע שיבולים בריאות וטובות ולאחריהן שבע שיבולים דקות ושדופות. השיבולים הדקות אוכלות את השיבולים הבריאות.

 

פרעה מבקש מן היועצים ומן החרטומים לפתור את חלומו, אך הם אינם מצליחים בכך. אז נזכר שר המשקים ביוסף, שפתר את חלומו שנתיים קודם לכן ומציע לפרעה להביא את יוסף לפתור את החלום.

 

כיון שיוסף מנבא שנות רעב, פרעה צווה עליו לבנות מערכת כלכלית יעילה שתציל את מצרים מרעב. יוסף מלמד את המצרים לאגור מזון , לחשוב על יום רעה.

 

יוסף יודע  להקשיב, פותר את חלום פרעה ומציע פתרון למצוקות רעב עתידיות. יצויין שהקשבה כפי ששימשה את יוסף ממשיכה ותמשיך  לשמש  אותנו ככלי ואמצעי לחיים טובים.

 

בפרשת מקץ  מתחולל שינוי חד בחיי יוסף.הוא מוצא מבור בית האסורים לבית מלכותו של פרעה תוך שהוא משתנה מאסיר ליועץ למלך. פותר את חלום פרעה ואף מקבל את טבעת המלך.

 

חלום פרעה ובעיקר פתרונו מפנה את תשומת ליבנו שיש חלומות שיזכירו לנו כי בידינו להכריע אם להישאר בבורות שהתרגלנו אליהם או אולי לבחור לצאת מתוכם ולחבר אותם לחיים עצמם ולפעול להצלחות חדשות וטובות ומלאי עזרה, לסובב אותנו בלב ובנפש חפצה.

 

פרעה דחה את דעת חכמיו המומחים להסברים על חלומו ,כי הם לא מממש הקשיבו לו. הם לא הצליחו לפתור את חלום פרעה לשביעות רצונו, הם הניחו שמדובר בשני חלומות ונתנו הסברים בהתאם, מה שתסכל מאוד את פרעה.

 

אחרי שיוסף הקשיב היטב לתיאור חלומותיו של פרעה, הדבר הראשון שיוסף אומר הוא: "חלום פרעה אחד הוא" וממשיך להסביר זאת כחלום יחיד, פרעה מאמץ את הסברו של יוסף כי הרגיש שהוא הקשיב לו והבין מה הוא תיאר.   הסיפור הזה של יוסף ופרעה ממחיש את הכוח של הקשבה אקטיבית.

 

ההקשבה היא מאד משמעותית בכל רבדיה! הסכת ושמע,! 

 

אם נקדיש הקשבה מלאה לילדים ולבני משפחתינו, ולכל אדם באשר הוא... חיינו יהיו טובים יותר, שמחים יותר, ומלאי עזרה, בלב ובנפש חפצה.

 

הפסוק בפרשה:"וְעַתָּה יֵרֶא פַרְעֹה, אִישׁ נָבוֹן וְחָכָם; וִישִׁיתֵהוּ, עַל-אֶרֶץ מִצְרָיִם... וְחִמֵּשׁ אֶת-אֶרֶץ מִצְרַיִם, בְּשֶׁבַע שְׁנֵי הַשָּׂבָע (מ"א, לג-לד).מעורר את השאלה-לשם מה דרושות תבונה וחכמה לתפקיד זה? הרי לצורך אגירת המזון ואחסונו צריך איש מעשה וארגון מסודר וחרוץ?!

 

מה ענין יש כאן לחכמה מיוחדת? ובתשובה יצויין, שבעת שובע ובמיוחד שובע גדול כפי שנאמר בפתרון החלום ישנו זלזול בהערכה כלפי האוכל, וכאשר באים לאגור מזון שבע שנות השובע עבור תקופה מאוחרת יותר של שבע שנות רעב, צריכים לפתח תחושה של שנות רעב, בזמן של השפע.לפיתוח תחושה כזו אין מספיק אדם בעל כושר ארגון. לזה יש צורך באיש נבון וחכם שמסוגל להתייחס אל העתיד כאילו הוא כבר נמצא! 

 

תגובות

מומלצים