קניתם מוצר חשמלי? דרשו את פינוי המוצר הישן מביתכם

גיא סמט, סמנכ"ל בכיר לשלטון מקומי במשרד להגנת הסביבה: "הציבור יכול לקבל שירות סביבתי איכותי בלא תשלום נוסף ועליו להכיר את זכויותיו. בהעברת הפסולת לתאגידי המיחזור המורשים הציבור חוסך זמן ומשאבים ומוביל את הפסולת לטיפול סביבתי נאות".

17.09.2018 מאת: פורטל הכרמל והצפון
קניתם מוצר חשמלי? דרשו את פינוי המוצר הישן מביתכם

פינוי פסולת אלקטרונית. צילום: המשרד להגנת הסביבה

לקראת החגים, רגע לפני שמתחילות הרכישות המוגברות של מוצרים חשמליים ואלקטרוניים, המשרד להגנת הסביבה מחדד בעבור הצרכנים את זכויותיהם עם פרסום נוהל פינוי מוצרים חשמליים מבית הלקוח, מכוח חוק פסולת אלקטרונית.

נוהל פינוי פסולת אלקטרונית

נוהל פינוי פסולת אלקטרונית מעגן את השירות לאזרחים בעת פינוי מוצרים חשמליים ואלקטרוניים מבתיהם כאשר הם רוכשים מוצרים חדשים דומים. הנוהל נכתב בשיתוף לשכות המסחר והוטמעו בו הערות גופי היישום המוכרים.

מטרת הנוהל לקבוע אמות מידה למשווקים באילו תנאים יבוצע פינוי של ציוד ישן מבית הלקוח בלא דרישת תשלום או תמורה אחרת במועד אספקת המוצר החדש.

שאלות ותשובות בנושא פינוי פסולת אלקטרונית

  1. מה קובע החוק? מה מגיע לי בעת שאני קונה מוצר חשמלי חדש?
    החוק מטיל על המשווקים של ציוד חשמלי ואלקטרוני המתאים גם לשימוש ביתי לקבל מהלקוח במועד המכירה או במועד האספקה פסולת ציוד חשמלי ואלקטרוני שמקורה בציוד חשמלי ואלקטרוני דומה, והיא בכמות או במשקל הדומים למוצר הנמכר, בלא דרישת תשלום ממנו או תמורה אחרת על כך.
  2. איך הלקוח אמור לדעת שאמורים לפנות ממנו בחינם את הציוד הישן?
  3. על משווק המוכר ציוד חשמלי ואלקטרוני המתאים גם לשימוש ביתי ליידע את הקונה על אפשרות הפינוי  של הציוד הישן בעת אספקת המוצר החדש ועל ההנחיות על פי נוהל זה.
  4. האם המשווק חייב לאסוף את הציוד מכל מקום בבית?
  5. לא. רק ממקום סביר שבו נעשה שימוש בדרך כלל (לדוגמה, מקרר יפונה מהמטבח או מכונת כביסה מחדר הכביסה) או מהמקום שבו המוצר החדש מוצב.
  6. מה על הלקוח לעשות טרם הגעת המשווק לפנות את המוצרים?
    הציוד הישן חייב להיות מנותק מחשמל, מגז, ממים, מרהיט או מכל חיבור קבוע או ארעי לתשתיות או לחפצים. כמו כן, על הלקוח לפנות את המעברים והפתחים של הכניסה לבניין ולחצר הבניין כך שהמשווק יוכל לפנות את הציוד בלא צורך בפירוק נוסף, בהפרדה או בניתוק של חלקים ממנו או מתשתית המבנה. על הלקוח לפנות את כל הפסולת מתוך הציוד הישן (כולל מים, קרח, מזון, כביסה או כל פריט אחר שאינו חלק בציוד הישן). יש לראות שהציוד הישן שלם – כלומר לא פורקו ממנו חלקים כמו מנוע או דלת. לא יפונו חלקי מוצר ניתקים או מחוברים שאינם נמצאים בציוד הישן במועד הפינוי ואינם חלק ממוצר חדש דומה.
  7. הלקוח לא היה מוכן בזמן. כמה זמן לכל היותר יהיה מחויב המשווק להמתין עד שהלקוח יפרק את הציוד?
    המשווק לא יידרש להמתין מעבר לדקות ספורות (לא יותר מ-10 דקות) לצורך ביצוע פעולות הכנת הציוד הישן לפינוי על ידי הלקוח.
  8. בוצעה רכישת מוצרים חשמליים באינטרנט. זה חל גם על רכישה כזו?
    גם במכירה המתבצעת באופן מקוון (עסקת מכר מרחוק) יפנה המשווק את הציוד הישן על פי נוהל זה, באופן שבו סיפק ללקוח את המוצר החדש או בדרך יעילה אחרת.
  9. כל פינוי ציוד יהיה בחינם? או שיש פינוי בתשלום?
    ככלל, המשווק יפנה ציוד ישן בלא דרישת תשלום או תמורה אחרת מהלקוח. במקרים הבאים הנחשבים לפינוי חריג ובאישור הלקוח מראש, רשאי המשווק לדרוש מהלקוח תשלום או תמורה אחרת אשר ייקבעו ויסוכמו במעמד מכירת הציוד: כאשר הציוד הישן נמצא בקומה שלישית ומעלה בבניין שבו אין מעלית או כאשר אי אפשר להשתמש במעלית לשם הורדת הציוד הישן (אם הלקוח מביא בעצמו את הציוד הישן לכניסת הבניין לא ייגבה תשלום בגין הפינוי); כאשר הובלת המוצר החדש מתבצעת באמצעות מנוף – המשווק רשאי לגבות תשלום נוסף לצורך פינוי הציוד הישן על ידי אותו המנוף; כאשר יש צורך בפירוק חלק מהציוד הישן (למשל פירוק דלת מקרר כדי לפנותו).
  10. המשווק לא הודיע ללקוח מראש שמגיע לו פינוי בחינם וגם לא הסכים לקחת ממנו את הציוד. מה לעשות?
  11. במקרה של חריגה מנוהל זה אפשר לפנות אל גוף היישום המוכר הקשור עם המשווק או אל פניות ציבור של המשרד להגנת הסביבה בדוא"ל: pniot@sviva.gov.il

תגובות

מומלצים