פרשת השבוע בהעלותך

עיקרי הנושאים המוצגים בפרשה הדלקת המנורה במשכן, טהרת הלויים והקדשתם לעבודת המשכן, קורבן ודיני פסח, הזמנה ליתרו ומשפחתו להצטרף למחנה ישראל, מינוי שבעים איש מזקני ישראל לעזרתו של משה, החטא של מרים בלשון הרע ועונשה.

10.06.2022 מאת: ברוך ליבמן
פרשת השבוע בהעלותך

 

נקודות התייחסותי מהפרשה (נקודות  חיוביות) 

 

מלכתחילה אציין אינני מייצג את הפרשנות המסורתית, מאידך אנוכי מכבדה ומשתמש בה.

 

משה הזמין את יתרו ומשפחתו לבוא למחנה ישראל ".אֵלֶּה מַסְעֵי בְנֵי יִשְׂרָאֵל לְצִבְאֹתָם וַיִּסָּעוּ וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה לְחֹבָב בֶּן רְעוּאֵל הַמִּדְיָנִי חֹתֵן מֹשֶׁה נֹסְעִים אֲנַחְנוּ אֶל הַמָּקוֹם אֲשֶׁר אָמַר ה’ אֹתוֹ אֶתֵּן לָכֶם לְכָה אִתָּנוּ וְהֵטַבְנוּ לָךְ כִּי ה’ דִּבֶּר טוֹב עַל יִשְׂרָאֵל: וַיֹּאמֶר אֵלָיו לֹא אֵלֵךְ כִּי אִם אֶל אַרְצִי וְאֶל מוֹלַדְתִּי אֵלֵךְ: וַיֹּאמֶר אַל נָא תַּעֲזֹב אֹתָנוּ כִּי עַל כֵּן יָדַעְתָּ חֲנֹתֵנוּ בַּמִּדְבָּר וְהָיִיתָ לָּנוּ לְעֵינָיִם: וְהָיָה כִּי תֵלֵךְ עִמָּנוּ וְהָיָה הַטּוֹב הַהוּא אֲשֶׁר יֵיטִיב ה’ עִמָּנוּ וְהֵטַבְנוּ לָךְ"

 

נשאלת השאלה לשם מה היה צורך ביתרו ומה הייתה כוונת משה בדבריו: “והיית לנו לעיניים”. פרשנות לכך אומרת, שיתרו ילמד את עם ישראל כיצד רואים. מהו המבט הנכון שבעזרתו יש להתבונן על העולם, ניתן
לבאר זאת  לאור שמו של יתרו המופיע בפרשת: 'חובב' מדוע נקרא כך יתרו ? מפרש רש”י: שיתרו ילמד את עם ישראל כיצד רואים.

 

מהו המבט הנכון שבעזרתו יש להתבונן על העולם : חובב. על שחיבב את התורה. מהי המעלה המיוחדת בכך שיתרו חיבב את התורה, זאת משום, שהיו זקוקים אז וגם כיום אנו זקוקים ל”חובב”, שיחבב עלינו את המציאות שאנו חיים בה. כיום אנו זוכים לפריחה בתחומים רבים מדע, כלכלה, חקלאות, קליטת עליה.

 

במקביל עברנו לא מעט מלחמות ומשברים וטרור ועוד ועוד, ובכל זאת אנו ממשיכים לפרוח. זהו נס גדול מאוד, אלא שאנו צריכים שיבוא מישהו ויאמר לנו זאת. אנו זקוקים ל”חובב” שיציין שהִגְדִּיל ה’ לַעֲשׂוֹת עם אֵלֶּה.

 

בהתייחס  להדלקת המנורה במשכן נאמר "וידבר ה' אל משה לאמור, דבר אל אהרן, ואמרת אליו: בהעלותך את הנרות אל מול פני המנורה, יאירו שבעת  הנרות".

 

יצוין שרבים ממועדי היהדות משתמשים במספר שבע כמו לדוגמא: שבעת ימי השבוע, שבעת קני המנורה, שבעת ימי חג הפסח וחג הסוכות, שבעת המינים.

 

פרשתנו מציגה את שבחו של משה "והאיש משה עניו מאד מכל האדם אשר על פני האדמה" דהיינו היכולת שלא להפוך גאה בהישגיך, אלא לראות בהם 'מתת אלהים'.

 

המילה  "אדם" מהווה ראשי תיבות של אברהם אבינו, דוד המלך, ומשה רבנו, שלושתם הצטיינו בענווה. אברהם אמר:"אנוכי עפר ואפר" דוד המלך אמר: "ואנוכי תולעת ולא איש". משה היה קיצוני בענוותנותו" עניו מכל אדם" ואמר: "ונחנו מה", איננו כלום.

 

האישה הכושית הייתה אשתו של משה רבנו ומוזכרת פעם אחת בתורה: ”וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח כִּי אִשָּׁה כֻשִׁית לָקָח“ (ספר במדבר, פרק י"ב, פסוק א').

 

אחרי שמרים מדברת סרה במשה על אשתו בגלל היותה  כושית  ה' חורה בה והנה מרים מצורעת כשלג.

 

למעשה זה סיפור של שלושה אחים: משה, אהרן ומרים ששכחו ששלושתם חלק מגוף אחד של אבא עמרם. וברגע 

 

שהם נזכרו בכך, הוסרה הצרעת ממרים ואפשר היה להמשיך במסע במדבר.

 

תגובות

מומלצים