ביקורת קשה על לימודי האנגלית
למרות התכנית הלאומית לקידום הוראת האנגלית התוצאות היו נמוכות, 70% מבוגרי 5 יחידות אנגלית לא מצליחים להשיג פטור מלימודי השלמה באנגלית במוסדות להשכלה גבוהה, ההפתעה במגזר הדרוזי 49% מהמצטיינים נבחנים בחמש יחידות אנגלית.
לימודי אנגלית במערכת החינוך
התוכנית הלאומית לקידום הוראת האנגלית הופסקה באופן בלתי רשמי שנתיים לפני המועד, מבלי שהשיגה את כל יעדיה, רמת האנגלית של תלמידים מיישובים מבוססים גבוהה במידה ניכרת מזו של תלמידים מיישובים חלשים, ורמת האנגלית של תלמידים יהודים טובה מזו של תלמידים לא-יהודים. 70% מבוגרי 5 יחידות אנגלית לא מצליחים להשיג פטור מלימודי השלמה באנגלית במוסדות להשכלה גבוהה, המחסור במורים לאנגלית נותר גבוה, כ-26% מהמורים לאנגלית לא עמדו בדרישות ההכשרה להוראת המקצוע.
משרד החינוך החל להפעיל בספטמבר 2017 תוכנית רב-שנתית, "התוכנית הלאומית לקידום הוראת האנגלית", שנועדה לחזק את האנגלית המדוברת בפי התלמידים, להגדיל את שיעור הנבחנים ברמות המוגברות של בחינות הבגרות ולשפר את איכות הוראת האנגלית. מבקר המדינה מצא כי התוכנית נועדה להימשך חמש שנים, אולם צומצמה מאוד במהלך שנת 2020, ולמעשה הופסקה באופן בלתי רשמי. לתוכנית לא הוכנה תוכנית תקציבית ליישומה השנתי והרב-שנתי.
הביקורת העלתה כי נכון לשנת 2022, היו פערים ניכרים בין תלמידים מקבוצות אוכלוסייה שונות ברמת האנגלית בסיימם את לימודיהם במערכת החינוך.
רמת האנגלית של התלמידים מהשכבות החברתיות-כלכליות הגבוהות, המרוכזים ברשויות מקומיות המסווגות באשכולות חברתיים-כלכליים גבוהים, כפי שהיא משתקפת בבחינות הבגרות באנגלית, גבוהה במידה ניכרת מרמת האנגלית של תלמידים משכבות חברתיות-כלכליות נמוכות, המרוכזים ברשויות מקומיות המסווגות באשכולות חברתיים-כלכליים נמוכים: שיעור הנבחנים בבחינות הבגרות ברמה הגבוהה ביותר - 5 יח"ל - היה 66% בקרב תלמידים מאשכולות חברתיים-כלכליים 7 - 10 לעומת 26% בקרב תלמידים מאשכולות 1 - 3; בדומה לכך, שיעור המצטיינים מקרב הנבחנים ב-5 יח"ל מאשכולות 7 - 10 היה 74% ואילו באשכולות 1 - 3 (וגם 4 - 6) הוא היה 64%.
למרות התוצאות המצביעות על השפעתה החיובית של תוכנית "סולמות" להעלאת מספר התלמידים הלומדים במסלול מוגבר לבגרות, ולמרות הכוונה שהייתה להרחיבה משנה"ל התשפ"א ואילך, החליט משרד החינוך דווקא לצמצם מאוד את היקף התוכנית - בשנה"ל התשפ"א צומצמה מכסת השעות שהוקצתה לתוכנית "סולמות" בשיעור של כ-75% למסלול של 5 יח"ל וכ-88% למסלולים של 3 ו-4 יח"ל, ובשנה"ל התשפ"ב נעשה צמצום נוסף בתקצוב התוכנית והיא הופעלה ב-200 בתי"ס בלבד לעומת 533 בשנה"ל התש"ף (מתוך כ-1,100 חטיבות עליונות - ירידה מכ-48% בהפעלת התוכנית בחטיבות העליונות בשנה"ל התש"ף לכ-18% בהן בשנה"ל התשפ"ב).
על פי הנתונים בשנת 2022, רמת האנגלית של תלמידי המגזר היהודי, כפי שהיא משתקפת בבחינות הבגרות, הייתה גבוהה במידה ניכרת מרמת האנגלית בקרב תלמידי המגזר הלא-יהודי: שיעור הנבחנים בבחינות הבגרות ברמת 5 יח"ל היה 54% בקרב תלמידי המגזר היהודי לעומת 27% בקרב תלמידי המגזר הלא-יהודי, ושיעור המצטיינים מקרב הנבחנים מהמגזר היהודי ברמת 5 יח"ל היה 71% לעומת 59% במגזר הלא-יהודי.
במגזר היהודי בולטת חולשתם של תלמידי החינוך החרדי בלימודי אנגלית: יותר ממחציתם (55%) אינם נבחנים כלל בבחינות הבגרות באנגלית, ורק מיעוטם נבחנים בבחינות הבגרות ברמות המוגברות (11% נבחנים ב-5 יח"ל ו-12% נבחנים ב-4 יח"ל).
במגזר הלא-יהודי בולטת חולשתם של התלמידים במגזר הבדואי בלימודי אנגלית - קרוב לרבע מהם (23%) אינם נבחנים בבחינות הבגרות באנגלית, כשליש מהם (33%) נבחנים בבחינת הבגרות ברמה של 3 יח"ל, ומקרב הנבחנים ברמת 5 יח"ל שיעור המצטיינים נמוך במידה ניכרת מזה שבמגזרים הלא-יהודיים האחרים (30% מצטיינים במגזר הבדואי לעומת 66% במגזר הערבי ו-49% במגזר הדרוזי).
לפי נתוני בחינות המיון באנגלית של המועמדים ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה בשנת 2022, רמת השליטה של בוגרי מערכת החינוך בשפה האנגלית נמוכה. רובם של הנבחנים לא הגיעו לרמת "פטור" מלימודי השלמה באנגלית במוסדות אלה: רק כ-30% מהנבחנים בעלי בגרות באנגלית ברמה הגבוהה ביותר - 5 יח"ל - ו-4% מהנבחנים בעלי הבגרות באנגלית ברמה של 4 יח"ל הגיעו לרמת פטור.
חלה הרעה בתוצאות של בוגרי אנגלית ברמת 5 יח"ל בשיעור הנבחנים שאינם מגיעים לרמת הפטור בבחינת המיון (עלייה מ-64% בשנת 2015 ל-70% בשנת 2022). השיעורים הנמוכים של הנבחנים בבחינות המיון באנגלית שהגיעו לרמת פטור מלימודי השלמה באנגלית מעלים חשש בנוגע ל"אינפלציה" בציוני הבגרות באנגלית; חשש זה, אף שהועלה במחקרים שערכו מאל"ו והלמ"ס בשנים 2013 ו-2021, לא נבחן על ידי משרד החינוך קודם הפעלת התוכנית הלאומית לאנגלית או אחריה.
משרד החינוך קבע יעד לגיוס 1,000 מורים לאנגלית בכל שנה בשנות הלימודים התשע"ח - התש"ף, והוא עמד בו ואף גייס מספר גדול יותר של מורים חדשים. למרות זאת לא נפתרה בעיית המחסור הכמותי במורים, ובכל שנה לקראת פתיחת שנת הלימודים חסרים במערכת החינוך מאות מורים לאנגלית. מחסור זה מצביע על כך שבקביעת היעד האמור לעיל לא הובא בחשבון מלוא הגידול העתידי בביקוש למורים לאנגלית ומעלה ספק בדבר התשתית העובדתית שעל פיה קבע המשרד את היעד הזה. לקראת שנה"ל התשפ"ג (שהתחילה בספטמבר 2022) חסרו 711 מורים לאנגלית, מהם 375 מורים (יותר ממחציתם) במחוזות ת"א והמרכז. גם המחסור האיכותי במורים לאנגלית נותר גבוה, ועל פי הנתונים ביוני 2023 כ-26% מהמורים לאנגלית (כ-3,300 מורים) לא עמדו בדרישות ההכשרה להוראת המקצוע.
המבקר אנגלמן ממליץ לשר החינוך - בשיתוף גורמי המקצוע במטה משרד החינוך ובראשם המפמ"רית לאנגלית - לגבש תוכנית המשך לתוכנית הלאומית שתתבסס על הפקת לקחים מקיפה. יש לקבוע לה יעדים לצמצום הפערים בהישגים של אוכלוסיות התלמידים השונות, להקצות את המשאבים הנדרשים ליישומה ולעקוב אחר ביצועה.