דו"ח הממונה על השכר במערכת החינוך

מערכת החינוך הממשלתית כ- 137,000 עובדי הוראה, גננות, מורים ומנהלים. השכר החודשי למשרה מלאה 13,971 ש"ח, והשכר החודשי הממוצע לעובד הוראה הוא 12,423ש"ח. עלות השכר של כלל עובדי ההוראה בחינוך הרשמי עמדה על כ-27 מיליארד, שהם 6.3% מתקציב מדינת ישראל.

02.08.2022 מאת: פורטל הכרמל והצפון
דו"ח הממונה על השכר במערכת החינוך


קובי בר נתן, הממונה על השכר: "דו"ח זה מפורסם ערב הסכם חדש עם המורים, שנועד לבנות את הבסיס לילדינו, דור העתיד. הנתונים העולים מן הדו"ח, בייחוד לגבי פערי השכר בין המורים הצעירים לוותיקים, והעזיבה הרבה בשנים הראשונות מדגישים את הצורך בתגמול משמעותי של המורים הצעירים, במתן אפשרות לחוזים אישיים במקצועות מבוקשים ובהסכם שיצעיד קדימה את מערכת החינוך. אחריות גדולה מוטלת על כתפינו כאחראים על הקופה הציבורית ואנו חייבים לוודא שהשימוש בכספי הציבור יהפוך את מערכת החינוך לטובה ביותר. המחויבות שלנו היא לקדם הסכם טוב וראוי לתלמידים, להורים, למורים ולמנהלים".

 

 

מערכת החינוך הממשלתית כוללת כ- 137,000 עובדי הוראה: גננות, מורים ומנהלים. השכר החודשי הממוצע למשרה מלאה הוא 13,971 שקלים, והשכר החודשי הממוצע לעובד הוראה הוא 12,423  שקלים. עלות השכר של כלל עובדי ההוראה בחינוך הרשמי עמדה בשנת תשפ"א על כ-27 מיליארד, שהם 6.3% מתקציב מדינת ישראל.

 

 

פערי שכר: עובדי הוראה צעירים מרוויחים כ 29%- משכרם של עובדי הוראה ותיקים. פער משמעותי זה נובע משתי סיבות: הראשונה היא פערי שכר הבסיס שהם מהגבוהים בעולם, והשנייה היא שיעורי המשרה הנמוכים שמאפיינים משרה ממוצעת של מורה מתחיל.

 

צירוף זה מביא לכך שהשכר לעובד בשנים הראשונות הוא נמוך מאוד ביחס למשק. בשנים האחרונות, פערי השכר במערכת החינוך הצטמצמו מעט, בהתאם למדיניות אגף השכר ובשיתוף ארגוני המורים.

 

 

פערי השכר באים לידי ביטוי גם בתוספת השכר בגין מילוי תפקיד נוסף כגון רכזת שכבה או מחנכת, הוותיקים מבניהם מקבלים גמול הגדול עד פי 2.68 מבעלי תפקידים זהים בתחילת דרכם.

 

 

עזיבת מורים: בדו"ח זה מובאים לראשונה נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנוגע להפסקות עבודה של מורים בשנים תש"פ-תשפ"א. הנתונים מצביעים על גידול דרמטי בהפסקות העבודה (כ60%) בוותקים 2-5 לאורך שלוש השנים האחרונות.

 

עם זאת, בממוצע, תופעת הפסקות העבודה של מורים היא יציבה לאורך העשור האחרון. נתון זה מחזק באופן משמעותי, את הצורך בהשקעה במורים המתחילים.

 

 

השוואה בינלאומית: מנתוני ה-OECD  עולה כי שכר המורים דומה למקובל בעולם בהשוואה לעובדים דומים, והוא אינו נמוך בהשוואה בינלאומית. עוד עולה מנתוני ה- OECD כי מספר השעות שלומדים התלמידים בישראל ומספר ימי הלימודים - הם גבוהים בהשוואה ליתר המדינות בארגון.

 

 

ימי החופשה: התלמידים בישראל לומדים יותר ימים מכל המדינות באיחוד האירופי. על אף מספר ימי הלימודים הרב יחסית, פערי החופשות בין התלמידים לשאר המשק עומדים על 75 ימים, המהווים  כ 30%- מימי העבודה בשנה.

 

פערים מגדריים: הפערים המגדריים במערכת החינוך הם מהנמוכים ביחס לכלל המשק ועומדים על4%. כמו כן, הם מצטמצמים בהדרגה ובהתמדה. יחד עם זאת הפער המגדרי בא לידי ביטוי באיוש תפקידים בכירים: גברים מהווים פחות מ- 15% מעובדי ההוראה, אך יותר מ- 30% מהמנהלים.

 

 

דו"ח הממונה על השכר במערכת החינוך הממשלתית לשנת הלימודים תשפ"א

 

טבלת נתוני מערכת שכר דיגיטלי

 

תגובות

מומלצים