"אם משרד החינוך היה חברה פרטית מזמן היה פושט רגל"

כך התבטאה חה"כ שירלי פינטו יו"ר ועדת המשנה לחינוך משלב לתלמידים עם מוגבלויות, בדיון שקיימה הועדה בנושא היערכות לשנת הלימודים הקרובה בחינוך המשלב בראי תקנות נגישות פרטיות.

04.08.2022 מאת: פורטל הכרמל והצפון
"אם משרד החינוך היה חברה פרטית מזמן היה פושט רגל"

 

ועדת המשנה לעניין חינוך משלב לתלמידים עם מוגבלויות, בראשות ח"כ שירלי פינטו, התכנסה וניהלה דיון מעקב בנושא היערכות לשנת הלימודים הקרובה בחינוך המשלב בראי תקנות נגישות פרטיות.

 

בפתח הדיון אמרה יו"ר הוועדה, ח"כ פינטו (הרוח הציונית) כי "קיום הוועדה הזאת היה מאוד קשה בתקופת בחירות, הגשתי בקשה חריגה לוועדת ההסכמות כדי לקיים את הדיון הזה שנועד לתת מענה דחוף לכל התלמידים והתלמידות שמשתלבים במערכת החינוך לקראת השנה הקרובה. יש הרבה ליקויים שדנו עליהם בדיון הקודם, בין היתר בנושאי ההסעות, החוסר בסייעות ומשלבות ונושא השיבוץ, שצריך לטפל בהם לפני תחילת שנת הלימודים הקרובה. ילדים והורים לא יודעים מה הזכויות שלהם מתוקף החוק".

 

ח"כ רינאוי זועבי (מרצ) אמרה כי 10% משיעור התלמידים בחברה הערבית הם בעלי מוגבלויות. מנתונים שיש לי לגבי הסעות, שיעור הזכאים להסעות בחברה היהודית עומד על 90% לעומת 10% בלבד בחברה הערבית, זה פער בלתי נתפס.

 

ח"כ משה טור-פז (יש עתיד) "בשלב הזה של השנה, אלפי הורים מחכים להודעת שיבוץ לילדיהם אך משום שלא ניתנו תקנים, הם עדיין לא קיבלו את ההודעה. אני מצפה במיוחד בנושא החינוך המיוחד להתערבות רוחבית של משרד החינוך".

 

מנהל תחום חינוך, נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות, עו"ד מנחם גולדין: "המערכת בנויה על כוח אדם, ועדיין יש חוסר של עובדים. בנוסף, ממליצים שהתמריצים לעבודה עם תלמידים עם מוגבלויות לא יהיו על בסיס סוגי מסגרות אלא שיהיו מכוונים לתלמידים, כך שגם מורים בחינוך הכללי יהיו זכאים לתמריצים".

 

מירי, אם לילד עם מוגבלות: "החלוקה של המדינה למחוזות יוצרת בעיה. לדוגמא, במחוז ההתיישבותי נותנים עדיפויות לתלמידי המושבים והסביבה בלבד, ולבן שלי, שנחשב לחלק ממחוז דרום אין את האפשרות ללמוד שם, כשהמרחק מבית הספר לבית שלנו הוא פחות מ-10 ק"מ. ילדים צריכים להיות משובצים רק לפי המקום המותאם לצרכים שלהם ולא לפי המגורים".

 

יו"ר קואליציית ההורים לילדים עם צרכים מיוחדים, עו"ד רויטל לן כהן: "לא ייתכן שהסייעות המשלבות והרפואיות הן לא חלק מהמו"מ על העלאת השכר שמתקיים בימים אלה. מנהלים אוסרים על קשר בין הורים למשלבת בניגוד לחוק. מאיימים על סייעות בפיטורים אם ישמרו על קשר עם ההורים".

 

מדריכה מרכזת ארצית חינוך מיוחד במשרד החינוך, חגית רובין פירטה את תחומי ההנגשה הפרטנית לתלמידים בחינוך המיוחד הקיימים בתקנות, בין היתר בנגישות המידית, מוגבלות הראייה, טכנולוגיה (כגון טאבלטים), טיולים וריהוט מותאמים. "בשבע השנים האחרונות משרד החינוך ביסס תשתית מקיפה של הנחיות ונהלים בנושא ההנגשה הפרטנית אותם הוא דואג להפיץ".

 

ממונה יישום והטמעת חוק החינוך המיוחד במשרד החינוך, יואל לוין: אנחנו עובדים לילות כימים כדי לתת מענה לכלל תלמידי החינוך המיוחד וקיום הוועדות. ישנם 288  אלף תלמידים הזכאים ללמוד בחינוך המיוחד המהווים 12% מסך התלמידים במערכת החינוך. כ-48 אלף תלמידים עם סלים אישיים בכיתה רגילה לעומת 23,635 בשנת 2019. בשנה החולפת קיימנו 79 אלף ועדות לקראת שנת הלימודים הקרובה. הוריהם של כ- 23,000 תלמידים בחרו לשלוח את ילדיהם ללמוד בחינוך מיוחד בבית ספר רגיל ו-24,000 תלמידים בכיתת חינוך רגילה.

 

ח"כ אורית סטרוק (הציונות הדתית): "נשאלת השאלה האם הרעיון של השילוב מתבצע או שיש תלמידים שנותרים באוויר. ההורים לא צריכים להיות אלה שמתוזזים. מתבקש שיהיה גורם רשמי אחד שייקח אחריות על הנושא".

 

יועץ בתחום החינוך המיוחד במרכז השלטון המקומי, עמוס תמם: ההערכה היא שכרגע חסרות 3,000 סייעות בחינוך המיוחד מתוכן כ-1,500 סייעת משלבת על כ-30,000 תלמידים הזכאים לליווי אישי.

 

את הדיון סיכמה היו"ר פינטו: "הדיון היה טעון, עלו כאן כ"כ הרבה בעיות וחוסר סדר. צריך לעשות סדר עד האחד בספטמבר הקרוב. לגבי זכויות הנגישות של התלמידים, המשרד צריך לפנות גם בצורה אקטיבית להורים ובתשדירי שירות באמצעי המדיה ומרכזי השילוב בבתי הספר. דורשת להקל את הרגולציה והבירוקרטיה  בכדי שנדע מי האחראים המוסמכים בראש הפירמידה במשרד החינוך והשלטון המקומי שיהיו מסונכרנים ביניהם שאליהם ההורים יכולים לפנות כדי לעשות סדר. בנוגע לנושא הסייעות המשלבות, מבקשת ממשרד החינוך לעשות כל מאמץ שכל תלמידי מערכת החינוך יתחילו את שנת הלימודים בזמן עם המשלבות באופן מלא.

 

כמו כן, דורשת לפרסם נוהל ברור שמבטל את האיסור למשלבות והסייעות לדבר עם ההורים, זה בדיוק כמו לאסור עליי לדבר עם המתורגמנית שלי, זה טירוף. לגבי ועדות השמה, דורשת לא לחכות עד תחילת שנת הלימודים בכדי שההורים ידעו היכן ילמדו הילדים שלהם. אם משרד החינוך היה חברה פרטית הוא מזמן היה פושט רגל, והעובדים שלו מזמן היו בבית. לא מנהלים ככה שום חברה במגזר הפרטי, זה לא ניהול תקין.

 

מבקשת כי תיישמו את כל מה שנאמר כאן ואל תחכו שהכנסת תנזוף בכם, אי אפשר להגיע לדיון מעקב עם חצאי נתונים שנשלחת חצי שנה לפני הדיון. מבקשת לקבל בשבוע הקרוב את הנתונים החסרים, ואני אפנה לוועדת ההסכמות כדי לקיים עוד דיון לפני תחילת שנת הלימודים".

 

תגובות

מומלצים

\